خطر تخریب مسجد تاریخی استان «کفر الشیخ» مصر
کد خبر: 4022621
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

خطر تخریب مسجد تاریخی استان «کفر الشیخ» مصر

 تنها مسجد تاریخی و باستانی شهر «بیلا» واقع در استان کفر الشیخ مصر در آستانه تخریب قرار دارد.  

مسجد ابوغنام

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بالبلدی، مسجد «ابوغنام» که تنها مسجد باستانی شهر بیلا در کفر شیخ محسوب می‌شود، از سال 2000 میلادی دستور مرمت آن صادر شده است اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
 
در چند روز گذشته به علت بارش شدید، آب باران بر سر نمازگزاران سرازیر شد و همین امر موجب شد که نمازگزاران به سرعت از مسجد خارج شوند.
 
بیش از 20 سال است که اهالی شهر بیلا به دلیل وضعیت نابسامان این مسجد و پس از فروریختن دیوارهای آن، شکایت‌های متعددی ارائه داده‌اند، اما با اهمال از سوی مسئولان روبرو شده و مسجد هر لحظه در خطر تخریب قرار دارد.
 
تاریخ ساخت این مسجد به بیش از 742 سال پیش باز می‌گردد و از زمان بازسازی آن در دوران اسماعیل پاشا، دیگر بازسازی نشده است. این مسجد که یک شاهکار معماری و هنری ارزشمند به حساب می‌آمد، اکنون مورد غفلت واقع شده و در آستانه فروپاشی بر سر نمازگزاران است.
 
خالد بدیر، یکی از اهالی این شهر می‌گوید: اداره آثار باستانی بیش از یک بار از مسجد بازدید کرده و مسجد ابوغنام از سال 2000 میلادی تحت پوشش وزارت اوقاف درآمده است. ما چند سالی است که وعده انجام عملیات مرمت این مسجد را می‌شنویم اما تاکنون این وعده اجرایی نشده است.
 
مردم شهر بیلا از خالد العنانی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر خواستند فرآیند مرمت مسجد و نجات این اثر باستانی منحصر به فرد تسریع شود، پیش از آنکه بر سر مردم فرو ریزد.
انتهای پیام
captcha