عوامل و موانع سیر الی الله
کد خبر: 4028905
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

عوامل و موانع سیر الی الله

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری با اشاره به دعوت انبیا به سیر الی‌ الله و حرکت در صراط مستقیم الهی، گفت: همراه شدن با انبیا موانعی دارد که باید انسان از این موانع عبور کند، یکی از این موانع هوای نفس است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه، صبح امروز، ۲۶ دی‌ماه در مراسم عزاداری سالروز وفات حضرت‌ ام‌البنین (س) که در حسینیه مرحوم آیت‌الله حق‌شناس تهران برگزار شد، با اشاره به دعوت انبیا به سیر الی‌ الله و حرکت در صراط مستقیم الهی، گفت: دعوت انبیا و اولیا الهی باید شنیده شود و مردم باید این دعوت را بپذیرند، چون آن‌ها آمدند تا دست ما را بگیرند و به مقصد برسانند. آن‌ها دعوت‌کنندگان ما به سوی خدا هستند و ما باید با آن‌ها همراه شویم تا به مقصد برسیم.

وی با بیان اینکه همراه شدن با انبیا موانعی نیز دارد که باید انسان از این موانع عبور کند، ادامه داد: یکی از این موانع هوای نفس است که در گام اول انسان باید از آن عبور کند تا بتواند در سیر الی‌ الله با انبیا و اولیا الهی وارد شود؛ همچنین در این راه انسان باید دقت لازم را داشته باشد که علاوه بر هوای نفس، شیطان نیز از دیگر موانع است و می‌تواند او را از ادامه راه باز دارد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: مسیر رسیدن به خدا، مسیر پر فراز و نشیب و سختی است که باید از این سختی‌ها عبور کرد. خداوند در آیه ۲۱۴ سوره بقره می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّیٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَیٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ؛ آیا پنداشته‌اید در حالی که هنوز حادثه‌هایی مانند حوادث گذشتگان شما را نیامده، وارد بهشت می‌شوید؟ به آنان سختی‌ها و آسیب‌هایی رسید و چنان متزلزل و مضطرب شدند تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند در مقام دعا و درخواست یاری می‌گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ به آنان گفتیم: آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است.»

وجود مبشرات و گشایش الهی در کنار سختی و موانع

میرباقری با اشاره به وجود مبشرات و گشایش الهی در عبور از موانع و سختی‌ها، گفت: کسانی که وارد راه الهی می‌شوند و می‌خواهند به سمت خدا حرکت کنند با وجود موانع و سختی، مبشرات به آن‌ها می‌رسد و راه برایشان آسان خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات این راه وجود بن‌بست‌های مسیر است، ادامه داد: در هر قدم این راه ابتلا و امتحان وجود دارد، حتی گاهی کار به جایی می‌رسد که فرد فکر می‌کند به بن‌بست رسیده است؛ جایی که خدا هست و شما هم با خدا هستید، هیچ بن‌بستی وجود ندارد و نباید ترسید و ناامید شد بلکه باید با تقوا از این بن بست عبور کرد. اصل گشایش در همین بن‌بست‌هاست که اگر انسان از مسیر جدا نشد، خدا هم برای او گشایش قرار می‌دهد.

صف‌آرایی دشمنان الهی در مسیر سیر الی‌الله

میرباقری با اشاره به صف‌آرایی دشمنان الهی در مسیر سیر الی‌الله، گفت: با تقوا و توکل به خدا به راحتی می‌توان با وجود هر مانع و دشمنی از این راه عبور کرد. وظیفه ما بندگی است و باید کار خدا را به خدا واگذار کرد، توکل هم یعنی گشایش کار توسط خدا. همان‌طور که خدا همراهان حضرت نوح(ع) و حضرت موسی(ع) را به خاطر همراهی آن‌ها با پیامبرانشان نجات داد، هر کس را که با انبیا و اولیا خداوند همراه شود، نجات خواهد داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت‌ ام‌البنین‌(س) با وجود سختی‌ها در کنار امیرالمؤمنین علی(ع) ایستاد، اظهار کرد: یکی از افرادی که در مسیر همراهی با انبیا به‌خوبی از موانع عبور کرد، حضرت‌ ام‌البنین(س) بود. ایشان کنار امیرالمؤمنین(ع) تا آخر ماند و امام زمان خود را یاری کرد و حتی باری از روی دوش حضرت برداشت.

وی یادآور شد: هیچ‌گاه سختی‌ها و موانع حضرت ام‌البنین(س) را از امام خود جدا نکرد و این یکی از امتیازات مهم ایشان بود. در این همراهی‌ این بانوی بزرگوار عزیزانش را تربیت و تقدیم امامش کرد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha