مسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی + عکس
کد خبر: 4022710
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

مسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی + عکس

مسجد قرقاش دبی با معماری مدرن خود، نمونه‌ای زیبا از ترکیب خلاقیت و معنویت در قلب منطقه تجاری القوز دبی به‌شمار می‌رود.

مسجد قرقاش، نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی / اماده

به گزارش ایکنا به نقل از آرکیتکت، سرانجام یک مکان عبادی جدید در القوز، قلب صنعتی دبی افتتاح شد.

شرکت دباغ آرشیتکت، مجری یکی از اولین مساجد در امارات است که طراحی آن را یک معمار زن بر عهده داشته است.

این مسجد که به‌تازگی تکمیل شده، یک شاهکار معماری است، که حس آرامش درونی را برای نمازگزاران برمی‌انگیزد و ترکیبی از معنویت و زیبای ظاهری را که در قرآن به آن اشاره شده است، ارائه می‌دهد.

سمیه دباغ یکی از معدود معماران زن عربستانی است و به دلیل ویژگی طراحی‌هایش که تأکید بر جنبه‌های ناملموس در معماری است، در منطقه خلیج فارس از معماران پیشرو محسوب می‌شود و به دنبال ایجاد معنا و حس شاعرانه برای ایجاد ارتباط با کاربران بناست.
این معمار در بیانیه‌ای گفت: «در پایان هر پروژه، امیدوارم که این بنا احساسات و عواطفی را که در ابتدا تصور می‌شد، برانگیزد. لحظه‌ای جادویی و تعیین‌کننده وجود دارد که ساختمان متولد می‌شود و آغاز زندگی خود را اعلام می‌کند. لحظه پایان کار این بنا که اولین مسجد من است آن لحظه بسیار تکان‌دهنده بود. من واقعاً احساس خوشبختی می‌کنم که فرصت ایجاد فضای مقدسی را داشتم که مردم را برای عبادت گرد هم می‌آورد».

مصالح مسجد از منابع محلی استخراج شده است. نمای بیرونی ساختمان از صفحات بتنی و سنگ‌های عمانی تشکیل شده است و برای ایجاد فضای داخلی خنک و ظاهر بیرونی پویا، نمای آن دارای حفره است. نقوش هندسی به‌طور برجسته‌ای در سرتاسر نما دیده می‌شود و یک آیه نورانی قرآن بر دیوارهای نمازخانه نمادی خلاقانه را به نمایش می‌گذارد.
این مجموعه هزار و 680 متر مربعی همچنین دارای محل اقامت امام و مؤذن مسجد است. دباغ این ساختمان را با کمک WAHO Landscape Architecture برای مشتری خود، خانواده محمد عبدالخالق قرقاش، پدر وزیر خارجه امارات ساخت. این مسجد پس از سال‌ها روند ساخت و ساز در پایان تابستان امسال افتتاح شد.

مسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبیمسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبیمسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی

مسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی

مسجد قرقاش؛ نمونه‌ای از معماری مدرن در قلب دبی

انتهای پیام
captcha