دستاوردهای مراکز قرآنی مستلزم برخورداری از اعتبارات است
کد خبر: 4029621
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹

دستاوردهای مراکز قرآنی مستلزم برخورداری از اعتبارات است

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «آوای یاسین» ساوه با تأکید بر اینکه جذب قرآن‌آموزان در سایه دیده شدن و حمایت محقق می‌شود، گفت: دستاوردهای مراکز قرآنی مستلزم هزینه و برخورداری از اعتبارات است، اما متأسفانه شاهد توجهات لازم نیستیم.

محمد جلیلیان، مدیر مؤسسه قرآنی آوای یاسین ساوه

محمد جلیلیان، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «آوای یاسین» ساوه در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت برپایی جلسات آموزش قرآن و کرسی‌های تلاوت در سطح شهرستان را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به ضعیف شدن و از رونق افتادن این جلسات،  افزود: خوشبختانه با کاهش آمار مبتلایان و آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا جلسات و کرسی‌های تلاوت جان تازه‌ای گرفته است و نیاز است تا برای تقویت این جلسات برنامه‌ریزی شود.

وی از فعالیت دوباره مؤسسات قرآن و محافل قرآنی در سطح شهر و استان ابراز خرسندی کرد و گفت: درست است که این جلسات مجدد آغاز به‌کار کرده است، اما نیازمند عزم جدی در حمایت از مراکز قرآنی همچون مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی هستیم. لازم است برای توسعه هرچه بیشتر دانش‌آموختگان بار دیگر گردهم جمع شده و جذب شوند تا شاهد رونق دوباره جلسات قرآن باشیم.

جلیلیان با تأکید براینکه جذب دانش‌آموختگان در سایه دیده شدن و حمایت محقق می‌شود، از اجرای برنامه‌های متنوع مؤسسه قرآنی «آوای‌ یاسین» با همکاری دارالقرآن آموزش و پرورش و دارالقرآن امامزاده سیداسحاق(ع) در راستای جذب حداکثری قرآن‌آموز خبر داد و افزود: در یک ماه گذشته بیش از 700 قرآن‌آموز پسر جذب شده‌اند که در قالب کلاس‌های آموزشی در حال فراگیری هستند.

وی در رابطه با رونق فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد: آن چیزی که در توان مؤسسات و فعالان قرآنی است صرف دانش‌آموختگان و آموزش به آنان می‌شود، اما مسئولان قطعاً آن چیزی که در توانشان است را به‌کار نمی‌گیرند یا انجام کارها در توان آنان نیست.

جلیلیان ادامه داد: در جنگی فرهنگی هستیم و این مهم مضمون کلام مقام معظم رهبری است و ما به عنوان سرباز وظیفه داریم به فرمایش معظم‌له لبیک بگوییم. فرزندان ما جذب فضای مجازی شدند و این امر در دوران کرونا و تعطیلی مدارس به صورت حضوری تشدید شده است. در دسترس بودن گوشی تلفن همراه به دلیل آنلاین برگزار شدن کلاس‌ها باعث شده است دانش‌آموزان علاوه بر آموزش به سمت بازی‌های مختلف کشیده شوند. قرار بر این است در این حوزه و در راستای عمل به منویات رهبری رقابت کنیم و خروجی مطلوب مستلزم هزینه و برخورداری از اعتبارات است، اما متأسفانه شاهد توجهات لازم نیستیم و حتی در تعریف ردیف بودجه مسائل قرآنی در سال‌های اخیر و سال آینده به مراکز قرآنی توجه نشده است.

این فعال قرآنی در تشریح ضرورت برگزاری کلاس‌های تلاوت قرآن نیز بیان کرد: توجه به تلاوت قرآن تأکید ائمه معصومین(ع) و بزرگان دین است و مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنرانی‌های خود مکرر نسبت به این مهم توصیه‌هایی به همه به ویژه جوانان فرمودند.

وی در پایان گفت: تلاوت به صورت احسن و زیبا یکی از تأکیدهای دینی است که در احادیث و روایات به آن اشاره شده است، اما گاه شاهدیم برخی از دانش‌آموختگان که در جلسات قرآن شرکت و مشغول به یادگیری علم صوت و لحن قرائت هستند از سوی بعضی افراد با عبارت «شمایی که در این جلسات شرکت کرده‌ای آیا متوجه معنی و مفهوم قرآن می‌شوی»؟ مورد شماتت قرار می‌گیرند و ممکن است این برخورد باعث ایجاد دلسردی شود. خداوند در آیه 4 سوره مبارکه «مزمل» فرمودند: «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» و این امر بدان معنا است که در تلاوت قرآن باید به معنا توجه داشت، اما این مهم بدان معنا نیست که اگر فردی معنای آیات را متوجه نمی‌شود او را شنیدن یا تلاوت صوت زیبا و دلنشین قرآن محروم کنیم، چراکه تلاوت آیات قطعاً در روح و روان شنونده یا قاری تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام
captcha