مسابقات امام علی(ع)؛ فراخوان مردمی برای پیوند با قرآن + عکس و صوت
کد خبر: 4021805
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

مسابقات امام علی(ع)؛ فراخوان مردمی برای پیوند با قرآن + عکس و صوت

الماسی، داور تجوید پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) گفت: بعضاً شرکت‌کنندگانی هستند که نمی‌توانند در مسابقات قرآن دستگا‌ه‌ها حضور پیدا کنند اما این مسابقات، فراخوان مردمی است که موجی را در کل کشور به وجود می‌آورد تا هر فرد با هر سن و سال و شرایط، به گونه‌ای خود را به این مسابقات وصل کند.

 پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)به گزارش ایکنا، مرحله نیمه نهایی و نهایی پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل و مفاهیم سوره‌های یاسین و نور در بخش آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و در بخش بانوان در دو مقطع سنی زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال از پنجشنبه، 25 آذرماه با رقابت‌های فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق و ترتیل در بخش بانوان آغاز شد و در حال حاضر نیز رقابت‌های مرحله نیمه نهایی رشته‌های حفظ بانوان با قضاوت 13 داور ملی و بین‌المللی در دارالتحفیظ در حال برگزاری است.

اعظم الماسی، داور پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش تجوید، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سطح کلی فینالیست‌‌های قرائت تحقیق و ترتیل این دوره، گفت: در این مرحله به دلیل بازبینی و غربالگری فایل‌های ارسال شده شرکت‌کنندگان، نخبگان راه پیدا کرده بودند. بنابراین سطح مسابقات بالا و نزدیک بهم بود.

وی با اشاره به راهیابی نخبگان استانی به این مرحله، اضافه کرد: این حکایت از آمادگی بالای شرکت‌کنندگان داشت. البته اشکالاتی چون اختلالات اینترنتی را در مسابقات شاهد بودیم که این امر به دلیل زیرساخت‌های ضعیف اینترنت در برخی از استان‌ها بود. به دلیل افت کیفیت صدا و تصویر و نویزهای موجود، ارتباط اینترنتی قطع می‌شد و مجبور بودیم ارتباط تلفنی برقرار کنیم.

الماسی درباره سطح تجوید شرکت‌کنندگان، اظهار کرد: معمولاً استان‌هایی که قوی هستند، قرآن‌آموزان، آماده‌تر در مسابقات شرکت می‌کنند اما برخی از استان‌ها از حضور اساتید مجرب محروم هستند و نیازمند توجه بیشتر برای اعزام اساتید هستند. متأسفانه همه استان‌ها هم‌تراز نیستند چراکه برخی از استان‌ها به راحتی به اساتید دسترسی دارند اما برخی از استان‌ها با وجود اینکه افراد مستعد دارد اما از حضور اساتید بی‌بهره هستند و کیفیت آموزش‌‌‌های پایین است.

این داور بخش تجوید بیان کرد: البته کرونا نیز مزید علت شده است و قرآن‌آموزان از شرکت در کلاس‌های حضوری بازمانده‌اند، لذا از مزیت‌های آموزش چهره به چهره برخوردار نیستند. البته در این دوره مقداری افت تلاوت‌ها را شاهد بودیم که در همه صنف‌ها چنین افتی را در عرصه‌های مختلف به دلیل کرونا، شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در مسابقات امام علی(ع) جمعیت شگفت انگیزی از سراسر کشور جمع می‌شوند اما خدا رو شکر با وجود کرونا، این شمع، با برگزاری غیرحضوری نیز خاموش نشد. البته بوده مواردی که داوران اذعان داشتند این متسابق، چند سال گذشته چه میزان بهتر تلاوت می‌کرده و اما امسال افت داشته است.

الماسی با اشاره به اینکه ارتباط اساتید و قرآن‌آموزان با وجود غیرحضوری و مجازی بودن قطع نشده است، گفت: هرچند تأثیر آن از ارتباط چهره‌به‌چهره و کلاس‌های آموزش حضوری، کمتر است و کیفیت آموزش غیرحضوری به مانند حضوری نیست اما بودش از نبودش بهتر است.

کد

الماسی درباره تفاوت شیوه و کیفیت داوری در مسابقات مجازی بیان کرد: برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری در کیفیت داوری اثرگذار نیست و همواره سعی می‌شود در هر شرایطی عدالت رعایت شود، هرچند برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری دارای معایب و محاسنی است. هنگامی که متسابق حضوری است به متسابق دسترسی مستقیم داریم و درصورتی که اشکالی باشد، بلافاصله برطرف می‌شود. اما در مسابقات غیرحضوری شاهد خواهیم بود که برخی مواقع، ارتباط قطع می‌شود هرچند برای کاهش  اینگونه مشکلات دست‌اندرکاران مسابقات در تلاش هستند.

وی با اشاره به نحوه اجرای متسابقان، گفت: ارتباط آنلاین صوتی و تصویری با متسابق برقرار می‌شد به‌طوری که هنگامی که ارتباط، تصویر شرکت‌کنندگان بر روی ال سی دی  سالن نقش می‌بست و همزمان ارتباط تلفنی نیز برقرار می‌شد تا در صورت اختلال اینترنتی، متسابق به اجرای خود ادامه دهد.

 پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)

الماسی درباره برگزاری مسابقات قرآن در بخش مردمی و تأثیر آن در ایجاد انگیزه در مخاطبان، ادامه داد: برگزاری مسابقات به همت بخش مردمی، برای ورود دیگران به عرصه قرآنی، تأثیرگذار است. بعضاً شرکت‌کنندگانی هستند که نمی‌توانند در مسابقات قرآن دستگا‌ه‌ها حضور پیدا کنند اما این مسابقات، فراخوان مردمی است که موجی را در کل کشور به وجود می‌آورد تا هر فرد با هر سن و سال و شرایط، به گونه‌ای خود را به این مسابقات وصل کند. مسابقات مردمی امام علی(ع) با استقبال بی‌نظیر با فراخوان کشوری و با تعداد غیرقابل پیش‌بینی برگزار می‌شود.

در ادامه نجات صحاف، داور پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش صوت، گفت: مرحله فینال با حضور گلچینی از بانوان قرآنی به خوبی و با رقابت نزدیک به هم برگزار شد، به ویژه در رشته قرائت تحقیق شاهد صوت‌های خوبی از متسابقان بودیم.

وی ادامه داد: البته شرایط کرونایی کشور و تمرین کمتر حضوری شرکت‌کنندگان و اساتید و نبود زیرساخت‌های لازم، موجب افت‌هایی در مسابقات قرآن به طور کلی شده است.

کد

صحاف در باره سطح کیفیت مسابقات مجازی، اضافه کرد: قطعاً همه می‌دانند که برگزاری آنلاین مسابقات، کیفیت مسابقات حضوری را ندارد و با مشکلاتی چون قطع و وصل سیستم و نویزهایی ارتباطی روبرو هستیم اما در حال حاضر ناچاریم و مجبوریم که مسابقات این گونه برگزار شود؛ مسابقات امام علی(ع) در این دوره با نظم و مدیریت زمانی خوبی برگزار شد.

داور بخش صوت این دوره از مسابقات با تأکید بر اینکه برگزاری مسابقات از سوی بخش مردمی در ترغیب دیگران به قرآن اثرگذار است، اظهار کرد: البته اگر جوایز مسابقات نیز شاخص‌تر باشد و جوایز خوبی به برگزیدگان و دارندگان حدنصاب داده شود، قطعا استقبال بیشتر می‌شود.

وی گفت: امیدوارم روزی برسد که بساط ویروس کرونا برچیده شود تا شاهد برپایی مسابقات قرآن با همان شور و هیجان حضوری و با برنامه‌هایی چون افتتاحیه و اختتامیه، اهدای حضوری جوایز و برگزاری مسابقات در حواشی آن باشیم.

گزارش تصویری پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان

انتهای پیام
captcha