اسلام؛ بزرگ‌ترین گروه مذهبی جهان در پایان قرن 21 میلادی
کد خبر: 4022400
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

اسلام؛ بزرگ‌ترین گروه مذهبی جهان در پایان قرن 21 میلادی

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مرکز تحقیقاتی پیو در آمریکا انجام شده، اسلام در سال 2075 میلادی بزرگ‌ترین گروه مذهبی جهان از نظر تعداد پیروان خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از تی ار تی عربی، اگرچه مسیحیت از زمان پیدایش بیش از دو هزار سال پیش، یکی از رایج‌ترین ادیان در میان ادیان ابراهیمی بوده است، اما بر مبنای داده‌های مرکز پیو، انتظار می‌رود تا پایان قرن بیست و یکم جایگاه خود را به دین اسلام واگذار کند.

در آغاز قرن بیستم مسیحیت با حدود 560 میلیون پیرو بیشترین تعداد پیروان را در میان ادیان ابراهیمی داشت در حالی که تعداد مسلمانان در آن زمان تنها 200 میلیون نفر بود. در سال 1900، مسیحیان 34 درصد از جمعیت جهان و مسلمانان 12 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند.

اما این تفاوت بین جمعیت مسیحی و مسلمان در طول قرن بیستم به طور چشمگیری به نفع اسلام کاهش یافت زیرا اسلام سریع‌ترین رشد پیروان در سراسر جهان را داشت. این رشد تا قرن بیست و یکم ادامه داشته است.

پژوهش انجام شده از سوی مرکز پیو پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2050 میلادی، اگر نرخ‌های رشد فعلی جمعیت به همین شکل ادامه یابد، تعداد مسلمانان تقریباً برابر با تعداد مسیحیان در سراسر جهان خواهد بود و برای اولین بار در تاریخ مدرن، تعداد پیروان دو دین برابر خواهد بود.

مطالعه دیگری در سال 2017 نشان می‌دهد تعداد مسلمانان بین سال‌های 2015 تا 2060  میلادی نسبت به کل جمعیت جهان بیش از دو برابر سریع‌تر رشد خواهد کرد و در نیمه دوم این قرن از تعداد مسیحیان پیشی خواهد گرفت و بزرگ‌ترین گروه مذهبی جهان را تشکیل خواهد داد.

این مطالعه، نرخ بالای باروری زنان مسلمان را دلیل این رشد دانسته است، هر زن مسلمان به طور متوسط ​​2.9 فرزند دارد، در حالی که برای هفت گروه عمده مذهبی غیر از مسلمانان، این عدد به طور متوسط 2.2 نفر بوده است.

یکی دیگر از عوامل این است که جمیعت مسلمانان در سطح جهان جوان‌ترین جمعیت بوده و بر مبنای داده‌های مرکز پیو میانگین سن مسلمانان، هفت سال از میانگین سن غیرمسلمانان کمتر است. به این معنی که تعداد بیشتری از جوانان مسلمان، جایگزین غیرمسلمانان مسن در سراسر جهان خواهند شد.

ازآنجایی‌که بسیاری از مسلمانان تمایل دارند به کشورهای با اکثریت غیرمسلمان مانند کشورهای اروپایی و آمریکا مهاجرت کنند، داده‌های مرکز پیو نشان می‌دهد که تا سال 2050 مسلمانان تقریباً یک درصد از اروپا را تشکیل خواهند داد و در ایالات‌متحده در زمان مشابه آن‌ها دو درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز پیو تعداد مسلمانان در سراسر آمریکای لاتین بسیار کمتر خواهند بود.

از آنجایی که آسیا همواره موتور رشد جمعیت در جهان در عصر مدرن بوده است، دو کشور آسیایی چین و هند اولین و دومین کشور بزرگ جهان از نظر جمعیت هستند. مطالعه پیو نشان می‌دهد که پس از سه دهه، هند بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان جهان را داشته و جایگزین اندونزی خواهد شد که در حال حاضر بیشترین جمعیت مسلمان جهان را دارد.

روح انگیز انوشی

انتهای پیام
captcha