پرونده چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن بسته شد
کد خبر: 4023143
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷
امشب در تالار اندیشه حوزه هنری؛

پرونده چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن بسته شد

آئین پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امشب سوم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و با معرفی و تجلیل از نفرات برتر، پرونده این دوره بسته شد.

آئین پایانی چهل‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن آغاز شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه مرحله پایانی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با تلاوت امیرحسین رحمتی از استان گلستان، رتبه اول قرائت تحقیق این دوره از مسابقات آغاز شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این مراسم که اجرای آن را مجید یراقبافان، مجری برنامه‎‎های معارفی سیما، برعهده داشت، طی سخنانی گزارشی از روند رقابت‌های این دوره ارائه داد و گفت: قرآن، کتابی است‌ که خداوند متعال از طریق جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل کرد و‌ در آن به پیامبر می‌فرماید، باطل از هیچ راهی به این قرآن نفوذ ندارد.

وی‌ افزود: کسی که با مفهوم ‌قرآن آشنا باشد می‌داند که این‌ کلام ‌وحی است و‌ نمی‌تواند با کلام دیگر مقایسه شود. کلام الله ‌مجید اینقدر عظمت دارد که برای بیان عظمت آن‌ به تمام دیدنی‌‌ها و نادیدنی‌ها سوگند یاد می‌شود. در عظمت کلام‌ الله‌ مجید همین‌ بس که خداوند کلام خود را برای ما بر پیامبر نازل می‌کند و این‌ کلام آنچنان است که شنوندگان‌ چاره‌ای ندارند که بگویند سحر است.

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بیان کرد: قرآن عظمتی دارد که‌ نمی‌توانند مانندش را و آیه‌ای شبیه آیات آن را بیاورند. اگر‌ جن و‌ انس جمع شوند و بخواهند مثل این قرآن را بیاورند نمی‌توانند. 

وی گفت: در سال‌های اخیر توسعه مفاهیم و شاخه‌های جدید در مسابقات سراسرس قرآن کریم به چشم ‌می‌خورد و از جمله این شاخه‌ها می‌توان به مسابقات کتابت قرآن کریم اشاره کرد که قبلاً کمتر به این موضوعات پرداخته می‌شد. رقابت‌ اصلی‌تر همان رقابت ما در بحث‌ زندگی قرآنی است. در قیامت وقتی قرآن مجسم می‌شود در برابر هر فرد قرار می‌گیرد و‌ در پیشگاه باری تعالی او را قضاوت می‌کند و اشاره می‌کند آن فرد با او چه کرده است.

خاموشی در ادامه به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: ‌اگر فردی برای زندگی‌ خود یک آیه را بتواند زنده کند برای او‌ کافی است اما در خصوص حاج‌قاسم سلیمانی آیات بسیار زیادی را می‌توان برشمرد که در زندگی خود جاری کرده بود و أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم، تنها یکی از این آیات است.

به گزارش ایکنا در بخشی از این مراسم غلامرضا شاه‌میوه، رئیس هیئت داوران این دوره متن بیانیه داوران را قرائت کرد در بخشی از آن آمده است که نخبگان قرآنی کشور که سالیان متمادی از عمر گرانبهای خود را صرف افتخارآفرینی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده و با حضور در عرصه مسابقات جهانی و کسب رتبه‌های ممتاز موجب سربلندی امت ایران شده‌اند در دوران بازنشستگی خود نیاز به حمایت های بیشتری از سوی مسئولان فرهنگی کشور دارند. در سال گذشته نماینده محترم ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانات خود قول تاسیس صندوق حمایت از نخبگان قرآنی را دادند که اگرچه مقدمات آن در حال فراهم شدن است، اما همچنان جامعه قرآنی به ویژه نخبگان را چشم‌انتظار باقی گذاشته است که امید است در سال جاری با حمایت های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر اسماعیلی به نحو شایسته و درخور نخبگان به طور کامل محقق و عملیاتی شود.(متن کامل بیانیه هیئت داوران)

تجلیل از برگزیدگان رشته‌های مختلف در دو بخش بانوان و آقایان، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بخش‌های مراسم اختتامیه این مسابقات بود. (نتایج چهل و چهارمین مسابقات سراسری قرآن اعلام شد.)

وزیر ارشاد طی سخنانی گفت: در وزارت ارشاد، حوزه قرآن را موضوعی در کنار دیگر موضوعات نمی‌دانیم، ما در خود معاونت‌های وزارتخانه چه در حوزه سازمان سینمایی، معاونت هنری و فرهنگی ابلاغ کردیم که قرآن صرفا در معاونت مربوطه نباید محصور شود، همه حوزه‌های فرهنگی ـ هنری ما باید تابعی از موضوعات قرآنی باشند. امیدوارم با اهتمامی که در این حوزه هست و با میدان‌داری فعالان و تشکل‌های قرآنی در چهار سال دیگر به برنامه مناسبی برسیم و گام‌های مهمی را برای ترویج فرهنگ قرآنی و سبک زندگی قرآنی برداریم.(متن کامل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسابقات سراسری قرآن)

انتهای پیام
captcha