شورای مسلمانان فرانسه منحل شد
کد خبر: 4027814
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴

شورای مسلمانان فرانسه منحل شد

دولت فرانسه در راستای اجرای سند موسوم به منشور اصول اسلام در فرانسه که شماری از انجمن‌های اسلامی این کشور آن را خطری برای حقوق و اتحاد مسلمانان این کشور دانستند نهادی موسوم به مجمع اسلامی را جایگزین شورای مسلمانان فرانسه کرد.

الیزه «مجمع اسلامی» را جایگزین شورای مسلمانان فرانسه کرد/آمادهبه گزارش ایکنا به نقل از فرانس24، دولت فرانسه از تشکیل نهادی موسوم به «مجمع اسلامی در فرانسه» خبر داد تا جایگزین شورای مسلمانان فرانسه شود که به تعبیر دولت این کشور، پس از 20 سال از تشکیل آن شاهد کشمکش و اختلافات داخلی است.

این طرح مورد تأیید امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار گرفته و قرار است به زودی همایشی با نام مجمع اسلامی با حضور نمایندگان مسلمانان در این کشور برگزار شود تا تکمیل‌کننده نشست‌هایی باشد که در سال‌های اخیر در سطح استان‌های فرانسه برگزار می‌شود.

محمد موسوی، رئیس شورای مسلمانان فرانسه هم با اعلام حمایت از تشکیل مجمع اسلامی می‌گوید که شورا، دیگر قادر به تداوم فعالیت خود نیست و باید منحل شود؛ اما با این حال هنوز معلوم نیست که چه تعداد از انجمن‌های اسلامی حاضر به پیوستن به این نهاد جدید هستند.

او با تأیید طرح دولت فرانسه در ایجاد مجمع اسلامی در فرانسه طی هفته‌های آتی گفت: قرار است 80 تا 100 نفر از مسئولان فرهنگی، ائمه جماعت و افرادی از جامعه مدنی در پاریس گرد هم آیند تا در خصوص چهار موضوع از جمله آماده‌سازی امامان جماعت، مشخص کردن اصول اسلام و همچنین مقابله با اقدامات ضد مسلمانان در فرانسه به بحث و رایزنی بپردازند.

از همین حالا چهار تیم کاری با برگزاری نشست‌های آنلاین در حال بررسی برنامه‌ها هستند و قرار است این مجمع سالانه نیز یک نشست سراسری در پاریس داشته باشد.

دولت فرانسه یک سال پیش از تصمیم خود برای اجرای سند موسوم به «منشور اصول اسلام در فرانسه» خبر داد؛ در حالی که تعدادی از انجمن‌های اسلامی در این کشور به دلیل بی اعتمادی و خطری که منشور مذکور برای اتحاد مسلمانان فرانسه داشت از امضای آن سرباز زدند.

دولت مکرون معتقد است این منشور در راستای تأمین منافع جمهوری فرانسه است و اولویت‌های این طرح را مواردی نظیر برابری زن و مرد، جدایی دین از سیاست و مبارزه با افراط‌گرایی توسط رهبران مسلمانان فرانسه خوانده است.

دولت فرانسه در نوامبر گذشته (آبان/ آذر) هم از تأسیس شورای ملی ائمه جماعت (CNI) در فرانسه به عنوان بخشی از مبارزه با آنچه اسلام رادیکال و تجزیه طلبی خواند، خبر داد که عده‌ای آن را فلج‌کننده کامل اماکن اسلامی در فرانسه دانستند.

فرانسه قریب به شش میلیون مسلمان دارد و در سال‌های اخیر اسلام ستیزی در این کشور  به بهانه مبارزه با افراط‌گرایی شدت گرفته است.طی ماه‌های اخیر 21 مسجد این کشور به دستور دولت، تعطیل شدند.

انتهای پیام
captcha