عزم پاکستان برای تأسیس کالج الازهر در لاهور و مقابله با افراط‌گرایی
کد خبر: 4030908
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

عزم پاکستان برای تأسیس کالج الازهر در لاهور و مقابله با افراط‌گرایی

دولت پاکستان با هدف ترویج سیاست اعتدال‌گرایی و همگرایی اسلامی قصد دارد به‌زودی شعبه دانشگاه الازهر را در شهر لاهور؛ مرکز فرهنگی و آموزشی پاکستان تأسیس کند.

تأسیس کالج الازهر در لاهور و مقابله با افراط‌گراییبه گزارش ایکنا؛ صاحب‌زاده نورالحق قادری، وزیر امور مذهبی پاکستان در دولت فدرال اخیراً در دیدار با طارق محمد دحروج، سفیر مصر در پاکستان از تصمیم کشورش برای تأسیس شاخه دانشگاه الازهر با نام «کالج الازهر» در شهر لاهور خبر داد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در لاهور، در این دیدار نورالحق قادری، همکاری در حوزه آموزشی و امور مذهبی بین دو کشور اسلامی را مهم خواند و گفت: دانشگاه الازهر در مصر، تأمین استاد، متون و کتب درسی را برای کالج الازهر در لاهور فراهم خواهد کرد و امور انتظامی و مدیریتی این کالج بر عهده دولت پاکستان خواهد بود.

به گفته وزیر پاکستانی یک کمیته متشکل از کارشناسان وزارت امور مذهبی، وزارت آموزش، وزارت خارجه دولت مرکزی و وزارت اوقاف پنجاب برای نظارت و تأمین نیازمندی‌ها تشکیل خواهد شد.

امضای تفاهمنامه

وی با بیان اینکه عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان برای رسیدن به چشم‌انداز آینده روشن، تأسیس کالج الازهر در پاکستان را لازم می‌داند، افزود: به‌زودی یک تفاهم‌نامه رسمی میان دولت‌های پاکستان و مصر برای تأسیس این کالج به امضا خواهد رسید.

سفیر مصر نیز گفت که در کالج الازهر در لاهور متون درسی مشترک به دانشجویان تدریس خواهد شد و دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی متعدد و کوتاه مدتی همراه با ارائه سند معتبر برای علاقه‌مندان و دانشجویان و همچنین آموزش و تربیت ائمه جماعات و خطیبان مساجد راه‌اندازی خواهد شد.

پیر سعید الحسن؛ وزیر امور مذهبی و اوقاف ایالت پنجاب؛ پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان که در این دیدار حضور داشت با ابراز خرسندی از تأسیس کالج الازهر در لاهور گفت: این اقدام روابط دو کشور را در مسیر تازه‌ای قرار می‌دهد.

تأسیس کالج الازهر در لاهور و مقابله با افراط‌گرایی

این گزارش حاکیست، وزیر امور مذهبی دولت مرکزی پاکستان در دسامبر 2018 میلادی در سفر به مصر برای شرکت در  یک همایش بین‌المللی با شیخ محمد مولانا؛ رئیس دانشگاه الازهر دیدار کرده بود.

نور الحق قادری در این دیدار با بیان جایگاه دانشگاه الازهر در جهان اسلام گفته بود: دانشگاه الازهر با رویکرد معتدلانه در امور مذهبی و تدریسی، از رسالت پیامبر اعظم(ص) و سنت رسول خدا پیروی می‌کند.

وزیر امور مذهبی دولت مرکزی پاکستان پیش از این نیز در حاشیه یک کنفرانس گفته بود مشارکت علمی دولت پاکستان با دانشگاه الازهر یک اقدام انقلابی برای دولت این کشور خواهد بود.

تلاش برای نشر میانه‌روی و همزیستی مذهبی

دولت مرکزی به رهبری عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان و رئیس حزب تحریک انصاف در نظر دارد با پیروی از یک چارچوب از پیش تعیین‌شده در راستای حفظ و تقویت هماهنگی مذهبی گام بردارد.

پیروی از اسلام معتدل و زمینه‌سازی برای زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی از جمله سیاست دولت مرکزی و دولت ایالت پنجاب است.

با توجه به اینکه پاکستان یکی از کشورهای به شدت حساس در امور فرقه‌گرایی است و این کشور اسلامی در چهار دهه اخیر از موج افراط‌گرایی مذهبی ضربات جبران‌ناپذیری را متحمل شده است مقابله با این معضل بزرگ اجتماعی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی و محلی پاکستان بوده است.

موج جدید چالش افراط‌گرایی و اقدامات تروریستی و حملات انتحاری از سال 2006 تا 2016 چهره این کشور را به شدت در جهان خدشه‌دار کرده بود. با اقدامات مناسب ارتش و دولت پاکستان در 5 سال گذشته، موج افراط‌گرایی در این کشور کاهش محسوسی داشته است.

توجه جدی به وضعیت مدارس(دینی) پاکستان که از آن به عنوان یکی از مراکز اصلی ترویج افراط‌گرایی و عدم تحمل عقاید دیگر مذاهب اسلامی یاد می‌شود از جمله برنامه‌هایی است که دولت در نظر دارد از این طریق، سطح همگرایی اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی را در سراسر این کشور افزایش دهد.

سخنگوی ارتش پاکستان در سال 2019 با انتشار بیانیه‌ای با اعلام اینکه تعداد مدارس دینی از 247 مدرسه در زمان استقلال پاکستان در سال 1947 اکنون به 30 هزار مدرسه رسیده است، گفت: 2 میلیون و 500 هزار نفر در مدارس دینی پاکستان تحصیل می‌کنند.

دولت پاکستان برای مقابله با رشد افراط‌گرایی مذهبی سیاست‌های متنوعی را دنبال می‌کند که از جمله آن جلوگیری از تدریس متون افراط‌گرایانه و فرقه‌گرایانه در مدارس دینی است.

اقدام دیگر پاکستان برای همگرایی مذهبی

این گزارش همچنین حاکیست مرکز تحقیقاتی و آموزشی «ابولحسن شاذلی» با دارا بودن اتاق مولانا‌شناسی که با همکاری خانه فرهنگ کشورمان در لاهور راه‌اندازی شده نیز ماه گذشته میلادی با هدف همگرایی و وحدت مذاهب توسط عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در لاهور افتتاح شد.

مولوی‌پژوهی، مثنوی‌خوانی، ایران‌شناسی و برنامه‌های برخط از جمله فعالیت‌های مرکز مولوی‌شناسی مرکز تحقیقات شاذلی خواهد بود که هدف آن تقویت سطح تحمل‌پذیری عقاید مذاهب مختلف در جامعه پاکستان است.

شیخ ابوالحسن شاذلی 1196 میلادی در مراکش به دنیا آمد و در سال 1258 نیز از دنیا رفت. وی از عرفای صاحب‌نام در شمال آفریقا بود که مردم را ضمن دعوت از افراط‌گرایی مذهبی به پیروی از عرفان در پاکیزگی روح و جسم ترغیب می‌کرد. این عارف شمال آفریقا در طول زندگی خود مردم را به کسب مهارت در یک پیشه و شغل و همچنین مشارکت در رشد و پیشرفت جامعه تشویق می‌کرد.

طریقه شاذلیه با طریقه قادریه و سهروردیه تفاوت دارد. پیروان شاذلیه خرقه به تن نمی‌کردند. آنها معتقد بودند که زمانی می‌توانند مراحل سلوک را بپیمایند که از بطن جامعه باشند و برای بهتر شدن زندگی مردم کوشش کنند.) 

به گفته کارشناسان پاکستانی، ابتکارات دولت پاکستان در تأسیس کالج الازهر در دو دوره پیش دانشگاهی و یک دوره دانشگاهی تا سطح لیسانس برای دانش‌آموزان و دانشجویان پاکستانی و برای پیروان همه مذاهب اسلامی سنی و شیعه و همچنین راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و آموزشی شاذلی در لاهور با ترویج و تبلیغ مباحث عرفانی می‌تواند به دولت پاکستان برای ترویج اسلام میانه‌رو و اعتدال مذهبی کمک کند.

انتهای پیام
captcha