کریسمس فرصتی برای مرور آموزه‌های مشترک قرآن و انجیل است
کد خبر: 4025497
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
استاد مسیحی دانشگاه لبنان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

کریسمس فرصتی برای مرور آموزه‌های مشترک قرآن و انجیل است

طونی الحاج، استاد مسیحی دانشگاه لبنان با تأکید بر این‌که قرآن و انجیل تعالیم و آموزه‌های مشترکی برای مسلمانان و مسیحیان دارند، بیان کرد: سال نو میلادی و ایام کریسمس فرصتی برای مرور و گسترش این آموزه‌ها و تقویت تعامل اسلامی ـ مسیحی است.

کریسمس فرصتی برای مرور آموزه‌های مشترک قرآن و انجیل استطونی الحاج، استاد زبان فارسی دانشگاه لبنان در گفت‌و‌گو با ایکنا به مناسبت ایام کریسمس و سال نو میلادی اظهار کرد: تعالیم عیسی مسیح(ع) بر محبت میان همه ملت‌ها، تفاهم و همدلی استوار است و در کتاب مقدس مسیحیت فقط به محبت و دوستی میان یک طایفه یا فرقه و یا مسیحیان به صورت مشخص توصیه نشده است، بلکه به محبت و همدلی و تعامل میان همه ملت‌ها دعوت شده است.

وی افزود: در زمان مسیح(ع) مفاهیم اشتباهی در جامعه جریان داشت، مثلا تعامل با انسان بیمار، کراهت داشت و مردم معتقد بودند بیماری نتیجه گناه‌کردن است و خدا به خاطر ارتکاب گناه، شخص را درگیر بیماری کرده است.

نشر فرهنگ برابری از سوی مسیح(ع)

طونی الحاج تصریح کرد: در چنین شرایطی حضرت مسیح(ع) به میان مردم می‌رفت و با معجزه خود بیماران را شفا و از بیماری و وبا نجات می‌داد، آن حضرت تساوی و برابری میان فقیر و غنی و انسان سیاه‌پوست و سفیدپوست را مطرح کرد، حتی برخی معتقد بودند انسان فقیر به این دلیل در فقر به سر می‌برد که خداوند از او راضی نیست، در چنین شرایطی فقرا به مسیح(ع) نزدیک شدند؛ چرا که او معتقد بود که انسان غنی بر فقیر برتری ندارد و همه با هم برابرند و رنگ و نژاد هم ملاک برتری انسان‌ها نیست.

استاد دانشگاه لبنان بیان کرد: حضرت مسیح(ع) در یکی از نامه‌هایش آورده است: فریفته دنیا نشوید؛ بلکه تلاش کنید که با کمک عقل بفهمید برای رضای خدا، چه کاری باید انجام داد و امور صالح و کامل و مورد رضایت الهی کدام است، دعوت به اطعام فقیر، رحمت و محبت میان مردم از آموزه‌هایی مورد تأکید در تعالیم مسیحیت است.

وی در ادامه درباره روند زندگی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و مسیحیان در لبنان اظهار کرد: در لبنان مسیحیان و مسلمانان در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و تعالیم مشابهی را پیروی می‌کنند، مثلا در کتاب مقدس(انجیل) بر گناه‌نکردن، عدم ارتکاب قتل و کشتار و هوس بازی‌نکردن تأکید شده است، در قرآن نیز چنین مسائلی مورد تأکید قرار گرفته است؛ بنابراین قرآن و انجیل تعالیم و آموزه‌های مشترکی برای مسلمانان و مسیحیان دارند.

قرآن را بارها خوانده‌ام

طونی الحاج همچنین افزود: با افتخار می‌گویم که قرآن را بارها خوانده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام در قرآن و کتاب مقدس به آموزه‌های بشردوستانه دعوت شده است و این دو کتاب تعالیمی دعوت‌کننده به رحمت و مهربانی و کمک به فقرا دارند و ظلم‌نکردن در اسلام و مسیحیت بسیار توصیه شده است.

کریسمس فرصتی برای مرور آموزه‌های مشترک قرآن و انجیل است

وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم در سال نو مسیحی، تسامح، محبت و تعامل را که از آموزه‌های اسلام و مسیحیت است، بیش از پیش گسترش دهیم، تعالیم مسیح بر نشر محبت، عدالت، تسامح، بخشش و آزادی تأکید دارد.

استاد زبان فارسی لبنان همچنین گفت: آرزویم در سال جدید این است که خداوند به ما کمک کند که روزهای شاد و خوبی را در کنار یکدیگر داشته باشیم. همچنین بتوانیم معانی عمیق دو دین اسلام و مسیحیت را به خوبی درک کنیم و آموزه‌ها و مفاهیم قرآن و انجیل را که به تفاهم و از بین بردن تنفر دعوت می‌کند، به خوبی درک کنیم.

نام مسیح(ع) 25 بار در قرآن آمده است

طونی الحاج در پیامی خطاب به جامعه قرآنی گفت: از خدا می‌خواهم که محبت و شادی را در میان جامعه قرآنی حاکم کند، در اینجا خطاب به این گروه می‌گویم که اگر به قرآن رجوع کنید خواهید دید که نام عیسی مسیح(ع) در قرآن 25 بار ذکر شده است، نام حضرت مریم(س) نیز در سوره‌های زیادی آمده است و ایشان، جایگاه بسیار شاخصی در قرآن دارد.

وی تأکید کرد: امیدوارم در سال جدید وحدت واقعی و کامل در جوامع حاکم شود و ما مسلمانان و مسیحیان، حقیقت دین اسلام و مسیحیت را با عمل به آموزه‌های کتاب مقدس(انجیل) و قرآن کریم منتشر کرده و این تعالیم را از این دو کتاب برگرفته و در جامعه پیاده کنیم.

این استاد لبنانی در پایان خطاب به مسلمانان و مسیحیان اظهار کرد: برادران و خواهران عزیز سال نو مسیحی و این عید بزرگ را صمیمانه به همه شما تبریک می‌گویم و از خداوند بزرگ می‌خواهم این عید را لحظاتی سراسر امنیت و محبت برای همه قرار دهد و امنیت، آرامش و ثبات را نصیب لبنان گرداند. امیدوارم خداوند برای لبنان و همه امت، این اعیاد را مبارک گرداند و خیر و سلامتی و شادی را نصیب همه کند.

گفت‌و‌گو: زهرا نوکانی

انتهای پیام
captcha