تهران باید بر مدار خانواده شکل گیرد/ کمبود پارک‌های ویژه بانوان
کد خبر: 4030710
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
علیرضا زاکانی:

تهران باید بر مدار خانواده شکل گیرد/ کمبود پارک‌های ویژه بانوان

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسیر ما شکل‌گیری تهرانی بر مدار خانواده است و باید بین رفاه و آرامش در خانواده نسبتی مناسب برقرار کنیم، گفت: امروز پارک‌های فرامنطقه‌ای بانوان از تعداد کافی در تهران برخوردار نیستند.

ضرورت تغییر ارتقاء مدیریت شهری به نهادی اجتماعی و اثرگذاربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تکریم روز زن امروز 3 بهمن‌ماه، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

زاکانی در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت زهرا(ص) اظهار کرد: مفتخریم که سالروز ولادت بی‌بی دو عالم، روز زن نام گرفته است. این روز فرصتی است تا مسئولیت‌های بزرگ زنان این مرز و بوم را مبتنی بر حفظ کیان خانواده و تربیت آینده‌سازان کشور و فعالیت در عرصه‌های اجتماعی با بهرهمندی از ظرافت‌ها و ظرفیت‌های زنانه را مرور کنیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم اهداف عالی که در شهر تهران برای خود تصور کرد‌ه‌ایم را در کنار هم محقق کنیم. مطلوب است که علاوه بر هویت شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، هویت‌های دیگر را برای شهر خلق کنیم. تهران امروز از بی‌هویتی رنج می‌برد که این مسئله آسیب‌های جدی را بر شهر تحمیل می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: ما با خلاقیت و ترسیم تهران مطلوب باید هویت‌های بعدی را خلق کنیم. یکی از این هویت‌ها هویتی است که خانواده در آن جایگاه و نقش متعالی را در ساختن جامعه دارد و نقش زنان در خلق این هویت بی‌بدیل است؛ لذا باید هویت‌های بعدی را خوب ترسیم کنیم. باید تلاش کنیم محور این تغییر و تحول بوده و شهری داشته باشیم که در آن رفاه مادی و سلامت در ابعاد مختلف نمود دارد.

زاکانی گفت: برای محقق کردن این امر باید نقطه عزیمت را از درون شهرداری دنبال کنیم. اگر در شهرداری تلاش مثمرثمری ناظر بر خانواده و جامعه و به طریق اولی خدمت به زنان و دختران ارائه دهیم، می‌توانیم زمینه به میان آوردن ظرفیت بانوان را در سطح شهر دنبال کنیم.

وی افزود: برای انجام هر فعالیتی باید مردم حضور داشته باشند و مردم نیز به میدان نخواهند آمد مگر اینکه پیشتازان آنان زنان، مادران و دختران باشند. لذا امروز در نزاع بین دو تفکر و سبک زندگی سیر می‌کنیم که یکی زن را فعال در جامعه می‌طلبد و دیگری زن را منفعل قلمداد می‌کند. این دو تفکر که منشأ انقلاب اسلامی و معارضان اوست کار را به سمتی می‌برد که دو کارکرد را می‌توان برای زن تصور کرد. لذا ما با نگاه اول و متعالی که اوج آن حضرت زهرا(س) است باید بتوانیم مدیریت شهری را در مسیری قرار دهیم که به جای نهاد خدماتی صرف به نهاد اجتماعی اثرگذار تبدیل شود.

زاکانی بیان کرد: آنچه در مجموعه شهرداری بدان افتخار می‌کنیم نیروی انسانی ماست. بخش عمده‌ای از این ظرفیت‌ها نیز معطوف به بانوان است چراکه 25 درصد کارمندان شهرداری از بانوان هستند که در تمامی سطوح تلاش می‌کنند.

شهردار تهران اظهار کرد: 12 هزار بانویی که در مجموعه شهرداری تهران مشغول به فعالیت هستند، نقش بی نظیری دارند و باید زمینه نقش‌آفرینی بیشتر را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند خلاقیت‌های خود را بروز دهند. البته کار برای ارتقای شهرداری فقط به درون این مجموعه ختم نمی‌شود بلکه به عمل اجتماعی ما مربوط است. شهرداری باید مسئولیت اجتماعی خود را معطوف به نگاه ویژه برای بانوان دنبال کند.

زاکانی تصریح کرد: توجه به مادران و زنان ارزش بسیار والایی دارد لذا ما در تمام پارامترهای خود این ویژگی را دنبال می‌کنیم. مسیر ما تهرانی بر مدار خانواده است لذا باید بین رفاه و آرامش در خانواده نسبتی مناسب برقرار کنیم. امروز پارک‌های فرامنطقه‌ای بانوان از تعداد کافی در تهران برخوردار نیستند لذا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تعداد 352 پارک به عنوان پارک‌های محلی هدفگذاری شده تا مادران و دختران از آن به راحتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: مناسب‌سازی شهری یکی از مأموریت‌های مهم شهرداری است. امروز 12 هزار کیلومتر پیاده رو وجود دارد که نیازمند مناسب‌سازی هستند و باید این مناسب سازی انجام شود تا تهران به شهری انسان‌محور نزدیک شود نه شهری بر پایه ماشین. مسئله اقتصاد خانواده نیز چیزی نیست که بتوانیم به راحتی از کنار آن بگذریم و مجموعه شهرداری تلاش دارد تا بتواند در سبد خانواده شهری نیز تغییراتی ایفا کرده و نقش‌آفرینی کند.

شهردار تهران بیان کرد: طی سال‌های گذشته در مورد نقش حمایتی شهرداری در رابطه با شهربانوها و شهر دخترها کم لطفی فراوانی صورت گرفته است. امروز نسب به آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه بانوان مسئولیت  و وظیفه داریم تا در خدمت تمامی بانوان و دختران شهر خود باشیم. بخش مهمی از جامعه امروز ما و رکن رکینی که جامعه را می‌سازد، بانوان هستند؛ از این جهت شهرداری مفتخر است که هم به دنبال خدمت‌رسانی به کارمندان و هم به دنبال ایفای نقش اساسی کارمندان بانو در سطح شهر باشد تا بتوانیم محوری بودن را به سطح جامعه شهری تسری دهیم.

انتهای پیام
captcha