فراخوان الکاظمی برای بازگشت مسیحیان به عراق
کد خبر: 4023315
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

فراخوان الکاظمی برای بازگشت مسیحیان به عراق

نخست‌وزیر عراق با حضور در مراسم عشای ربانی به مناسبت جشن میلاد مسیح در کلیسای ماریوسف بغداد ضمن دعوت از مسیحیان عراقی برای بازگشت به کشورشان تأکید کرد که در عراق راه حلی جز گفت‌وگو وجود ندارد.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه تأکید کرد که در عراق گزینه‌ای جز گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران سیاسی اخیر وجود ندارد.

الکاظمی این سخنان را در جریان مراسم عشای ربانی که به مناسبت کریسمس در کلیسای ماریوسف در بغداد برگزار شد، بیان داشت.

نخست‌وزیر عراق گفت: در روز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) صدای جنگ قطع می‌شود و ما باید به  امید آفرینی ادامه دهیم. خداوند انسان‌ها را در قالب ملت‌ها، قبایل و ادیان آفریده است و عراق گردآورنده این طیف‌های فراوان است و ما باید این میراث متنوع عراق را  حفظ کنیم. 

وی افزود: ما کریسمس باشکوه را جشن می‌گیریم که به نمادی از هویت ملی عراق تبدیل شده و ضروری است که هویت عراقی ایجاد کنیم که فراتر از فرقه‌ها و ادیان باشد و امروز کریسمس را به عنوان روزهای جشن معنویت، بردباری و زندگی جشن می‌گیریم. 

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: این ایام مقدس میلاد عیسی مسیح(ع) که هم پیامبر مسیحیان است و هم مسلمانان، ما را یکپارچه می‌کند؛ همان گونه که همگی از مسلمان و مسیحی در مقابله با تروریسم و گروه‌های تروریستی متحد شدیم.

او با اشاره به نقش شهروندان مسیحی و همبستگی روحانیون و رهبران مسیحی در حفظ وحدت عراق گفت: تصور هویت عراق بدون مسیحیان ممکن نیست، کما اینکه بدون دیگر اقوام ممکن نیست.

الکاظمی با بیان اینکه به بن‌بست سیاسی در کار سیاسی اعتقادی ندارد، گفت: انتخاباتی در کشور برگزار شد و چالش‌هایی به وجود آورد که با آن مواجهیم، البته هم اکنون گفت‌وگو جریان دارد. در برخی کشورها تشکیل دولت‌ها برای مدت مدیدی به تعویق می‌افتد.

وی تأکید کرد: ما گزینه‌ای را در برابر خود جز گفت‌وگو نداریم، زیرا این تنها راه حل برای ساختن آینده‌ای شایسته عراقی‌ها از همه طوائف آن است و باید گفت‌وگو فرصتی برای امید باشد نه اینکه به عنصری برای تهدید و باج‌خواهی تبدیل شود، زیرا عراق از طریق تفاهم ساخته می‌شود.

نخست‌وزیر عراق با ابراز تأسف از شنیدن آمار و ارقام حاکی از کم شدن تعداد شهروندان مسیحی در این کشور، گفت: باید مسیحیان را برای ماندن در عراق و مشارکت در ساختن وطنشان و ساختن هویت ملی خود تشویق کنیم.

بر اساس سرشماری رسمی که از سوی کمیسیون حقوق بشر عراق در ماه مارس گذشته منتشر شد، 250 هزار مسیحی از 1.5 میلیون مسیحی که قبل از سال 2003 در عراق بودند، هنوز ساکن این کشور هستند.

بر اساس گزارش این کمیسیون، در دوره تسلط داعش بر شهر موصل (2014-2017) 130 هزار مسیحی آواره، 115 نفر دیگر کشته و 161 نفر ربوده شدند. داعش در جریان اشغال شهر موصل، تمامی کلیساها را ویران کرد و ده‌ها مسیحی علاوه بر شهروندانی از سایر اقلیت‌های دینی را به قتل رساند یا به اسارت گرفت.

انتهای پیام
captcha