تخریب یادبود قربانیان مسلمان الجزایری در پاریس
کد خبر: 4023784
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴

تخریب یادبود قربانیان مسلمان الجزایری در پاریس

نقاشی یادبود گرامیداشت قربانیان الجزایری در کشتار 17 اکتبر 1961 در پاریس، با پاشیدن رنگ و نوشتن عباراتی نژادپرستانه تخریب شده است.

به گزارش ایکنا، به نقل از تی ار تی عربی، این نقاشی تاریخی بر روی دیواری در یکی از خیابان‌های پاریس و به احترام ده‌ها قربانی مسلمان الجزایری ترسیم شده بود که در یک تظاهرات برای کسب استقلال در 17 اکتبر 1961 از سوی پلیس فرانسه قتل‌عام شدند و اجساد آن‌ها به رودخانه سن ریخته شد.

کریستین گیمی، این نقاشی را دو ماه پیش به مناسبت شصتمین سالگرد حوادثی که به دستور موریس پاپون، رئیس پلیس وقت پاریس روی داد، روی دیواری در منطقه اوری پاریس ترسیم کرده بود.

این نقاشی دیواری چهره یکی از قربانیان این سرکوب به نام احمد خلفی را به تصویر می‌کشد. در کنار این تصویر، این عبارات حکاکی شده بود: «در 17 اکتبر 1961 به رود سن ریخته شد».

با این حال در یک اقدام خرابکارانه، عبارت حکاکی شده با اسکنه محو شده و روی تصویر نیز رنگ قرمز پاشیده شده است. صاحب این اثر تصویری از تخریب‌های انجام‌گرفته را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است. شورای شهرداری منطقه حومه جنوب شرقی پاریس این خرابکاری را محکوم کرده است.

هنرمند این اثر نیز با محکوم کردن این خرابکاری، با اشاره به احمد خلفی تصریح کرد: این اقدام برای تمام مردم الجزایر که با این قربانی همدردی می‌کنند، بسیار توهین‌آمیز است.

وی افزود: او یک شخصیت سیاسی نبود، بلکه صرفاً قربانی قتل‌ عامی بود که از روی نژادپرستی صورت گرفت. گیمی این خرابکاری را اقدامی کاملاً نژادپرستانه توصیف کرد. 

رئیس جمهور فرانسه، امسال برای نخستین بار به قتل ده‌ها معترض الجزایری در 17 اکتبر 1961 و انداختن اجساد آن‌ها در رود سن اذعان کرد. پیش از این، آمار رسمی دولت فرانسه تنها حاکی از  کشته شدن سه نفر در این تظاهرات بود.

انتهای پیام
captcha