به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، چاپ هشتم کتاب «مستشرقان و قرآن» اثر محمدحسن زمانی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 588 صفحه منتشر شد.
قرنها است که بسیاری از شرقشناسان و اسلامشناسان غیرمسلمان اعم از غربی و غیر آن به پژوهش درباره قرآن پرداخته و راجع به مصدر قرآن، تاریخ جمع و تدوین آیات، ادبیات و ساختار آن و معارف و محتوای قرآن کریم نظریههای گوناگونی ابراز کرده و هزاران کتاب و مقاله منتشر کردهاند.
آنان گاه به تجلیل از قرآن و تبیین زیباییها و معارف و تعالیم والای آن پرداخته و گاه به دلیل عدم دسترسی مستقیم به منابع اسلامی، دچار برداشتهای نادرست شدهاند؛ چنانکه احیاناً برخی از آنان به تحریف یا اتهامهای دروغین و تهاجمهای غیرمنطقی دست زدهاند.
حجم انبوه این آثار قرآنپژوهی قرآنشناسان غربی در سطح جهان و تاثیرگذاری منفی آن بر اذهان تشنه جامعه بشری و اسلامی، نقدی علمی را می طلبد تا سره را از ناسره تفکیک و پاسخی منطقی و اشکالهای مستشرقان ارائه کند.
گرچه خداوند خود حفاظت «متن قرآن کریم» را از تحریف متکفل شده و فرموده: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، اما مسئولیت صیانت معارف ناب آن را از دست برد تحریفگران فرهنگی که وارونه معرفی کردن مفاهیم قرآنی میپردازند به ما مسلمانان محول کرده است.
«مستشرقان و قرآن» گامی است در مسیر انجام این رسالت تا سهمی در تبدیل فضای تاریک و اتهامها به فضای روشن واقعنگری جامعه بشری به این کتاب آسمانی داشته باشد. کوشیدهایم اصل انصاف و واقعنگری را رعایت کنیم و دشمنی آنان با ما موجب نادیده گرفتن کمال ویژگیهای مثبت کارشان نشده است.
«مستشرقان و قرآن» در ۶ فصل تهیه و تدوین شده است؛ فصل اول به فعالیتهای قرآنی مستشرقان اعم از ترجمه قرآن، چاپ قرآن کریم، معجمنگاری لفظی و موضوعی قرآن، تدوین دایره المعارف، تصحیح و احیای کتابهای خطی قرائت ها و چاپ آنها، پژوهش های علمی و تألیف کتاب ها و مقاله ها درباره قرآن، معارضه با تحدی قرآن اشاره و برجستهترین مستشرقان قرآنشناس و مهمترین آثار آنان تشریح شده است.
«مصدر و منشا قرآن» عنوان دومین فصل از کتاب «مستشرقان و قرآن» است؛ نویسنده در ابتدای این فصل پس از نقد کلی مستشرقان، به سیمای زیبای قرآن و صداقت پیامبر اسلام(ص) از نگاه دانشمندان منصف غرب پرداخته است و در ادامه دیدگاه مستشرقان و اسلام شناسان غربی درباره مصدر قرآن (وحیانی بودن قرآن، الهی بودن غیر وحیانی، نظریه نبوغ، اقتباس قرآن از تورات و کتابهای پیشین آسمانی، و فرهنگ زمانه) پرداخته است.
فصل سوم این اثر به «تاریخ جمع قرآن» اشاره دارد؛ در فصل مذکور به بحث تحریفناپذیری قرآن و شبهات مستشرقان اشاره دارد که در این زمینه انگیزه شبههافکنی مستشرقان درباره جمع قرآن، تردید ناپذیری سلامت قرآن، ۱۰ جلوه اهتمام بیسابقه مسلمانان به حفاظت از قرآن، برخی دلایل مصونیت قرآن از تحریف، و تصریح برجستهترین عالمان شیعه تاریخ به صیانت قرآن از تحریف، مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش دیگری از فصل سوم به «اختلاف قرائتها» پرداخته شده است؛ در این بخش، به مباحثی از جمله نظریه شیعه در تعداد قرائتهای صحیح، اختلاف لهجهها مهمترین عامل اختلاف قرائتها، و اعمال سلیقه؛ منشا اختلاف برآوردها از دیدگاه گلدزیهر، تبیین شده است.
«ادبیات و ساختار قرآن» عنوان چهارمین فصل از کتاب «مستشرقان و قرآن» است که در این «فصل سیمای زیبا و ادبیات جذاب قرآن از زبان جرج سیل گوته، هرشفلد، ادواردو»، «اعجاز و جاذبه قرآن از نگاه لبید» و «تناقض داوری دایرة المعارف بریتانیا» تبیین شده و در ادامه، به قصص و تاریخنگاری قرآن اشاره شده است. همچنین در این فصل اشکال دایرهالمعارف بریتانیا برای رعایت تسلسل زمانی قصههای قرآن پرداخته شده و در ادامه نقدی در این راستا تبیین گردیده است.
در ادامه این فصل، ویژگیهای تاریخنگاری قرآن (ابزار بودن تاریخ برای تعلیم معارف، امتزاج تاریخ با پندها و تعلیمات، تکرار قصهها) تشریح شده و در بخش دیگری به انسجام و ارتباط ارگانیکی آیات قرآن پرداخته شده است، که ازجمله مباحث این بخش میتوان به برتری ساختار قرآن و تورات و انجیل از دیدگاه ویلفرد کنسول اسمیت، تفکیک بین نظام گفتاری و نظام نوشتاری، شاخصههای چهارگانه نظام گفتاری و کلید های همبستگی آیات قرآن اشاره کرد.
در فصل مذکور همچنین مبحثی تحت عنوان «سازگاری و عدم تناقض در قرآن» تدوین شده که «بی انصافی مستشرقان در اتهام تناقض، اتهام تناقض انگیزه مسلمان شدن قسیس ابراهیم خلیل فیلوبوس»، «پیشینه اشکال تراشی و ادعای وجود تناقض در قرآن کریم» و «تناقضهای ادعا شده مستشرقان در قرآن» از مباحث این قسمت هست.
فصل پنجم با عنوان «معارف قرآن و مستشرقان» تنظیم شده است و مباحثی اعم از «جامعیت، ادغام، جهانی بودن و جاودانگی»، «جامعیت و قانونگذاری در قرآن»، «جبر و اختیار»، «جهاد در قرآن»، «جایگاه زن در قرآن» بررسی شده است.
«نقد دایره المعارف قرآن، لیدن» عنوان ششمین و آخرین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان ویژگیهای مثبت این دایرهالمعارف، اشتباهات فرهنگهای دایرهالمعارف (توضیح الفاظ به جای توضیح معارف، کمتوجهی به آراها و منابع قرآنی شیعه، استناد زیاد به نویسندگان غربی و اقتباس از دایره المعاف اسلامی لندن، و ضعف علمی نویسندگان) تشریح شده است.
انتهای پیام