جشنواره قرائت محلی قرآن کریم استان بوشهر برگزار می‌شود
کد خبر: 4026100
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
از سوی مؤسسه ثقلین؛

جشنواره قرائت محلی قرآن کریم استان بوشهر برگزار می‌شود

مدیرعامل مؤسسه ثقلین روستای چارک از برگزاری نخستین جشنواره قرائت محلی قرآن کریم استان بوشهر از سوی این مؤسسه خبر داد.

جشنواره قرائت محلیسیداسدالله حسینی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت ثقلین روستای چارک و مسئول کانون قرآن دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری نخستین جشنواره قرائت محلی قرآن کریم استان از سوی این مؤسسه خبر داد.

وی در رابطه با هدف این جشنواره، گفت: قرائت محلی، برگرفته از نوا و آهنگ مقام عراق است و بیشتر این نوع تلاوت در مراسم ترحیم اجرا می‌شود. این نوای محلی و سنتی قدمت بسیاری در استان بوشهر دارد.

حسینی بیان کرد: با این هدف که این نوع قرائت را در استان ساماندهی و تقویت کنیم، قاریان محلی را بشناسیم و آن‌ها را از لحاظ تجوید و صوت و لحن تقویت کنیم، اقدام به برپایی این جشنواره کردیم. در اجرای این تلاوت، متأسفانه آهنگ، نغمه و مقامی که خوانده می‌شود با آهنگ شروه‌خوانی که در مقام دشتی خوانده می‌شود، تلفیق می‌کنند و از عظمت و شأن و جایگاه قرآن کاسته می‌شود. ما بر آن شدیم که در قالب برگزاری مسابقه قرائت محلی، فایل‌های آموزشی خودمان را در مسائل تجویدی و توقع‌مان را از قاریان محلی‌خوان عنوان کنیم و اینکه اگر کسی می‌خواهد قرائت محلی انجام دهد باید این نوع تجوید، احکام و صفات را در قرائت محلی خود رعایت کند.

وی ادامه داد: در بحث وقف و ابتدا باید انتهای آیات را وقف کنیم، اما در این قرائت متأسفانه بعضی از افراد انتهای آیات را به هم وصل می‌کنند و این درست نیست. باید این موارد آموزش داده شود. در زمینه صوت و لحن می‌خواهیم مقاماتی که در قرائت محلی می‌توان تلاوت کرد بشناسانیم، برخی قاریان فقط یک مقام را می‌خوانند یا در بحث صوت مثلاً می‌توانند پرده‌های صوتی بالاتر یا پایین‌تر را بخوانند تا از یکنواختی خارج شود.

حسینی با بیان اینکه به طور کلی هدف تقویت و ساماندهی قاریان این نوع سبک در استان بوشهر و هم تقویت آن‌ها در بحث صوت و لحن و تجوید و وقف و ابتداست، گفت: در برگزاری این جشنواره اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، دهیاری و شورای اسلامی روستای چارک، کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع الزهرا(س) روستای چارک و دفتر امور روستایی استانداری نیز همکاری دارند.

حسینی اظهار کرد: امکان شرکت آقایان 25 سال به بالا در این جشنواره فراهم است. همچنین تا 20 دی‌ماه مهلت ثبت نام از طریق شماره واتساپ 09944665024 تعیین شده است. علاقه‌مندان می‌توانند فایل صوتی از تلاوت خود را از سوره نحل صفحه 275 از آیه 73 تا 76 تا تاریخ 10 بهمن‌ماه ارسال کنند.

وی با بیان اینکه مرحله نهایی منتخبان به صورت حضوری برگزار می‌شود، زمان برپایی این مرحله را 27 بهمن‌ماه، ساعت 9 به نشانی خورموج، روستای چارک، حسینیه سیدالشهداء اعلام کرد و گفت: نفرات اول تا سوم نیز در روز قرآنی استان بوشهر در 16 اسفندماه تجلیل خواهند شد. 

یادآوری می‌شود، این مؤسسه به نشانی بوشهر، شهرستان دشتی، بخش مرکزی، دهستان خورموج، روستای چارک، خیابان شهدا، پلاک ۴، طبقه همکف واقع شده است.

انتهای پیام
captcha