آیین بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا برگزار شد
کد خبر: 4029109
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
با حضور مسئولان المصطفی(ص) در قم؛

آیین بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا برگزار شد

آیین بزرگداشت شیخ عبداللهی ناصر، رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا با حضور مسئولان جامعة المصطفی(ص) در مسجد امام جعفر صادق(ع) مجتمع آموزشی جامعة آل‌البیت(ع) برگزار شد.

شیخ سلیم نگانگا مویگا، استاد حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، در این مراسم معنوی حجت‌الاسلام محمد سلیم از طلاب  جامعة‌ المصطفی(ص) العالمیه و فعال رسانه در کنیا با تسلیت وفات حضرت ام‌ البنین(س)، هم‌چنین درگذشت عالم ربانی شیخ عبداللهی ناصر، اظهار کرد: شاید این مجاهد فی سبیل الله را آنطورکه باید نمی‌شناسند، اما شرق آفریقا به ویژه مردم کنیا و کشور‌های مجاور خوب وی را می‌شناسند.

وی ادامه داد: مرحوم عبداللهی ناصر با وجود اینکه ۴۰-۵۰ سال است با مذهب تشیع آشنا و مذهب جعفری را اختیار کرده‌ بود، اما به اذعان شاگردان و همراهان وی، پیش از آنکه تشیع را بپذیرند به عنوان یک اهل‌ سنت، مناظر‌ه‌های متعددی را با وهابی‌ها داشتند و دارای ذهن پاک و سلیم‌النفسی بودند. با بزرگان وهابی پیرامون اسلام و مذاهب بحث می‌کردند تا جایی که تشیع را به عنوان مذهب قلبی و اعتقادی خود برگزیدند و تا آخرین لحظات عمر خود نسبت به تبلیغ، ترویج و پاسخ‌گویی به شبهات پیرامون تشیع اهتمام داشت.

سپس سخنران اصلی مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ‌ سلیم نگانگامویگا، استاد جامعة المصطفی العالمیه، اظهار کرد: این مراسم بزرگداشت مردی بزرگ و مجاهدی خستگی‌ناپذیر است که نام وی برای ملت کنیا و کشور‌های شرق آفریقا آشناست. فردی که در طول عمر خود نسبت به اسلام و حقایق دین، مجاهدانه تلاش کرد و همیشه جانب انصاف را داشت و قبل از استقلال کنیا به مذهب تشیع گروید، نکته‌ای که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند و شیعه شدن شیخ عبداللهی ناصر را به بعد از استقلال کنیا مرتبط می‌سازند.

آیین بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا برگزار شد

استاد حوزه‌ علمیه ادامه داد: شیخ ناصر برای استقلال کنیا تلاش‌های زیادی کشید و رنج‌های بسیاری متحمل شد و در سایه همین صبر و استقامت توانست استقلال کنیا را با همراهی مردم و جریانات مردمی به ثمر برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ نگانگامویگا تصریح کرد: یکی از اقدامات ارزشمند و ماندگار شیخ ناصر، تدوین قانون اساسی کنیا بعد از استقلال با نگاهی شیعی است و این یکی از اقدامات جهادی و عالمانه این فقیه و مروّج دین است.

وی تأکید کرد: برگزاری مراسم ویژه ماه محرم و روضه‌خوانی به مدت ۱۱ روز در کنیا، همچنین نامگذاری «روز حسین(ع)» در روز عاشورا، از ابتکارات این فقیه مجاهد است که علی‌رغم همه فشار‌ها و دشمنی‌ها این حرکت بزرگ و عظیم مردمی روز عاشورا را در کنیا رسمیّت ببخشید.

استاد جامعة المصطفی العالمیه بیان کرد: شیخ ناصر بعد از استقلال کنیا به منظور توسعه دروس اسلامی و راه‌اندازی مراکز علمی به تانزانیا و زنگبار رفت و هم‌اکنون نیز آثار و برکات علمی که توسط ایشان در آن منطقه راه‌اندازی شده، وجود دارد.

آیین بزرگداشت رهبر معنوی شیعیان شرق آفریقا برگزار شد

مراسم ترحیم عالم عامل و مدافع مکتب خاندان عصمت و طهارت(ع)، مرحوم حاج شیخ «عبداللهی ناصر» دانشمند برجسته شیعه اهل کنیا عصر دیروز، ۲۶ دی در مسجد امام جعفر صادق(ع) مجتمع آموزشی جامعة آل‌البیت(ع) قم برگزار شد. این مراسم به همت طلاب کنیایی جامعة المصطفی و دانشگاه آل‌البیت(ع) و مجمع جهانی اهل‌ بیت(ع) برگزار شد.

انتهای پیام
captcha