تناقض میان میزان بودجه فرهنگ با مطالبه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی + صوت
کد خبر: 4029854
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
حجت‌الاسلام میرزایی مطرح کرد:

تناقض میان میزان بودجه فرهنگ با مطالبه بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی + صوت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه فرهنگ در لایحه بودجه 1401 دچار کاهش مضاعف شده است، گفت: با این نوع بودجه‌ریزی فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی کشور نه تنها تحقق پیدا نمی‌کند بلکه منجر به هیچ اقدام و گامی هم در خصوص اجرای آن نخواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش ایکنا، اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی پیرامون وضعیت اعتبارات نهادهای دینی و تبلیغی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور اعلام کرد اعتبارات امور فرهنگ از ۲۳۲,۴۲۹,۷۶۲ میلیون ریال (حدود بیست و سه هزار و دویست میلیارد تومان) در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۲۹,۳۹۸,۴۰۸ میلیون ریال (حدود بیست و دو هزار و نهصد میلیارد تومان) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. به عبارتی سرجمع اعتبارات امور فرهنگ مجموعاً نسبت به سال گذشته ۱/۳ درصد کاهش داشته است.

در این گزارش همچنین به کاهش شدید اعتبارات فصل دین و مذهب به میزان ۳۸ درصد اشاره شده است؛ به نحوی که اعتبار لحاظ شده برای سرجمع اعتبارات هزینه‌ای فصل دین و مذهب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بدون احتساب ردیف یارانه در حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان (یارانه ۷۴۰ میلیارد تومان است) توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره کاهش بودجه حوزه فرهنگ و به ویژه بخش دین و مذهب در دولت سیزدهم برخلاف انتظار فعالان حوزه فرهنگ دینی و قرآنی و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلاب ساختار فرهنگی کشور گفت: به طور کلی بودجه فرهنگی لایحه 1401 حدود 0.4 نسبت به بودجه سال قبل از کل بودجه عمومی کاهش پیدا کرده است که رقم بزرگ 1370 هزار میلیارد تومان است. سال گذشته بودجه فرهنگی حدود 2 درصد از کل بودجه عمومی بوده و امسال این رقم به 1.6 درصد از کل بودجه عمومی رسیده است. از طرف دیگر هم هزینه‌ها در سال 1401 بسیار افزایش می‌یابد و به عبارتی بودجه فرهنگی 1401 دچار کاهش مضاعف شده است.

ظلم مضاعف به فرهنگ در لایحه بودجه 1401

وی افزود: اگر امسال سهم فرهنگ در بودجه 1401 معادل بودجه 1400 در نظر گرفته می‌شد در واقع بودجه فرهنگ به واسطه کاهش ارزش پول کاهش پیدا کرده بود اما علاوه بر این کاهش، به لحاظ درصد نیز بودجه فرهنگ در لایحه بودجه 1401 کاهش یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ابراز کرد: این در حالی است که همان سهم دو درصدی فرهنگ از کل بودجه رقم ناچیزی است در حالی که در کشوری مانند آمریکا حوزه فرهنگ حدود 10 درصد از کل بودجه عمومی را شامل می‌شود. در حالی که اقتصاد و لذت‌جویی پایه اندیشه و ایدئولوژی آنهاست اما ما که مدعی فرهنگی بودن انقلاب اسلامی هستیم همین سهم دو درصدی فرهنگ در بودجه را هم کاهش می‌دهیم.

کد

میرزایی تصریح کرد: مسلما با این نوع بودجه‌ریزی فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه تحول در ساختار فرهنگی کشور نه تنها تحقق پیدا نمی‌کند بلکه منجر به هیچ اقدام و گامی هم در خصوص اجرای آن نخواهد شد. زیرا بودجه فعلی حوزه فرهنگ فقط در حد و اندازه تأمین حقوق و دستمزد نیروی انسانی است و این در شرایطی است که کل همین بودجه اندک هم تخصیص پیدا کند.

غفلت دولت‌ها از نقش اصلاح فرهنگی در بهبود وضعیت اقتصادی

میرزایی در پاسخ به این سؤال که آیا این کاهش بودجه فرهنگی در تضاد با شعارهای دولت سیزدهم به منزله یک دولت انقلابی نیست، گفت: فرهنگ در هر دولتی مظلوم واقع شده است و حق آن به نحو شایسته و در چارچوب اندیشه‌های فاخر رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران ادا نشده است. در دولت سیزدهم در لایحه اول که به مجلس ارائه دادند این امر مغفول واقع شده است. البته دولت دلیل آن را مشکلات اقتصادی بیان می‌کند منتهی از این مسئله غفلت می‌کنند که اصلاح فرهنگ، به بهبود اوضاع اقتصادی هم کمک می‌کند.

کد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: ممکن است اقتصاد اولویت زمانی کشور باشد اما همیشه اولویت ذاتی در بین فرهنگ و اقتصاد با فرهنگ است. تمام امکاناتی که بر روی کره زمین وجود دارد توسط خداوند متعال برای تربیت، رشد و شکوفایی استعدادهای انسان خلق شده و این بدان معناست که اقتصاد باید فدای انسان و انسان باید فدای خدا شود. در بودجه‌ریزی کشور متأسفانه محاسبات ذهنی اشتباهی انجام می‌شود که خروجی آن در لایحه بودجه به چنین عدد و رقم‌هایی منتهی می‌شود که بودجه فصل دین و مذهب 38 درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا می‌کند.

کمیسیون فرهنگی مجلس بیکار ننشسته

میرزایی درباره اینکه آیا مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی قدرت تغییر اساسی در این بخش از بودجه را دارند، گفت: کمیسیون فرهنگی در خصوص کاهش بودجه حوزه فرهنگ بیکار ننشسته و با بعضی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه و برخی اعضای کمیسیون تلفیق مذاکراتی انجام داده تا حتی‌الامکان این وضعیت اصلاح شود. حتی برخی دوستان ابتدا پیشنهاد دادند اگر بودجه بخش فرهنگ اصلاح نشود به کلیات بودجه رأی مثبت ندهند اما با مذاکراتی که انجام گرفت قول‌های مساعدی مبنی بر اصلاح بودجه فرهنگی داده شد و امیدواریم دوستان به عهدشان وفا کنند.

انتهای پیام
captcha