قاری مصری که در بیماری هم قرآن تلاوت می‌کرد + فیلم
کد خبر: 4028663
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
به بهانه سالگرد «عبدالعلیم فصاده»/

قاری مصری که در بیماری هم قرآن تلاوت می‌کرد + فیلم

«عبدالعلیم فصاده» قاری شهیر و فقید مصری است که او را بهترین سفیر قرآن کریم مصر در بسیاری از کشورهای دنیا می‌خواندند و در اواخر عمر خود حاضر نشد به توصیه پزشکان برای کنار گذاشتن قرائت عمل کند.

قاری مصری که در بیماری هم قرآن تلاوت می‌کرد + فیلمبه گزارش ایکنا  به نقل از الشروق، دیروز جمعه، 24 دی‌ماه سالروز درگذشت شیخ «عبدالعلیم فصاده» یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین قاریان قرآن کریم در استان کفرالشیخ مصر است که در سال 2021 در 73 سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

شیخ فصاده متولد سال 1947 شهر بیلا در استان کفر الشیخ مصر بود که در 10 سالگی با تلمذ در محضر استاد «یوسف شتا» حافظ کل قرآن کریم شد.

او در دانشگاه الازهر قرآن و علوم قرآنی تدریس کرد و به یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین قاریان مصری تبدیل شد.

فصاده در طول سال‌ها از طرف وزارت اوقاف مصر به بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی سفر کرد و در مراسم قرآنی ماه رمضان آنها حضور  داشت. او در مسابقات قرآنی کشورش نیز همیشه حائز رتبه‌های برتر بود.

فصاده در بسیاری از مراسم‌های رسمی یا ختم درگذشتگان در کنار مشاهیر قرائت قرآن کریم در مصر حضور داشته که شيخ ابوالعينين شعيشع، شيخ راغب مصطفى غلوش، شيخ محمد عبدالوهاب الطنطاوى، شيخ عنتر مسلم، فرج‌الله شاذلى، احمد نعينع و عبدالفتاح طاروطی از جمله آنها بودند.

صوت زیبای تلاوت و برتری فصاده در رعایت احکام تجوید قرآن کریم او را به یکی از سفیران قرآنی مصر در کشورهای جهان تبدیل کرده بود.

عبدالسلام الهواری، امام جماعت و خطیب وزارت اوقاف مصر و یکی از نزدیکان به فصاده درباره او می‌گوید: این قاری متخلق به اخلاق قرآن، انسانی زاهد و بسیار متواضع بود.

الهواری گفت: در جلسه‌ای قرآنی حضور داشتیم و اغلب حضار از روی قرآن را قرائت می‌کردند، اما او از حفظ یک جزء کامل قرآن را قرائت کرد بدون اینکه اصلا قرآن را باز کند.

او افزود: فصاده در اواخر عمرش به بیماری قلبی دچار شد پزشک متخصص به او توصیه کرده بود که به خاطر سلامتی‌اش قرائت قرآن را کنار گذارد؛ اما او از این کار امتناع کرد و گفت: اگر قرائت نداشته باشم، می‌میرم و ترجیح می‌دهم در حالی که قرآن را تلاوت می‌کنم، بمیرم.

امام جماعت وزارت اوقاف مصر همچنین گفت که صدها شاگرد با بهره‌مندی از محضر استاد فصاده حافظ قرآن کریم شدند.

انتهای پیام
captcha