دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار کرد
کد خبر: 4030495
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
با 210 هزار عنوان کتاب؛

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار کرد

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دوم بهمن‌ماه با حضور آنلاین محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.

افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه «دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران» دوم بهمن‌ماه با حضور آنلاین محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، رمضان‌علی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، معاونان و مدیران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و جمعی از مدیران و فعالان حوزه نشر در تالار عاشوری مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

تداوم نمایشگاه مجازی کتاب بعد از کرونا

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط وبیناری با این مراسم، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زهرا(س)، مردم را از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار ‌‌بر رشد و اعتلای فرهنگی خواند و گفت: دولت مردمی ما هم رویکرد مردم‌محوری در زمینه گسترش فعالیت‌های عمومی دارد.

اسماعیلی افزایش تسهیل در دسترسی مردم به کالاهای فرهنگی را از رویکردهای مهم دولت عنوان کرد و افزود: کرونا با وجود محدودیت‌هایی که داشت، فرصت‌هایی نیز فراهم کرد؛ چنانکه امروز بسیاری از دستگاه‌ها ازجمله وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، شرکت ملی پست و چند دستگاه دیگر با وزارت فرهنگ و ارشاد در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، مشارکت دارند و ۲۱۰ هزار عنوان کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. با این رویکرد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بعد از کرونا نیز باید ادامه پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از تسهیلات ویژه نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌مناسبت هفته گرامی‌داشت مقام زن خبر داد و گفت: علاوه‌بر تسهیلات پیش‌بینی شده برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک هدیه ویژه هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی شده است؛ در حقیقت به خریداران کتاب‌های عرضه شده با موضوع حضرت فاطمه (س) در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تا دو برابر اعتبار یارانه اهدا خواهد شد.

اختصاص بخش ویژه  آثار مرتبط با حضرت زهرا (س) در سامانه نمایشگاه کتاب

علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم تقارن آغاز دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) را اتفاقی مبارک خواند و گفت: چنان که در نشست خبری نمایشگاه اعلام کردیم، علاقه‌مندان به کتاب از سه روز پیش  امکان ثبت سفارش کتاب‌های مورد علاقه خود را در سامانه داشتند و با آغاز کار رسمی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این سامانه 24 ساعته به علاقه‌مندان کتاب خدمات ارائه می‌کند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان اینکه مخاطبان نمایشگاه می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند و برای دریافت سفارش‌های خود از خدمات پستی رایگان بهره‌ ببرند، اضافه کرد: در طول ایام نمایشگاه 70 نفر از همکاران ما در مرکز پاسخگویی نمایشگاه، پاسخگوی پرسش‌های مردم هستند و اگر کاربری در جریان ثبت سفارش و دریافت مرسوله خود دچار مشکل شد، مرکز پاسخگویی نمایشگاه از طریق شماره 91009898 و از ساعت 9 تا 21 در خدمت آن‌ها است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اعلام اینکه دو هزار و 100 ناشر داخلی و خارجی با بیش از 200 هزار عنوان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور دارند، اضافه کرد: 150 هزار نفر از هموطنان از اقشار مختلف دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه و ... موفق به ثبت‌نام بن خرید کتاب این دوره از نمایشگاه شدند که امیدواریم با حمایت حامیان نمایشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان اعتبار بن خرید نمایشگاه افزایش یابد.

همراهی 50 سازمان با مجریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رمضانی در ادامه از همراهی 50 سازمان با مجریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران خبر داد و افزود: علاوه بر شرکت ملی پست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک صادرات، وزارت علوم، وزارت کشور، سازمان صدا و سیما، حوزه علمیه، شهرداری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی و... در برگزاری این نمایشگاه همراه خانه کتاب و دیگر مسئولان برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بودند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران همچنین از پیش‌بینی بخش ویژه‌ای در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مناسبت تقارن زمان آغاز نمایشگاه با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) خبر داد و افزود: در سامانه نمایشگاه آثار مرتبط با حضرت فاطمه زهرا (س) از سوی 130 ناشر دسته‌بندی و با نام این شخصیت بزرگ دینی متمایز شده است.

رمضانی ضمن اشاره به برگزاری برنامه‌های ترویجی و فرهنگی هم‌زمان با نمایشگاه از سوی ادارات کل استان‌ها، گفت: هم‌زمان با نمایشگاه سه پویش مهم برگزار خواهد شد. پویش «این کتاب را بخوان» با مشارکت ناشران و گروه‌های ترویجی و تشکل‌های نشر برگزار و در آخرین روز نمایشگاه به برگزیدگان آن جوایزی اهدا خواهد شد. پویش دیگری نیز با عنوان «من هم کتاب خریدم» با مشارکت خریداران کتاب پیش‌بینی شده است، که از علاقه‌مندان می‌خواهیم با اشتراک‌گذاری خریدهای خود از نمایشگاه در فضای مجازی با هشتک #من_هم_کتاب در این پویش همراه باشند.

وی ادامه داد: پویش سوم هم با عنوان «نذر کتاب» برنامه‌ریزی شده است که برای اجرای آن از همه ناشران و خریداران درخواست می‌کنیم در توزیع کتاب در مناطق کمتر برخوردار مشارکت داشته باشند.

توجه ویژه به بخش کودک و نوجوان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب

یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با اشاره به تقارن رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب و میلاد حضرت فاطمه (س) و امام خمینی‌(ره)،  گفت: حضرت امام (ره) در جوانی نویسنده بودند، لذا چنین انقلابی باید پرچمدار تولید علم و کتاب باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن ابراز امیدواری استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب، درباره مهم‌ترین رویکرد‌های دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تلاش شده به کتاب‌های کودک و نوجوان توجه و کتاب‌های خوب معرفی شود تا مردم با فرزندانشان برای خرید کتاب اقدام کنند. همچنین در جلسه مشترک با رئیس سازمان صدا و سیما، حمایت تمام‌قد این سازمان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران مقرر شد.

ارتقای بخش لجستیک دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

رمضان‌علی سبحانی‌فر، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران هم با اشاره به اینکه در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب بیش از 95 درصد بسته‌ها به سلامت به دست مخاطب‌ها رسید، عنوان کرد: سال گذشته بیش از هزار و 800 ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کرده بودند و طی آن یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب به 850 هزار نشانی و 17 هزار نقطه روستایی ارسال شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سخت‌ترین بخش برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را مربوط به بخش لجستیک آن خواند و گفت: این بخش توسط هفت هزار موزع و 1500 دستگاه وسیله نقلیه انجام می‌شود. همچنین در این دوره، ضعف‌های سال گذشته پوشش داده شده‌ و با تامین امکانات زیرساختی بیشتر، سعی می‌کنیم این رویداد را به خوبی به سرانجام برسانیم تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم.

مدیرعامل شرکت ملی پست با اعلام اینکه امسال 400 دستگاه وانت به دستگاه شهری اضافه و پنج هاب پستی دیگر به سیستم مکانیزه سورتینگ وصل کردیم تا سرعت ارسال بسته‌ها بالاتر برود، عنوان کرد: در تهران علاوه بر شعبه‌های ثابت پست، 9 شعبه ثابت و 9 شعبه سیار برای جمع‌آوری کتاب از ناشران پیش‌بینی شده است که این امکان در استان‌های پرترافیک دیگر هم قابل اجرا است.

سبحانی‌فر از اضافه شدن چهار هزار باکس چرخ‌دار و هفت هزار باکس کوچک به چرخه پستی برای حفظ امنیت بسته‌های ارسالی نمایشگاه مجازی کتاب خبر داد و افزود: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار لفاف استاندارد هم برای ارسال بسته‌های پستی و استفاده ناشران معرفی شده‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین از حضور یک نماینده از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در شرکت پست در ایام نمایشگاه مجازی کتاب خبر داد و گفت: این نماینده مسئولیت بررسی بسته‌ها را برعهده دارد، تا اگر بسته‌ای خراب و قابل ترمیم بود، آن را ترمیم ‌کند و درغیر این صورت به ناشر بازگردانده می‌شود.

وی در ادامه آمادگی شرکت پست برای ارسال بسته‌های نمایشگاه مجازی کتاب به 192 کشور را اعلام کرد و افزود: ارسال به خارج از کشور مشروط به پرداخت وجه پستی است که این پرداخت می‌تواند از طریق بانک‌های ایران یا کارت‌های مورد قبول سیستم بانکی کشور انجام شود.

سبحانی‌فر در پایان ابراز امیدواری کرد امسال با شرایط و امکاناتی که فراهم شد و با همکاری ناشران، در دومین نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به سال گذشته امکانات بیشتری ارائه شود.

انتهای پیام
captcha