آینده نافرجام دخالت دولت فرانسه در امور مسلمانان این کشور
کد خبر: 4037714
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸

آینده نافرجام دخالت دولت فرانسه در امور مسلمانان این کشور

با وجود تشکیل نهاد جدیدی به نام «مجمع مسلمانان فرانسه» از سوی دولت این کشور برای سامان دادن امور مسلمانان فرانسوی، بسیاری از فعالان جامعه مسلمان فرانسه، این نهاد را از اکنون تجربه‌ای نافرجام و محکوم به شکست توصیف کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، 20 سال پس از تشکیل «شورای مسلمانان فرانسه» و نمایندگی آن از جامعه مسلمانان در این کشور و ایفای نقش به عنوان طرف اصلی گفت‌وگوی دولت، چندی پیش مقامات فرانسوی ضمن اشاره به ایجاد یک نهاد جدید به نام «مجمع مسلمانان فرانسه»، بدین منظور از انحلال و پایان کار این شورا خبر دادند.  

در دسامبر گذشته، جرالد دارونان، وزیر کشور فرانسه، اعلام کرد که شورای مسلمانان فرانسه «مرده» است، چرا که در نتیجه درگیری‌های داخلی فلج شده و مداخلات کشورهای خارجی، ساختار و ارگان‌های آن را تحت تأثیر قرار داده است.

محمد موساوی، رئیس شورا، که دوره ریاستش در 19 ژانویه به پایان رسیده بود، نیز پیش‌تر گفته بود که این نهاد دیگر نمی‌تواند باقی بماند و باید خود را منحل کند، اما در مقابل بر نقش بزرگی  تأکید کرده بود که شورا طی سال‌های متمادی ایفا کرده است.  

شورای مسلمانان فرانسه موسوم به CFCM در سال 2003 توسط نیکولا سارکوزی، وزیر کشور وقت تأسیس شد و به مدت دو دهه تنها طرف گفتگوی رسمی با مقامات فرانسوی درباره مسائل مسلمانان در این کشور بود. این شورا مرکب از 10 اتحادیه مختلف مساجد بود که اغلب مسلمانان کشورهایی مانند الجزایر، مراکش و ترکیه در این مساجد نماز می‌خواندند.

طبق آخرین آمار رسمی ارائه شده از سوی مقامات فرانسوی، دو هزار و 500 مسجد در فرانسه وجود دارد که تنها کمتر از 50 درصد آن‌ها وابسته به شورای مذاهب اسلامی فرانسه هستند، از سویی به گفته محمد حنیش، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی در منطقه پاریس حدود 400 امام جماعت در مساجد مختلف فرانسه به فعالیت مشغول هستند. به گفته وی، از این میان، 120 امام اهل الجزایر، 30 امام اهل مراکشی و 150 امام اهل ترکیه هستند.

هفته گذشته حدود 100 نفر از شخصیت‌های فعال از میان مسلمانان فرانسه با جرالد دارونان، وزیر کشور دیدار کردند، موضوع این دیدار بررسی وضعیت مجمع مسلمانان در فرانسه بود؛ نهاد جدیدی که از سوی دولت این کشور برای ارتباط با جامعه مسلمانان تشکیل شده است. اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است.

با این حال بسیاری معتقدند که تشکیل این مجمع نیز نمی‌تواند رابطه پرتلاطم بین دولت فرانسه و جامعه مسلمان این کشور را آرام کند. مهم‌ترین دلیلی که برای این امر ذکر شده است، تلاش دولت فرانسه برای دخالت در امور جامعه مسلمان و تحمیل شرایطی است که با ساختار واقعی این جامعه تناسبی ندارد.

وزیر کشور فرانسه هفته گذشته با اطلاق عنوان «اسلام کنسولی» از دخالت نمایندگان کشورهای خارجی در امور مسلمانان فرانسه انتقاد کرد. با این حال به گفته محمد حنیش، مقامات فرانسوی خود به جای مراجعه به جامعه مسلمان این کشور در امور مرتبط به آن‌ها، پای نمایندگان کشورهای عرب اسلامی به این امور را باز کرده‌اند.   

به گفته وی اقدامات جدید دولت فرانسه نیز در راستای به حاشیه راندن و محدود کردن اسلام در این کشور اتخاذ شده است.  

با این حال بسیاری از فعالان جامعه مسلمانان فرانسه، تصمیم جدید دولت این کشور برای تشکیل نهادی جدید در امور مسلمانان را از ابتدا شکست خورده توصیف کرده‌اند. به گفته این فعالان، تنها راهی که می‌تواند منجر به بهبود وضعیت کنونی شود نه تلاش برای مداخله دولتی بلکه ایجاد ساختار جدید غیردولتی مبتنی بر شایستگی و تصمیمات جامعه مسلمانان فرانسه برای سامان دادن امور خود در چهارچوب قوانین این کشور است.

انتهای پیام
captcha