پاسخ قاطع صنعاء به نفاق آمریکا و انگلیس در مسئله یمن
کد خبر: 4021603
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

پاسخ قاطع صنعاء به نفاق آمریکا و انگلیس در مسئله یمن

وزیر خارجه یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست از آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان سعودی برای دست کشیدن از سیاست نفاق و دو رویی در خصوص مسائل انسانی در یمن توصیه‌های لازم صنعاء برای پایان دادن واقعی به جنگ یمن را مطرح کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، هشام شرف عبدالله، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعاء تأکید کرد که دیپلماسی  آمریکا و انگلیس در قبال یمن بر مبنای نفاق و دورویی است.

سفرای انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات چهارشنبه گذشته در شرایطی که انصارالله در آستانه تصرف شهر مأرب است، با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف جنگ در استان مأرب به بهانه مسائل انسانی شدند.

شرف در واکنش به این بیانیه گفت: آنچه در بیانیه آمده، چیزی نیست جز تعارفاتی که در برابر جامعه بین‌المللی برای نشان دادن عربستان سعودی و امارات به عنوان کبوتران صلح به کار گرفته می‌شود.

وزیر خارجه یمن با تأکید بر اینکه بیانیه مذکور به اندازه جوهری که با آن نوشته شده هم ارزش ندارد، گفت: برای آنهایی که از واقعیت اوضاع در یمن آگاهند روشن شده که عربستان سعودی و امارات در توهم جستجوی پیروزی در یمن هستند و این با هر مقصود و گرایشی برای صلح واقعی، آتش‌بس و ایجاد اشتباهاتشان در یمن فاصله دارد و همچنین به درد و رنج انسانی مردم یمن به دلیل تجاوزات آن اهمیت نمی‌دهد.

شرف تصریح کرد: ما به گروه چهارجانبه و کشورهای عضو ائتلاف عربی توصیه می‌کنیم بپذیرند که با صنعاء دور یک میز بنشینند تا به جنگ تحت نظارت سازمان ملل یا از طریق مشارکت بین‌المللی شامل کشورهای روسیه، آلمان، چین و هر کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس که حامی جنگ نیستند، پایان دهند.

وی افزود: از این طریق می‌توان به ترتیبات خاصی برای آتش‌بس، گشودن فرودگاه بین‌المللی صنعاء و دیگر گذرگاه‌های دریایی و خشکی و رفع کامل محاصره ائتلاف علیه یمن و مردم آن دست یافت تا مقدمه خروج همه نیروهای خارجی از یمن و جبران خسارات این کشور باشد و به دنبال آن برنامه مربوط به راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز با مشارکت همه طرف‌های درگیری وضع شود.

این مقام یمنی تأکید کرد که صنعاء از صلح فراگیر و عادلانه بدون هیچ پیش‌شرطی که به حاکمیت ملی و استقلال در تصمیم‌گیری این کشور ضربه می‌زند، حمایت می‌کند.

او در پیام مستقیمی به ریاض، ابوظبی، واشنگتن و لندن از آنها خواست در هر یک از بیانیه‌های خود در برابر جامعه بین‌المللی که خواستار صلح و پایان جنگ است، اعتبار و شفافیت را در نظر بگیرند و در دعوت به صلح، حسن نیت، اعتمادسازی و تمایل به توقف خونریزی داشته باشند نه اینکه در ظاهر بیانیه صلح صادر کنند؛ اما به ریختن بمب و موشک به روی مردم یمن ادامه دهند و معاملات موشکی امضا و رزمایش‌های دریایی برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha