AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه
کد خبر: 4025408
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه

سازمان متخصصان سلامت مسلمانان آمریکایی(AMHP) یک نهاد غیرانتفاعی ملی است که بر توسعه حرفه‌ای، آموزش بهداشتی در مورد نیازهای مسلمانان آمریکایی و حمایت از اقلیت‌ها و جوامع محروم تمرکز دارد.

AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه

به گزارش ایکنا، یکی از رسالت‌هایی که خیریه‌های مختلف  دارند کمک به بیماران و تلاش برای بالا بردن وضعیت سلامت افراد نیازمند جوامع است. قشر ضعیف‌تر در جامعه به دلیل فقر مالی بیش از سایرین از داشتن امکاناتی مانند بیمه درمانی و دسترسی به پزشکان متخصص محروم هستند و یکی از اهداف خیریه‌ها در کنار کمک‌های مالی و توانمندسازی، کمک‌ پزشکی به اقشار ضعیف جامعه است.

خیریه‌های مختلفی وجود دارند که خدمات خود را در قالب ارائه کمک‌های پزشکی و بیمه‌های درمانی به افراد نیازمند ارائه می‌کنند. این خیریه‌ها تلاش می‌کنند که کمک‌های خود را در سطح بین‌المللی و مناطق محروم خارجی نیز ارائه کنند. این خدمات می‌تواند در قالب جمع‌آوری دارو، اعزام پزشک و یا برپایی مراکز درمانی در مناطق دچار بحران مانند مناطق جنگی ارائه شود.

متخصصان سلامت مسلمانان آمریکایی (American Muslim Health Professionals) که به طور اختصاری AMHP نامیده می‌شود، یک سازمان غیرانتفاعی ملی است که بر توسعه حرفه‌ای، آموزش بهداشتی در مورد نیازهای مسلمانان آمریکایی و حمایت از اقلیت‌ها و جوامع محروم تمرکز دارد.

AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه

علاوه بر این، AMHP بر تقویت همکاری بین متخصصان مسلمان از بخش‌های مختلف مراقبت‌های بهداشتی متمرکز است که به دنبال ارتقای سلامت عمومی، عدالت اجتماعی و مشارکت مدنی در جوامع خود هستند.حوزه‌های اصلی فعالیت‌های AMHP سلامت روان، حمایت از جوامع محروم و توسعه حرفه‌ای در حوزه‌های مرتبط با پزشکی است.

AMHP در سال 2004 و توسط عرشیا واجد (Arshia Wajid) تأسیس شد. مقر این سازمان در شهر رولینگ‌ مدوز ایالت ایلینویز است و در حال حاضر حسن شنوانی (Hasan Shanawani) ریاست این سازمان را برعهده دارد.

قبل از تأسیس AMHP در سال 2004، هیچ نهادی علاقه‌مند به تلاقی اسلام و سلامت نبود. این سازمان از بدو‌ تأسیس در خط مقدم مسائل بهداشت عمومی و سیاست قرار داشته است از جمله بسیج مسلمانان در جریان بحث‌های اصلاحات بهداشتی در آغاز دولت اوباما، حمایت از اقدامات ضد چاقی مبتنی بر جامعه، ایجاد منابع مالی برای مسلمانان دارای معلولیت و مشارکت در حوزه سلامت روان.

واجد در مورد علت و انگیزه خود برای تأسیس این سازمان در مصاحبه‌ای با Faith in Healthcare  (2018)گفت: ایمانم به من انگیزه می‌دهد تا کار درست را انجام دهم. آموزه‌های بسیاری در اسلام وجود دارد که ما را تشویق می‌کند به موضوع عدالت اجتماعی بپردازیم و کسانی را که نیازمند مراقبت هستند، دریابیم. خدمت به دیگران یکی از زیباترین راه‌های عبادت خداست و این اصلی است که سعی می‌کنم هنگام انجام کار داوطلبانه به خودم یادآوری کنم.

وی می‌افزاید: دلایل زیادی وجود دارد که رسالت ما را جدی‌تر می‌کند؛ فقر، بی‌خانمانی، تغییرات آب و هوایی و غیره. خواه از طرف جوامع به حاشیه رانده شده در کشورمان حمایت کنیم یا به پناهندگان آسیب دیده از جنگ، همه ما توانایی مشارکت را داریم. این یک انتخاب نیست، بلکه یک تعهد برای کمک به جوامع آسیب‌پذیر است. همچنین راهی برای قدردانی از نعمت‌های بی‌شماری بوده که به ما عطا شده است.

AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه

مؤسس AMHP در همین مصاحبه گفت: مهم‌ترین کار مراقبت‌های بهداشتی که من انجام می‌دهم در بیانیه تأسیسAMHP گنجانده شده که عبارت است از گردآوری و تقویت تأثیر متخصصان بهداشت مسلمان برای بهبود سلامت و تندرستی همه آمریکایی‌ها. قبل از سال 2004، هیچ بستری برای متخصصان مسلمان شاغل در بخش بهداشت وجود نداشت تا بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و منابع اطلاعاتی و اجتماعی خود را به اشتراک بگذارند. من 15 سال پیش AMHP را تأسیس کردم زیرا احساس می‌کردم که پر کردن این شکاف نه تنها به منظور توسعه حرفه‌ای بلکه مهم‌تر از آن، استفاده از مجموعه مهارت‌ها و تخصص جمعی برای حمایت از طرح‌های بهداشت عمومی برای جامعه مهم است. در سطح ملی، ما بر سه حوزه تمرکز داریم: سلامت روان، حمایت و توسعه حرفه‌ای. هر فرد دارای استعداد منحصر به فردی است که می‌تواند از آن برای خدمت به جامعه استفاده کند و با توجه به انبوهی از مسائل بهداشتی و درمانی که کشور ما با آن مواجه است، مهم است که متخصصان سلامت در خط مقدم رسیدگی به این مسائل باشند.

به گفته واحد، AMHP بخشی از ائتلاف مراقبت‌های بهداشتی بین ادیان است. از سوی دیگر رهبران دینی منابع وعظ در اختیار دارند که می‌توانند از آن برای به اشتراک گذاشتن پیام‌های مهم در مورد حفظ سبک زندگی سالم، دفاع از محرومان و مبارزه برای یک سیستم مراقبت بهداشتی عادلانه استفاده کنند.

AMHP، خیریه اسلامی با تمرکز بر سلامت جامعه

 AMHP تخمین زده شده که تنها در ایالات متحده بیش از 600 هزار مسلمان با معلولیت (جسمی و ذهنی) زندگی می‌کنند. AMHP برای رفع نیازهای این بخش از جمعیت، در سال 2014، یک شبکه آنلاین برای حمایت از این بخش از جامعه به وجود آورد که هدف آن، کمک به برآوردن نیازهای جسمی، اجتماعی و معنوی مسلمانان دارای معلولیت و عزیزانشان بود. این شبکه مسلمان توانمند (Enabled Muslim) نام دارد و به افراد اجازه می‌دهد تا فعالانه با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خود  را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، اعضا می‌توانند از طریق چالش‌های مشترک به یکدیگر کمک و از تجربه انزوا جلوگیری کنند.

یکی از مسائل مهم بهداشت عمومی که AMHP در چند سال گذشته به آن پرداخته است، دسترسی به مسلمانان آمریکایی بدون بیمه از طریق یک کمپین مردمی به نام «ارتباط مسلمانان برای پوشش»(Connecting Muslims to Coverage) است. این کمپین در سال 2015 با هدف کمک به مسلمانان آمریکایی برای دریافت پوشش بیمه درمانی از طریق دوره ثبت نام آزاد قانون مراقبت مقرون به صرفه آغاز شد و در طول این کمپین بسیاری از مساجد و سازمان‌های اجتماعی کار ثبت‌ نام افراد را برای دریافت پوشش بیمه‌ای انجام دادند.

در سال 2015، AMHP  یکی از 14 سازمان مسلمان آمریکایی بود که به یک میزگرد به میزبانی رئیس جمهور وقت باراک اوباما، و مقامات ارشد دولتی دعوت شد و در همین مراسم دلشاد دی. علی، مشاور Enabled Muslim، جایزه قهرمان تغییر کاخ سفید را به پاس قدردانی از فعالیت‌های حمایتی برای جامعه معلولان دریافت کرد.

گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha