آسیب‌های همزمانی مسابقات قرآن
کد خبر: 4021399
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸

آسیب‌های همزمانی مسابقات قرآن

فارغ از اینکه برگزاری رویدادهای قرآنی آن هم دو سال پس از جولان کرونا و تعطیلی مسابقات طبیعی به نظر برسد، می‌تواند خبر از پویایی دوباره رویدادهای حوزه قرآن نیز بدهد اما باید این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که تراکم رویدادهای قرآنی در یک بازه زمانی خاص، سایر ایام سال را از چنین رویدادهایی خالی نکند.

آذرماه؛ بهار مسابقات قرآن / آسیب‌های همزمانی مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا، با فروکش کردن کرونا در سراسر دنیا، بسیاری از فعالیت‌ها رفته رفته به حالت عادی برگشته و به نظر می‌رسد شرایط برای برگزاری رویدادهای ملی و حتی بین‌المللی در حوزه‌های مختلف فراهم‌تر از هر زمان دیگری شده است. (هرچند تهدید سویه اُمیکرون بسیار جدی شده و برخی فعالیت‌ها در اروپا و کشورهای دیگر را در آستانه تعطیلی قرار داده است.)

حوزه فعالیت‌های قرآنی که مهم ترین رویدادهای حضوری آن، نمایشگاه‌ها و مسابقات قرآن است متأثر از بهبود شرایط، نه تنها شکل حضوری به خود گرفته بلکه شرایط حضور مردم و علاقه‌مندان به این رویدادها و بهره بردن از آن نیز فراهم شده است، از همین رو هست که عوامل برگزارکننده مسابقات سراسری قرآن در آستانه برگزاری مرحله پایانی چهل و چهارمین دوره این رویداد علاوه بر دعوت از نخبگان و صاحب نظران و فعالان حوزه قرآن از عموم مردم نیز دعوت کرده‌اند تا در ایام برگزاری مسابقات، به سالن محل برگزاری بروند(تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) و از نزدیک پای استماع کلام وحی بنشینند تا هنرنمایی قاریان و حافظان و گروه های هم خوانی و همسرایی را از نزدیک ببینند.

در این شرایط و ترس از شیوع سویه جدید کرونا اکثر دستگاه‌هایی که در تقویم سالانه آنها برگزاری مسابقات قرآن برای جامعه هدفشان، تعریف شده است فرصت را مناسب دیده و برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری مسابقات را انجام داده‌اند. اگر طی روزها و هفته‌های اخیر نگاهی به صفحات معارفی و قرآنی رسانه‌ها انداخته باشید متوجه اخبار مربوط به برگزاری مرحله پایانی مسابقات قرآن شده‌اید.

برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، برگزاری مرحله نهایی جشنواره تلاوت های مجلسی، برگزاری مسابقات قرآن نیروهای مسلح از ارتش تا سپاه، برگزاری جشنواره‎های قرآن دانشجویی و از جمله سی و ششمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم و در صدر همه این رویدادها چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم همه و همه مراحل پایانی خود را در بازه زمانی روزهای اخیر تدارک دیده اند.

این موضوع باعث تراکم زیادی از فعالیت های قرآنی در آذرماه شده و می توان این ماه را بهار مسابقات قرآن در سال 1400 بنامیم. فارغ از اینکه برگزاری این حجم از رویدادهای قرآنی آن هم پس از دو سال جولان کرونا و تعطیلی یا غیرحضوری شدن مسابقات طبیعی به نظر برسد می‌تواند خبر از پویایی دوباره رویدادهای حوزه قرآن نیز بدهد. اما باید این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که تراکم رویدادهای قرآنی در یک بازه زمانی خاص، سایر ایام سال را از چنین رویدادهایی خالی می‌کند. برای خالی نشدن آن ایام از رویدادهای ملی در حوزه قرآن باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام داد.

در دوره قبل مدیریت ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن در سال 1394 پس از اینکه همزمانی مراحل پایانی مسابقات قرآن در سطوح مختلف مشکلاتی برای شرکت‌کنندگان مشترک مسابقات قرآن به وجود آورده بود، این ستاد مجبور به تدوین تقویم سالانه مسابقات قرآن در کشور شد، تقویمی که هدف اولیه آن از بین بردن تداخل‌ و تراکم مسابقات در یک بازه زمانی خاص بود.

به نظر می‌رسد ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور که سیاستگذار اصلی عرصه مسابقات قرآن در کشور است در برهه فعلی نیز باید چنین ورودی داشته باشد و قبل از اینکه آذرماه به زمان ثابتی برای برگزاری مراحل پایانی مسابقات مختلف تبدیل شود، نسبت به آن تصمیم‌گیری کند و با تدوین یک تقویم زمانی دیگر سر و سامانی به این حوزه بدهد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha