دیدار پادشاه اردن و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4026618
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴

دیدار پادشاه اردن و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

ملک عبدالله دوم، در دیدار با بنی گانتز در مورد روند متوقف‌شده گفت‌وگوها بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی عربی، ملک عبدالله در این دیدار بر لزوم حفظ آرامش همه‌جانبه در سرزمین‌های فلسطینی و انجام تمام اقدامات لازم برای آن به منظور یافتن افقی واقعی برای دستیابی به یک صلح عادلانه و همه‌جانبه و  صلح مبتنی بر راه‌ حل دو کشوری تأکید کرد.

در این دیدار همچنین تعدادی از مسائل دوجانبه و راهکارهای تقویت امنیت و ثبات در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

روابط اردن و رژیم صهیونیستی در دوران نخست‌وزیر سابق، بنیامین نتانیاهو (2009-2021) شاهد سردی آشکاری بود تا جایی که ملک عبدالله در یک جلسه گفتگو در ایالات متحده آن‌ها را «در بدترین حالت» توصیف کرد.

تعرض مستمر تل‌آویو به مسجدالاقصی و مقدسات فلسطین به طور کلی به وخامت بیشتر روابط بین دو طرف منجر شده، زیرا نشان‌دهنده تخطی آشکار از نقش و قیمومیت اردن بر مقدسات سرزمین فلسطین اشغالی است.

مسجدالاقصی در حال حاضر بر اساس قوانین بین‌المللی تحت نظارت اداره اوقاف بیت‌المقدس در وزارت اوقاف اردن است، زیرا اردن آخرین مقام محلی بود که بر مقدسات شهر قبل از اشغال توسط رژیم صهیونیستی نظارت می‌کرد.

در 5 سپتامبر، آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی فاش کرد که در بحبوحه بهبود روابط دیپلماتیک بین دو کشور، مخفیانه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در امان ملاقات کرده است.

در ژوئیه گذشته، دو کشور توافق کردند که اسرائیل سالانه 50 میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد،  این علاوه بر 55 میلیون متر مکعبی است که در حال حاضر به صورت رایگان به اردن می‌دهد.

بر اساس این توافق، اردن مجاز است صادرات خود را به فلسطینیان در کرانه باختری افزایش دهد.

اردن و رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته در دبی اعلامیه‌ای را امضا کردند که گامی جدید برای بهبود روابط بین دو طرف است.

مطالعات امکان‌سنجی این پروژه از سال آینده آغاز خواهد شد و امارات متحده عربی در تأمین مالی این همکاری مشارکت خواهد کرد. ایالات‌ متحده نیز از امضای این اعلامیه حمایت کرد.

انتهای پیام
captcha