تقلید از تلاوتِ قدما را ضعف تلقی نکنیم؛ آهنگ‌سازی در توان هر کسی نیست + عکس و صوت
کد خبر: 3984583
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
احمد ابوالقاسمی:

تقلید از تلاوتِ قدما را ضعف تلقی نکنیم؛ آهنگ‌سازی در توان هر کسی نیست + عکس و صوت

قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه آهنگ‌سازی قدرت خاصی می‌خواهد که آن را هر فردی ندارد، گفت: وقتی توان آهنگ‌سازی را نداریم، حتی در مجالس و محافل مهم و در حضور قاریان و اساتید نیز تقلیدی بخوانیم؛ بسیاری از افراد توان آهنگ‌سازی ندارند.

تکمیل// تقلید از قاریان دارای اصالت، قاری را بزرگ می‌کند/ آهنگ سازی قدرت خاصی می‌خواهدبه گزارش خبرنگار ایکنا، محفل انس با قرآن شامگاه گذشته، 25 تیرماه با حضور احمد ابوالقاسمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان و سایر قاریان بین‌المللی کشور، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همزمان با پخش زنده از اینستاگرام به نشانی mquran_eslamshahr و به میزبانی مجمع قرآنیان اسلامشهر برگزار شد.

احمد ابوالقاسمی طی سخنانی با تأکید بر اینکه چه ایرادی دارد، وقتی قاری، استعداد آهنگ‌سازی ندارد از قاریان بزرگ و قدمای مصر تقلید کند، بیان کرد: تقلید از فرد و افرادی که عظمت دارند و بزرگ هستند، انسان را بزرگ می‌کند.

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه بارها گفته‌ام اشکالی در تقلیدی خواندن نیست، افزود: برخی از افراد، الگو یا به تعبیری دیگر برند هستند، چه اشکالی دارد از آنها تقلید شود؟ آهنگ‌سازی قدرت خاصی می‌خواهد که آن را هر فردی ندارد، بنابر این ضرورتی ندارد هنگامی که من توان آهنگ‌سازی ندارم، در محفل و مجالس قرآنی از خودم آهنگ‌سازی کنم. این واقعیت است که برخی از افراد نمی‌توانند، آهنگ‌ساز باشند و در این مسیر اشتباه، تلف می‌شوند، اما صدای خوبی برای تقلید دارند.

این داور مسابقات افزود: اگر در جلسه‌ای که حاضران از قاریان حرفه‌ای هستند، تلاوت تقلیدی صورت گیرد، حال و هوای بقیه را نیز خوب می‌کند. در زمانی که مسئولیت اداره رادیو قرآن را داشتم از همکاران خواستم تا تلاوت‌های ضعیف را پخش نکنند، همکاران، مطرح کردند که اینگونه خود را در تعداد محدودی تلاوت، محصور خواهیم کرد. گفتم: شنونده رادیو قرآن یا حرفه‌ای است و می‌گوید احسنت به این قاری، یا فرد غیر متخصص و شنونده عام است که متوجه تکراری بودن آن تلاوت نمی‌شود و لذت می‌برد.


این مدرس قرآن با تأکید بر اینکه سعی کنیم تا تقلیدی‌خواندن را بیشتر باب کنیم، افزود: برخی از ما قاریان، توان آهنگ‌سازی نداریم و مردم هم دلیلی ندارند که پای ناتوانی قاری بنشینند.

وی با اشاره به اینکه تقلید، واژه‌ای است که از آن به غلط استفاده شده است، ادامه داد: بستگی دارد از چه فردی تقلید کنید، هنگامی که از امثال رفعت و اینها تقلید کنید، به دلیل اصالتی که در خواندنشان است، هر چه از آنها تقلید کنید، بزرگ می‌شوید.

ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه ایجاد سبک، سال‌ها زمان می‌برد و هزار و یک شرط و نکته دارد، گفت: من موافق خواندن تقلیدی در محافل هستم. این را می‌گویم که بدانیم در دوره‌ای در مصر قاریان مطرح چون حصان، مصطفی اسماعیل، منشاوی، عبدالباسط و... به وجود آمد و اکنون آن حال و هوا در مصر نیست، ما می‌توانیم آن حال و هوا را در همین محفل به وجود آوریم. می‌توانیم اینجا را برای فردی که می‌خواهد خودش را مطرح کند، آماده کنیم و مطمئناً از شهرستان‌های مختلف برای حضور در این جلسه خواهند آمد و حتی می‌توان سامانه‌ای برای آن طراحی شود.

وی درباره اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی گفت: چرا باید قاری‌ای، که حاصل عمر اساتید است، به مسابقات بین‌المللی مالزی و ... اعزام شود و به دلیل آن که رتبه‌ دریافت نکرده است، به او بی‌توجهی شده و نابود شود، حال آنکه قاریان می‌توانند با حضور در همین جلسه تخصصی قرائت قرآن که با حضور شش، هفت نفر از اساتید قرآن است، برای تلاوت‌هایشان اعتبار و تأییدیه دریافت کنند و شاید اینگونه شکل مسابقات دستخوش تغییر شود و اعتبار مسابقات از حیث حقوقی به تأیید حقیقی اساتید قرآن بازگردد و اگر این قاری توانست نظر پنج استاد را جذب کند، می‌تواند اعتبار داشته باشد و حتی شورای عالی قرآن و صدا و سیما به این موضوع گرایش پیدا کنند.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه تلاوت قرآن در جامعه ما، نیم‌درصد ذهن مردم را اشغال کرده است، بیان کرد: حال آنکه مداحی بیش از 70 درصد ذهن مردم را به خود درگیر کرده است. تلاوت قرآن باید آنقدر خوب باشد که مردم جای خالی آن را بفهمند و خود به دنبال آن باشند.

بنابر این گزارش، در این محفل که با اجرای غلامحسین جهانگیری همراه بود، مهدی غلام‌نژاد، جعفر فردی، حمید رحیمی، محمد کاظمی، علی خشنود و ابوالفضل نبی‌لو به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند و در پایان نیز طاهری از ذاکرین اهل‌بیت(ع) به بیان مدح ائمه عصمت و طهارت پرداخت.

مهدی غلام‌نژاد، تلاوت آیات 284 تا 286 سوره مبارکه بقره

کد

محمدامین نبی‌لو، تلاوت آیاتی از سوره مبارکه بلد به تقلید از سبک استاد منشاوی

کد

حمید رحیمی، تلاوت آیات 5 تا 9 سوره مبارکه انسان

کد


ابوالفضل نبی‌لو، تلاوت آیات 1 تا 15  از سوره مبارکه مریم

کد

قرائت ترتیل‌ ابوالفضل کریمی، آیات 142 تا 146 سوره مبارکه اعراف

کد
 
محمد کاظمی، تلاوت آیات 41 تا 44 سوره مبارکه نمل
 
کد
 
ابتهال‌ علی خشنود، قاری و مبتهل
کد
 
میلاد قلی‌نژاد، تلاوت آیات 70 تا 82 سوره مبارکه اسراء
کد
انتهای پیام
captcha