مجامعی مشابه مجمع قرآنیان اسلامشهر تشکیل شود + عکس و صوت
کد خبر: 4023324
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
پیشنهاد احمد ابوالقاسمی به قاریان خوشخوان دیگر شهرها؛

مجامعی مشابه مجمع قرآنیان اسلامشهر تشکیل شود + عکس و صوت

احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی با اشاره به نقش مهم مجمع قرآنیان اسلامشهر در رشد تلاوت قرآن و پیشنهاد به قاریان خوشخوان دیگر شهرها برای تشکیل چنین مجامعی بیان کرد: این مجمع می‌تواند به رشد تلاوت تخصصی درجه یک کمک کند؛ یعنی به جای اینکه مردم بخواهند روی ما اثر بگذارند که ما را به سمت خواندن‌های نفسی ببرند اینجا می‌تواند خط تلاوت اصیل را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، ششمین محفل انس با قرآن کریم، به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر، شب گذشته، سوم دی‌ماه، با حضور جمعی از قاریان و حافظان ممتاز و بین‌المللی کشورمان در اسلامشهر برگزار و همچنین به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرام مجمع قرآنیان اسلامشهر به نشانی mquran_eslamshahr پخش شد.

از جمله قاریان میهمان این برنامه می‌توان به احمد ابوالقاسمی، قاری پیشکسوت و بین‌المللی، حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی و محمد برخورداری قاری و مبتهل اشاره کرد. همچنین حبیب‌الله پوراحمدی، محمد کاظمی و حمید جلیلی نیز به عنوان اعضای مجمع قرآنیان اسلامشهر به اجرای برنامه پرداختند.

احمد ابوالقاسمی، در این محفل انس با قرآن با اشاره به این نکته که دوست دارد چنین مجمعی در شهرهای دیگر هم تشکیل شود بیان کرد: به قاریان دیگر شهرها نیز برای برگزاری مشابه چنین مجمع خوبی پیشنهاد دادم و چنین مجمعی را راه بیندازند. جلسات آموزشی قرآن جای خودش را دارد اما یکسری جلسات قرآن هم نیاز است که بچه‌های قاری دور هم جمع شوند و فقط قرآن بخوانند تا از این رهگذر، اعتماد به نفسشان را بالا ببرند. یکی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم اینکه بچه‌های ما کم‌کم اینطور شده‌اند که فکر می‌کنند تا می‌خوانند، یک نفر باید از آنها ایراد بگیرد و این حس نمی‌گذارد بچه‌ها راحت بخوانند؛ از این‌رو، این جلسه می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند.

قاریان به مرام مداحان قدیم اقتدا کنند

مدیر اسبق رادیو قرآن به رسمی که مداحان قدیمی در میان خود داشته‌اند اشاره کرد و گفت: مداحان قدیمی‌ یک سنتی داشتند که اگر در یک جمعی دور هم جمع می‌شدند و بنا بود چند نفر مداحی کنند، اگر اولین نفر خوب نمی‌خواند بقیه هم تقریباً عرض اندام نمی‌کردند. وقتی این را شنیدم بسیار لذت بردم.

این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: وقتی شنیدم، بسیار لذت بردم که چقدر آدم‌ها در مکتب اهل بیت(ع) به رشد رسیدند که می‌توانند به این صورت فداکاری کنند. می‌گویند: مغازه‌داری داشت اجناسش را می‌فروخت. یک نفر آمد و درخواست فلان جنس را کرد. این کاسب گفت ندارم و باید به مغازه روبه‌رویی بروی. پسر این کاسب دلیل را پرسید. پدر گفت: ما از صبح تا حالا از این جنس زیاد فروخته‌ایم، اما مغازه رو‌به‌رویی نفروخته است. بنابر این، همین رفتارها بود که موجب شد برکت به وجود آید اما امروزه این کارها کمتر شده است.

ابوالقاسمی ضمن تمجید از فضای اخلاقی حاکم بر جامعه قرآنی بیان کرد: همان اخلاق و منشی که میان مداحان قدیمی وجود داشت در میان بچه‌های قاری هم وجود دارد. نمونه‌اش رفتار قاریان ما در مسابقات است که وقتی یک نفر غلط می‌خواند همه رقبای او ناراحت می‌شوند و این خیلی حُسن بزرگی است. این اخلاق اگر در ما باب شود، وقتی که در یک محفل قرآنی حاضر می‌شویم که قرار است ما هم به همراه چند نفر دیگر تلاوت داشته باشیم، دائم دعا می‌کنیم که نفر قبل از ما خوب بخواند تا دست ما برای خواندن باز شود. همچنین این روحیه‌ها موجب می‌شود جامعه هم رشد کند.

اگر به همین یک روایت عمل کنیم برده‌ایم

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوست شهیدش گفت: این رفیق شهید ما می‌گفت که شنیده‌ام برای عمل به کل قرآن زمان زیادی لازم است، اما اگر کسی به چهل حدیث عمل کند به بهشت می‌رود. ما هم تصمیم گرفتیم تا چهل حدیث کوتاه پیدا کنیم و در نهایت بهشتی شویم؛ چه‌اینکه در اوایل دهه شصت هم که دوران دفاع مقدس بود، ما هم به دنبال کوتاه‌ترین راه بودیم که بالاخره شهادت نصیبمان شود و خلاصه همه به دنبال بهشت بودند. چهل حدیث پیدا کردیم اما این‌ها احادیث کوتاه بود که در مجموع دوازده خط هم نشد. سپس وقتی قدری بیشتر فهمیدیم، دیدیم نیازی به عمل به این چهل حدیث هم نیست بلکه با یک روایت هم انسان به سعادت دنیا و آخرت می‌رسد و آن اینکه انسان به دنبال نفع دیگران باشد.

ابوالقاسمی با اشاره به خاطره‌ای از اجرای برنامه در کشور اتریش تصریح کرد: یک گروه ترکیه‌ای این حدیث را در اتریش روی بنر چاپ کردند و بعد سریع آن را جمع کردند؛ چون سه خانواده را مسلمان کرده بود. چرا؟ چون آنها یک مقدار حواسشان جمع‌تر از ما است. آنها می‌فهمیدند که این حدیث چقدر با ارزش است که یک پیامبری، 1400 سال قبل یک خطی را به مردم نشان داده که هرکس بخواهد مسابقه بدهد، مدام آبادانی بیشتر می‌شود.

اثرات دعا برای رقیب

به گزارش ایکنا، مدیر اسبق رادیو قرآن افزود: در یکی از شهرهای کشورمان، روز عاشورا در سنتی قدیمی همه خانواده‌ها غذای نذری می‌پزند و اینگونه باید این همه غذا را به رهگذران بدهند و دعوایشان سر خدمت‌رسانی به دیگران است و همین موجب می‌شود که ما شاهد یک رفتار درست باشیم. اگر ما در محافل انس با قرآن هم این کار را مبنا قرار دهیم موجب می‌شود برای نفر قبل از خودمان که قرار است بخواند دعا کنیم و او را تشویق کنیم تا بهتر بخواند.

ابوالقاسمی با اشاره به تلاوت‌هایی که در این جلسه صورت گرفت بیان کرد: امشب شاهد یک چیدمان خوبی در تلاوت‌ها بودیم و همه تلاوت‌ها درجه یک بود. مثلاً آقای احمدی‌وفا بسیار خوب خواندند و ایشان را یک سرمایه برای کشور می‌دانم. یک وقت به همراه ایشان در خمین اجرای برنامه داشتیم. وقتی که تلاوت کردند دیدم چقدر خوب خط صحیح تلاوت قرآن را نگه داشته است؛ یعنی به جای تلاوت‌های نفسیِ گول‌زننده که فقط عوام می‌پسندند، ایشان دارد خط خوبی را در تلاوت نگه می‌دارد و دارد برای رفتار دیگران معیار می‌شود.

وقتی تعداد قاریان خوب زیاد شود ناز کردن‌ها هم کم می‌شود

وی به مزیت‌های زیاد شدن قاریان خوش‌خوان در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود قاریانی با این توان که در کشور ما می‌خوانند دیگر کسی نمی‌تواند برای قرآن خواندن اصطلاحاً ناز کند و بگوید فلان جا نمی‌روم. فردا اگر من بخواهم ناز کنم و بگویم مثلاً به اسلامشهر نمی‌روم، می‌گویند فلانی هست و خیلی هم خوب می‌خواند؛ بنابر این بساط این ناز کردن‌ها هم برچیده می‌شود. همچنین باید تأکید کنم که ما به داشتن قاریان خوبی مانند آقای احمدی‌وفا یا استاد محمد کاظمی افتخار می‌کنیم که هر بار می‌خواند الهام‌بخش است.

این قاری پیشکسوت قرآن با اشاره به نقش مهم مجمع قرآنیان اسلامشهر در رشد تلاوت قرآن بیان کرد: این مجمع می‌تواند به رشد تلاوت تخصصی درجه یک کمک کند؛ یعنی به جای اینکه مردم بخواهند روی ما اثر بگذارند که ما را به سمت خواندن‌های نفسی ببرند اینجا می‌تواند خط تلاوت اصیل را حفظ کند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم یاد بگیریم که هوای یکدیگر را داشته باشیم. خود من این قاعده؛ یعنی خواستن نفع دیگران را خیلی جاها رعایت کرده‌ام و خیرش را هم دیده‌ام. موارد زیادی پیش می‌آمد که ما به محافل مختلف می‌رفتیم و به یکباره صدای یکی از قاریان می‌گرفت و نمی‌توانست بخواند و ما هم در معذوریت قرار می‌گرفتیم که اگر خوب بخوانیم آن قاری مطرح ممکن است حس خوبی نداشته باشد و اگر بخواهیم بد بخوانیم مردم استفاده نمی‌کنند و خلاصه خدا کمک می‌کرد تا این جلسه به شکل خوبی برگزار شود و یک چیزی می‌شد که جلسه از تلاوت‌ها سیر می‌شد. امیدوارم این اخلاق در دل ما هم نهادینه شود تا کاری کنیم که نفر قبل از ما طوری بخواند که ما هم به خواندن ترغیب شویم.

در ادامه صوت تلاوت قاریان حاضر در این محفل و تصاویر آن ارائه می‌شود؛

تلاوت حبیب‌الله پوراحمدی
کد

تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا

کد
 
تلاوت محمد کاظمی
کد
 
تلاوت احمد ابوالقاسمی
کد
 
تلاوت حمید جلیلی
کد
 
ابتهال محمد برخورداری
کد
 
انتهای پیام
captcha