هزار زندانی معسر با کمک خیران آزاد شدند
کد خبر: 4026445
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
با پیگیری سازمان بسیج حقوقدانان؛

هزار زندانی معسر با کمک خیران آزاد شدند

نوبت نهم برنامه آزادسازی زندانیان معسر جرایم غیرعمد، امروز 15 دی‌ماه، برگزار و هزار زندانی معسر با کمک خیران آزاد شدند.

هزار زندانی معسر با کمک خیران آزاد شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، نوبت نهم برنامه آزادسازی زندانیان معسر جرایم غیرعمد، امروز 15 دی‌ماه، با حضور سردار پازدار، معاون اجرایی سازمان بسیج مستضعفین، غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور و حجت‌الاسلام نوروزی، نائب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در محل سالن رضوی سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سرهنگ انبارکی، رئیس بسیج حقوقدانان طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم و نیز عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی، اظهار کرد: مجموعه سازمان بسیج حقوقدانان و ستاد دیه همکاری نزدیکی با هم دارند و در راستای تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال گذشته تعداد دو هزار و 968 زندانی معسر با کمک خیران و ستاد دیه و بسیج حقوقدانان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه مجموع بدهی‌های این تعداد از زندانیان مبلغ 378 میلیارد تومان بود، گفت: البته این مبلغ در فرآیند صلح و سازش به 67 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که تمامی مبلغ نیز از سوی مردم و خیران پرداخت شد. مجمع خیران در فضای ملی، استانی، شهرستانی و محلات تأثیر زیادی دارد و بنا داریم بحث آزادسازی زندان معسر را به سمت محله‌محور کردن این اقدام سوق دهیم.

انبارکی ادامه داد: در آخرین مرحله از این طرح معنوی که مربوط به نوبت‌های هفتم و هشتم آن می‌شد، مبلغ 15 میلیارد تومان از مجمع خیران ملی تزریق شد و امسال توانستیم به لطف الهی تعداد چهار هزار و 55 نفر از زندانیان جرایم غیر عمده را آزاد کنیم که تعداد دو هزار و 30 نفر از این افراد طی هفته بسیج آزاد شدند.

رئیس بسیج حقوقدانان با بیان اینکه این نهضت همچنان ادامه دارد تا زمانی که زندان‌ها از افراد معسر خالی شود، تصریح کرد: سازمان بسیج حقوقدانان بنا دارد تا با فعالیت‌های فراوانی که در حوزه آزادسازی زندانیان معسر انجام می‌د‌هد، فرآیند صلح و سازش در محلات و مساجد را نهادینه کند و تلاش دارد تا فرهنگ اصلاح به سمت و سویی برود که کسی با اجرای جرایم غیرعمد به زندان کشیده نشود. در این زمینه هم‌افزایی بسیار خوبی با مجموعه شورای حل اختلاف انجام می‌شود تا کار افراد به زندان کشیده نشود.

وی در پایان بیان کرد: امروز نیز در نوبت نهم آزادسازی زندانیان غیر عمد، تعداد هزار نفر از این زندانیان آزاد می‌شوند که 63 نفر از آن‌ها به نیت سن سردار شهید سلیمانی در کرمان آزاد خواهند شد و 18 نفر از بانوان نیز در این استان به نیت سن حضرت زهرا(س) روانه خانه‌های خود خواهند شد.

در ادامه این مراسم، سردار پازدار، معاون اجرایی سازمان بسیج مستضعفین نیز طی سخنانی اظهار کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، شهید سلیمانی یک مکتب بود و مهمترین ویژگی او نیز ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری بود. آن شهید بزرگوار اهل اقدام و عمل بوده و به شدت از شعار و نظریه‌پردازی گریزان بود. سردار شهید سلیمانی که کانون وحدت و انسجام در جامعه بود، نهایتاً به آرزوی خود رسید و به درجه رفیع شهادت نائل شد. سردار سلیمانی مردم‌دار و مردم‌یار و قهرمان ملت ایران و مجاهدان اسلام شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ویژگی سپاه این است که مولود انقلاب اسلامی است و بنا بر این باید از دین خدا و انقلاب اسلامی و حریم ولایت و ارزش‌ها دفاع کند. سنگ بنای سپاه بر تقوا، پاکیزگی، طهارت، جهاد و ایمان استوار است. سپاه سازمانی است که از مخاطرات هراس ندارد و از روزمرگی و کسالت گریزان است.

معاون اجرایی سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: سپاه سازمانی منعطف و چندمنظوره، حق‌بین و حق‌شناس است. سپاه دیده‌بان انقلاب اسلامی و نهایتا میراث گرانبهای شهدای گرانقدر است.

اولویت‌های سازمان بسیج مستضعفین

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: بسیج به فرموده مقام معظم رهبری مزرعه بی‌حصاری است که همه برای دفاع همه‌جانبه از نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن گردهم آمده‌اند. از روزی که این شجره طیبه به فرمان معمار انقلاب اسلامی فعال شد، در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین بود. بسیج به عنوان مؤثرترین عامل در برقراری امنیت و اقتدار نظام نقش‌آفرینی می‌کند.

سردار پازدار تصریح کرد: بسیج با خیل عظیم بسیجیان جهادگر در سازندگی، محرومیت‌زدایی، خدمت به مردم و ... نقش تعیین کننده‌ای دارد. سازمان بسیج در تحکیم بنیاد خانواده، ترویج سبک زندگی، ارتقای سطح علمی جامعه، رونق جامعه و جماعات و احیای مساجد و نیز حفظ ارزش‌ها و نشر دفاع مقدس نقش‌آفرین است.

نقش تعیین‌کننده بسیج در حوزه سلامت مردم

وی با بیان اینکه بسیج در حوزه سلامت مردم نیز نقش تعیین‌کننده دارد، افزود: بسیج با استعانت از خداوند متعال در کنار سایر نهادهای مسئول در مهار کرونا نقش تعیین کننده‌ای داشته و دارد. همچنین، سازمان بسیج در حوزه بانوان، کمک به اصلاح امور جامعه و نهادهای مسئول و حوزه فضای مجازی نیز بسیار فعال است. بسیج در ترویج معروفات و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش‌آفرینی می‌کند.

معاون اجرایی سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز با استعانت از خداوند متعال و به مناسبت ایام فاطمیه و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی شاهد آزادسازی هزار نفر از زندانیان جرایم غیر عمد خواهیم بود. می‌توانیم در کاهش جرایم تلاش کنیم تا باورهای دینی و اعتقادی مردم تقویت شود. خداباوری و خداناظری یکی از راه‌های پیشگیری از جرایم است. مجموعه بسیج حقوقدانان در کنار دستگاه قضایی و نهادهای مسئول نهضت آگاه‌سازی مسائل حقوقی در جامعه با موضوع آشنایی مردم نسبت به تبعات ناشی از ارتکاب به جرم در جامعه را نهادینه کند. امروز اگر به امر به معروف توجه شود، قطعاً جرایم اجتماعی کاهش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا نگاه جامعه به مقوله امر به معروف و شرکت در امور خیر همچون آزادسازی زندانیان به یک رویه جاری تبدیل شود. همچنین، تلاش برای رفع بیکاری و ارتقای سطح علمی مردم و نیز راه‌اندازی دفاتر مشاوره رایگان می‌تواند از جمله دلایل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشد. آموزش عمومی از طریق صدا و سیما نیز از جمله نکاتی است که باید در تأثیرگذاری امور خیر در جامعه بدان توجه کرد.

در ادامه این مراسم، محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها نیز در سخنانی بیان کرد: کسانی که دارای روح پاکیزه‌ای هستند، به اوج قله‌های تعالی می‌رسند. در زندان‌ها مکلف به پیگیری امور افرادی هستیم که صرف نظر از عواملی که باعث زندانی شدن آن‌ها شده، از مستضعف‌ترین افراد جامعه هستند و ما وظیفه داریم در جهت تربیت روح و روان آن‌ها با استفاده از قابلیت‌های موجود تلاش کنیم تا این دست از افراد جامعه حیات طیبه خود را به دست آورند.

وی با اشاره به کلامی از ملاصدرا گفت: طبق نظریه صدرالمتألهین(بدن انسان‌ها مرکوب و راکب انسان‌ها نیز نفس و روح آن‌ها است)، تجلی تربیت و مرکز آن نیز روح انسان‌هاست. تجربه کارهای جهادی بسیج در تمامی اموری که به آن‌ها ورود پیدا کرده است، ثمره و نتیجه بسیار خوبی داشته و چون با گمنامی و خلوص انجام می‌شود، خداوند نیز به آن برکت می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه تمام قرب الهی شهید سلیمانی نتیجه همین خلوص ایشان بود، افزود: حضور گروه‌های بسیجی در میدان ندامتگاه‌ها تأثیرات بسیاری داشته و زمانی که مشکلات مددجویان از سوی بسیجیان حل می‌شود، روح این مددجویان نیز لطافت پیدا می‌کند. در عرض این اقدامات مادی، کمک‌های معنوی که به خانواده زندانیان ارائه می‌شود، سبب دلگرمی زندانیان و خانواده‌های ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود.

همچنین در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی اظهار کرد: با وجود اینکه سازمان بسیج حقوقدانان خیلی دیر شکل گرفت، اما در همین مدتی که از آغاز فعالیت‌های آن می‌گذرد، توفیقات خوبی کسب کرده است.

وی افزود: تعدادی در حدود 240 هزار نفر زندانی در زندان‌های کشور حضور داشتند که با تلاش‌های حقوقی صورت گرفته در این زمینه به 217 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. روزی که در کمیسیون حقوقی بحث حذف اعدام از مواد مخدر را مطرح کردیم، بسیاری از افراد به مخالفت با آن پرداختند.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه امروز 12 هزار نفر زندانی مهریه در زندان‌های کشور حضور دارند، تصریح کرد: باید در کنار نگارش قانون، پیوست اجرایی و عملی نیز برای قوانین در نظر بگیریم. ما در مجلس برنامه حذف عناوین مجرمانه را پیگیری می‌کنیم. امروز با هفت هزار عنوان مجرمانه مواجه هستیم که باید کاهش پیدا کند.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم تا تعداد زندانیان کشور کاهش پیدا کند، تصریح کرد: قضات و وکلا باید برای سالم‌سازی جامعه تلاش کنند. برنامه آزادسازی زندانیان غیرعمد سازمان بسیج حقوقدانان از جمله فعالیت‌های در چارچوب امر به معروف عملی این سازمان بود که جای قدردانی دارد.

سردار سلیمانی؛ شهید زنده 

در ادامه این برنامه، عمرانی، معاون دادستان کل کشور نیز طی سخنانی اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی تعلقی به زمین نداشت و مدت چهل سال بود که شهید زنده بود و در کنار ما زندگی می‌کرد. سردار شهید سلیمانی برخلاف بسیاری از افراد در بسیاری از صفات ویژه انسان‌های متعالی، در حد نهایت بود.

وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های سردار شهید سلیمانی بدون ادعا و تبلیغ انجام می‌شد، ادامه داد: آن شهید بزرگوار چنان در دل مردم محبوب بود که جمعیتی بالغ بر 25 تا 28 میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان شرکت کردند.

معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه سردار شهید سلیمانی در بین آحاد مردم نفوذ کلام داشت، تصریح کرد:‌ اگر فقط 10 درصد از عاطفه و اخلاق سردار شهید سلیمانی در بین مسئولان باشد، قطعاً جاذبه ایشان نیز فراوان شده و مردم را به سوی خود جذب می‌کنند.

عمرانی با بیان اینکه باید اخلاق سردار شهید سلیمانی را در جامعه ترویج کنیم،‌ اظهار کرد: ما می‌توانیم با اخلاق، زندانی را تبدیل به اسیر و علاقه‌مند به نظام مقدس جمهوری اسلامی کنیم. همگی ما موظف هستیم تا مکتب سردار سلیمانی را در جامعه ترویج دهیم.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات حقوقی رایگان به زندانیان، تشویق قضات به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، تشکیل مجمع خیرین و کمک به معیشت خانواده زندانیان از جمله مواردی است که از سوی بسیج حقوقدانان پیگیری شده است و خدمت امروز نیز که در راستای آزادسازی هزار زندانی جرایم غیر عمد انجام می‌شود، مصداق بارز همین خدمات است.

انتهای پیام
captcha