افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
کد خبر: 4029010
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
در نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح شد؛

افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری این نمایشگاه از افزایش حضور ناشران داخلی و مشارکت 150 ناشر از 15 کشور خارجی خبر داد و گفت: ایجاد فرصت برابر برای ناشران کشور جهت عرصه آثار خود بدون هزینه از مزایای نمایشگاه مجازی کتاب است.

افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهرانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور علی رمضانی، رئیس نمایشگاه و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضانعلی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران برگزار و از پوستر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران رونمایی شد.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این نشست، نمایشگاه مجازی کتاب تهران را نمایشگاهی به وسعت ایران خواند و گفت: برخلاف نمایشگاه فیزیکی که برخی افراد محدودیت دسترسی دارند، در این نمایشگاه هر فردی در هر نقطه کشور قادر است با مراجعه به سایت نمایشگاه و طی فرایند ثبت و سفارش کتاب  مورد نظر خود را خریداری کند.

افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مسئله دسترسی به منابع و منشورات کشور را  دغدغه چندجانبه ناشران، مخاطبان و مسئولان این حوزه خواند و افزود: این نمایشگاه توانسته با حذف مسافت و هزینه‌های زمانی و... خدمات قابل توجهی به ناشران و کتابخوانان کشور ارائه کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی صنعت نشر کشور تبدیل شده است، عنوان کرد: ناشران، مخاطبان کتاب و سیاست‌گذاران حوزه نشر و کتاب به‌عنوان مهم‌ترین اضلاع نمایشگاه کتاب که همگی بر موضوع برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب توافق دارند، می‌خواهند کتاب بدون مشکل و دغدغه به دست مردم برسد؛ بنابراین با یکدیگر متحد شده‌اند تا در قالب نمایشگاه این دغدغه را رفع کنند.

رمضانی با تأکید بر اینکه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشانی‌هایی از شهرها و روستاهای دوردست کشور داریم که از نمایشگاه کتاب تهیه کرده‌اند؛ اضافه کرد: معلوم نیست که این افراد هیچ‌وقت امکان خرید کتاب از نمایشگاه حضوری و فیزیکی را داشته یا خیر. اما نمایشگاه مجازی این امکان را برای همه مردم کشور به‌صورت یکسان فراهم کرده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عدالت فرهنگی را از وجوه قابل توجه نمایشگاه کتاب مجازی خواند و تصریح کرد: یکی از وجوه و وسایل تحقق این عدالت فرهنگی، عدالت دسترسی به کتاب است. خوشبختانه در اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب مخاطبان کتاب از 3000 نقطه روستایی و 1000 نقطه شهری بدون اینکه ذره‌ای متحمل زمان و هزینه شوند، به سایت نمایشگاه دسترسی و مراجعه داشته‌اند.

افزایش حضور ناشران داخلی و خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ایجاد فرصت برابر برای ناشران کشور جهت عرصه آثار خود بدون هزینه را از مزایای نمایشگاه مجازی کتاب خواند و گفت: با برگزاری نمایشگاه مجازی حرکت فعالان حوزه نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین فرهنگسازی شد و برای همه فرصت یکسانی ایجاد شد تا با تبلیغ و ترویج آثار خود، کتاب‌هایشان را به مردم عرضه کنند. 

رمضانی در بخش دیگر صحبت‌های خود به آمار ناشران حاضر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و گفت: تاکنون ثبت‌نام 2014 ناشر برای حضور در نمایشگاه قطعی شده است، که در مقایسه با حضور 1847 ناشر در نمایشگاه قبل، افزایش حضور 150 ناشری نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

او ادامه داد: در بخش بین‌الملل هم 150 ناشر از 15 کشور از جمله اسپانیا، آلمان، سوئد، ایتالیا، هلند، انگلیس، آمریکا، هند و کشورهای عرب‌زبان بحرین، لبنان، اردن، سوریه و مصر برای حضور در این دوره از نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و قریب به 20 هزار عنوان کتاب منتشر شده در فضای بین‌الملل عرضه خواهد شد؛ که در مقایسه با 15 هزار عنوان نمایشگاه سال گذشته، افزایش 5 هزارتایی در عناوین خارجی را نشان می‌دهد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب با اشاره به اینکه فعالیت نمایشگاه کاملا محسوس و فعالیت‌های پشتیبان نمایشگاه مجازی کتاب نامحسوس اسست، عنوان کرد: آنچه در نمایشگاه مجازی اتفاق می‌افتد، کمتر از نمایشگاه حضوری نیست، بنابراین از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم تا در پوشش و انعکاس اخبار و دستاوردهای این اتفاق ملی عظیم همراه و همکار عوامل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشند.

رمضانی ضمن اشاره به تعاملات دوسویه با دستگاه‌های مختلف از جمله بانک صادرات برای تخصیص بن و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و احتمالا تخصیص ترافیک رایگان به بازدیدکنندگان در جریان نمایشگاه، گفت: زیرساخت‌ها هم برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد؛ ازجمله حدود 80 مورد از نواقص زیرساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد، همچنین فرایند ثبت‌نام ناشران تسریع شده است.

او ادامه داد: در حوزه حمایتی هم نسبت به سال گذشته تغیرات خوبی داشتیم و بن خرید کتاب از نظر تعداد و مبلغ افزایش پیدا کرد، که استقبال چشم‌گیر مخاطبان برای بهره‌مندی از یارانه خرید کتاب رات به همراه داشت و از روز آغاز ثبت‌نام تا امروز 115 هزار و 277 نفر خرید بن را قطعی کرده‌اند، که بیش از پیش‌بینی اولیه ما بود.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین از رایزنی برای حمایت از مناطق کمتر برخوردار کشور در جریان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و افزود: مذاکراتی با نهادهایی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان صورت گرفته که در صورت توافق برای مناطق کمتر برخوردار اعتبارات ویژه‌ای اختصاص می‌دهیم.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزاری برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب در سراسر کشور از یکی دیگر از وجوه تمایز این دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران خواند و عنوان کرد: در این دوره سرای اهل قلم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و برنامه‌های فرهنگی و جنبی نمایشگاه در ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها، کتابفروشی‌ها، فرهنگسراها و دیگر مکان‌های فرهنگی برگزار خواهد شد؛ علاوه بر این ‌پخش برخط برنامه‌های جنبی مهم و پرمخاطب هم در دستور کار قرار گرفته است.

رمضانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره فرایند ارسال بسته‌ها کتاب مخاطبان نمایشگاه و اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک با شرکت ملی پست اضافه کرد: تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بسته‌ها صورت گرفته است. همچنین در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات هم علاوه بر رسانه ملی که قرار است به این اتفاق ویژه فرهنگی بپردازد، با سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری، شرکت مترو و اتوبوسرانی و... هماهنگی‌ها برای تبلیغات انجام شده است.

تمهیدات ویژه شرکت ملی ‌پست 

رمضانعلی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست کشور  هم در این نشست برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را جزو تجارب خوب چشاندن طعم شیرین فناوری به مردم  داست و گفت:  در ایام کرونا بیش از 200 نفر از همکاران من در اداره پست دچار این بیماری شدند و بیش از 15 نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند، اما به‌خوبی توانستند مرسولات مردم را به دستشان برسانند و خیلی از رفت و آمدهای آن‌ها کاهش دهند. نمونه آن را در نمایشگاه مجازی کتاب سال قبل شاهد بودیم که موجب حفظ آبروی کشور بود.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزایش آمار شرکت ناشران نسبت به سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب را نشانه موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد و افزود: با توجه به اطلاعات موجود، پیش‌بینی می‌شود در نمایشگاه امسال فروش کتاب از سال گذشته بیشتر باشد.

سبحانی‌فر با تأکید بر اینکه استفاده از فناوری در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بسیاری از هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های غرفه‌داران و حمل نقل و ... را کاهش داده است، اضافه کرد: شرکت ملی پست برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تمهیدات ویژه‌ای برنامه‌ریزی کرده است و امسال با حدود 1500 خطوط شهری و استانی و 11 هزار دفتر قبول مرسوله، در خدمت ناشران و مردم هستیم. همچنین در استان‌هایی که تراکم بیشتر است امکانات بیشتری برنامه‌ریزی شده است مثلا  در مناطق پرتردد تهران 9 شعبه ثابت و 9 شعبه سیار فراهم کردیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به خدمات اداره پست در حین برگزاری نمایشگاه هم گفت: هنگام دریافت بسته پستی و زمان تحویل به مخاطب با ارسال یک پیامک اطلاع‌رسانی و یک کد رهیگیری برای مخاطبان ارسال می‌شود تا مرسوله خود را طی فرایند ارسال، رهگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پست در پایان خاطرنشان کرد:  امسال شرکت پست 4 هزار جعبه بزرگ و 7 هزار جعبه کوچک برای جابجایی بسته‌ها خریداری کرده  تا کتاب‌ها را به سلامت به دست مخاطب برسانیم و نمایشگاه کتاب با امنیت بیشتر و شکل مطلوب‌تری برگزار شود.

افزایش سه‌ برابری یارانه بانک صادرات برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب 

حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران هم در این نشست ضمن اشاره به رابطه تنگاتنگ اقتصاد و فرهنگ و تاثیر آن‌ها در نشاط جامعه و احساس رضایت و خوشبختی مردم، گفت: هم فعالیت‌های اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی و پشتوانه فرهنگی دارد و هم فرهنگ نیاز به ‌شتوانه اقتصادی دارد.

وی در ادامه کتاب را به‌عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار شناخته شده در حوزه فرهنگ معرفی کرد و افزود: تاکنون هیچ یک از ابزارهای فرهنگی به کتاب نرسیده‌اند، زیرا هم تأثیر عمیق‌تری دارد و هم ماندگاری آن بلند مدت است. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حفظ اهمیت این ابزار مهم فرهنگی از بدو انقلاب نقش مهمی ایفا کرده است، چنانکه حتی در سال‌های جنگ هم نمایشگاه کتاب تعطیل نشده است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در ادامه با اشاره به اقدامات فرهنگی این بانک، گفت: بانک صادرات افتخار داشت از دهه‌ها پیش در کنار نمایشگاه کتاب باشد. البته این ارتباط مدتی دچار تعلیق شد اما از چند سال گذشته این همکاری مجدد شروع شد. سال گذشته تجربه خوبی در نمایشگاه مجازی کتاب داشتیم و چون خود من خیلی نسبت به این امر حساس بودم، چند کتاب سفارش دادم تا روند ثبت و سفارش و ارسال را ببینم و نمایشگاه را از نزدیک رصد کردم، که خوشبختانه خیلی خوب برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال با تخصیص بودجه و یارانه بیشتری در خدمت مردم هستیم، اضافه کرد: بودجه ما در این دوره از نمایشگاه بیش از سه برابر سال قبل است، چراکه اثر آن را دیدیم؛ از جمله اینکه کتاب به دست کسانی رسید که تاکنون امکان خرید کتاب از تهران و نمایشگاه‌های حضوری کتاب را نداشتند.

صیدی ادامه داد: امسال هم تعداد ناشران هم تعداد و عناوین کتاب‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، افزایش یافته‌است، که باتوجه به این تنوع عناوین و ناشران و همچنین میزان یارانه پیش‌بینی می‌شود تعداد خریداران هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در ادامه اظهار کرد: بانک صادرات نزدیک 40 میلیون کارت دست مردم دارد، که 20 میلیون آن‌ها فعال است و این شبکه در خدمت نمایشگاه خواهدبود.  

صیدی در پایان ابراز امیدواری کرد که بازار کتاب و کتابخوانی همچنان گرم بماند و افزود: امید است که ما هم بتوانیم نقش اقتصادی و فرهنگی خود را انجام دهیم و اقتصاد نقش بالقوه‌تر شود. با تمهیداتی که عوامل برگزاری این نمایشگاه داشته‌اند، اطمینان دارم دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهتر از دوره نخست آن برگزار خواهد شد.

نمایشگاه مجازی کتاب تلاشی برای بهبود زنجیره کالا‌های فرهنگی 

یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را یک اتفاق بزرگ فرهنگی توصیف کرد و گفت: این نمایشگاه نوید‌بخش یک میهمانی فرهنگی پرنشاط است، که میزبانان آن نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویر‌گران، بدنه حوزه نشر و فعالان حوزه چاپ هستند و و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان خدمت‌‌گذار این میهمانی در خدمت مردم است.

او ادامه داد: امید‌وارم استقبال و بهره‌مندی مخاطبان از این نمایشگاه یک اتفاق شگرف فرهنگی رقم بزند و استقبال قابل توجه و ارزشمندی که سال گذشته رقم خورد، امسال نیز این اتفاق تکرار و حتی بیشتر شود.

احمدوند استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب را از نشانه‌های عبور از دوره رخوت ناشی از مشکلات ناشی از بیماری کرونا در حوزه فرهنگ خواند و اضافه کرد: کتاب‌های منتشر شده در سال 1400 رشدی قریب 19 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 99 را تجربه کرده است، که امید‌واریم شبیه همین رقم را در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران  شاهد باشیم و حداقل رشد 20 درصدی، شاخص‌های مختلف نمایشگاه امسال اتفاق بیفتد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نمایشگاه مجازی کتاب تهران را پیوندی بین ارائه خدمات شرکت ملی پست، عرصه پشتیبانی مالی توسط بانک صادرات و عرصه فرهنگی از سوی ناشران توصیف کرد و گفت: این اتصال بین حوزه خدمات، مالی و فرهنگی با حلقه تکمیلی حوزه رسانه می‌تواند نوید‌بخش اتفاقات بزرگ فرهنگی دیگری در کشور باشد.

احمدوند ضمن اشاره به تلاش‌های ارزنده‌ای که برای برگزاری بهتر و مطلوب‌تر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام شده، از همه بخش‌های حاکمیتی و نهاد‌های خصوصی دعوت  کرد با اختصاص سهمی برای یارانه خرید کتاب همکاران خود حضور گسترده‌تر و خرید بیشتر از نمایشگاه را رقم بزنند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برخی حلقه‌های تامین کالای فرهنگی دچار اختلال است، عنوان کرد: زنجیره تأمین محصولات فرهنگی در کشور به نوسازی نیاز دارد و برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی تلاشی برای بهبود زنجیره کالا‌های فرهنگی به‌ویژه کتاب است، که امید‌واریم این نمونه در محصولات فرهنگی دیگر هم تکثیر شود.  

انتهای پیام
captcha