قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است
کد خبر: 4024361
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
حجت‌الاسلام صدیقی:

قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است، عنوان کرد: از روز نزول تا قیامت مبارز طلبیده و اعلام کرده که هیچ کسی مثل یک سوره از قرآن را نخواهد توانست عرضه کند، یک مقداری از اعجاز قرآن مکشوف و بخش‌های زیادی نیز هنوز جزو اسرار است و به مرور زمان کشف خواهد شد

کاظم صدیقیبه گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروز سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان میزبان این دوره از جشنواره برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفت: دانشگاه‌های ما حافظ و نگهبان انقلاب هستند، سر سفره قرآن ارتزاق کرده و به دنیا اعلام می‌کنند که مردم در این کشور در مزرعه، دانشگاه و حوزه علمیه‌ بر اساس آموزه‌های قرآنی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی، افزود: سردار سلیمانی، یکی از افسران تربیت‌شده در دامن قرآن، سرباز ولایت و سردار دل‌ها و اعجوبه مبارزه با آدم‌کش‌ها و قهرمان بی‌بدیل در حمایت از مظلوم بود.

امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان اینکه 9 دی نقطه عطفی در بازسازی انقلاب است، اظهار کرد: 9 دی، روز بروز باطن ملت و جوشش بصیرت از در و دیوار این مملکت و بیعت مجدد با امامت و ولی فقیه بود.

قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است

وی با بیان اینکه قرآن، اعجازِ همیشه اعجاز است، عنوان کرد: از روز نزول تا قیامت مبارز طلبیده و اعلام کرده که هیچ کسی مثل یک سوره از قرآن را نخواهد توانست عرضه کند، یک مقداری از اعجاز قرآن مکشوف و بخش‌های زیادی نیز هنوز جزو اسرار است و به مرور زمان کشف خواهد شد؛ مثلا در جنین، حرکت منظومه‌ها، زوجیت گیاهان و ... مسائلی بوده که در زمان نزول قرآن خبری از آن‌ها نبوده ولی قرآن به وضوح از آن‌ها سخن گفته است.

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: قرآن از نظر تاریخی، غیب‌گویی، فصاحت، بلاغت و انسجام آیات قرآنی اعجاز است، هیچ شاعری را پیدا نمی‌کنید که همه اشعارش آهنگ واحدی داشته باشد ولی این کتاب از اول تا آخر یک آهنگ دارد، کتابی پیدا نمی‌کنید که تمام مطالب آن در یک رده باشد، هیچ نویسنده‌ای را پیدا نمی‌کنید که اولین و آخرین اثر آن در یک سطح باشد زیرا تمرین باعث می‌شود نوشته‌ها بهتر شود، همه انسان‌ها سیر تکاملی دارند، پروفسورها هم روز اول با آخرشان یکی نیست اما این کتابی است که از اول تا آخر آن همه‌اش در قله است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اعجاز دیگری که در قرآن شریف وجود دارد، معارف آن است که از همه مهم‌تر است، قرآن در زمینه‌های توحید، عرفان، سیاست، فرهنگ، تربیت و ... مطالبی ارائه کرده است که هیچ کسی با این جامعیت و واقع‌بینی نتوانسته مطالبی ارائه کند.

وی بیان کرد: قرآن در اخترشناسی، باران‌شناسی، جنین‌شناسی، حرکت اجرام آسمانی و ... مطالبی دارد ولی قرآن کتاب فیزیک، شیمی، تاریخ و نجوم نیست، پس قرآن چیست؟ قرآن همانی است که در آیه دو سوره بقره فرموده: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است».

حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: قرآن کتاب تربیت و هدایت است، جدول زندگی بشر و سبک تفکر و جهان‌بینی است، مجموعه‌ای از فضایل اخلاقی است، کتابی است که هم خدانما و هم جهان‌نما، خدا، انسان کامل، مسیر انسانیت و ... را می‌شود در قرآن تماشا کرد.

وی با بیان اینکه قرآن هنری است که فوق آن هنری در جهان ارائه نشده است، گفت: قرآن کتاب دل، عشق، کشش، کوشش، اندیشه، انگیزه، اقدام و عمل است، ظرف قرآن دل است. آن که بشر را به سمت حرکت، پویایی، عشق و علاقه می‌کشاند دل است، اهرم زندگی بشر شوق، محبت، علاقه و گرایش است، لذا قرآن بر دل نازل شده «نزل روح الامین علی قلبک».

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) از دوره کودکی هر گاه بر پیغمبر(ص) وارد می‌شد، پیغمبر(ص) به استقبال او می‌رفت، در خصوص علت این امر، توضیح داد: یکی از چرایی‌ها در این خصوص، همین حقیقت است که دل لاهوتی و الهی که خدا به پیغمبرش داده و جبرئیل در آن دل جای می‌گیرد و خانه‌ای است که مأمورین الهی از این خانه مأموریت خود را تنظیم می‌کنند، نظیر همان دل را خداوند به حضرت فاطمه(س) عنایت فرموده است، اینکه پیغمبر به استقبال فاطمه(س) می‌رود و او را همراهی می‌کند یعنی فاطمه(س) هیچ از پدرش کم ندارد و جای پدر را پر می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی پیامبر(ص) دخترش را ام ابیها نامید، یعنی احترام او احترام به مادر است نه احترام به دختر، گفت: همان دلی که پدر دارد و آن دل خانه خداست و و اسم اعظمش بر آن دل جلوه کرده، همان دل را خداوند به حضرت فاطمه(س) داده است.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: حضرت زهرا(س) فرمود سه چیز، دل از من برده است، یک تلاوت قرآن، دو نگاه کردن به چهره پدرم رسول الله(ص) ـ قرآن را در حقیقت زندگی دوست دارم که الگویی مثل پیغمر را به عالم نشان داده است ـ و سوم انفاق به بشر را.

قرآن حقیقتی به وسعت جان پیغمبر(ص) و روح فاطمه زهرا(س) دارد

وی با بیان اینکه انفاق فقط مالی نیست، هر چیزی که انسان از خودش مایه می‌گذرد و از خودش می‌گذرد انفاق است، افزود: انسان قرآنی انسان از خود گذشته است، قرآن یک حقیقتی به وسعت جان پیغمبر(ص) و روح فاطمه زهرا(س) دارد، اما این قرآن را چه کسی باید برای مردم توزیع کند؟ چه کسی بلد است مهندسی کند و به مردم برساند تا همه متعالی شوند؟

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه 79 سوره واقعه آمده است: «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ كه جز پاك‏‌شدگان بر آن دست ندارند»، قرآن را یک راز مکشوف دانست و گفت: در آیه 33 سوره احزاب آمده «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا فقط مى‏ خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند».

انتهای پیام
captcha