اختتامیه پنجمین جشنواره سرود نداجا در مشهد برگزار شد + عکس
کد خبر: 4031575
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

اختتامیه پنجمین جشنواره سرود نداجا در مشهد برگزار شد + عکس

طی آیینی پنجمین جشنواره سراسری سرود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با معرفی تک‌خوان‌های ممتاز و تجلیل از گروه‌ سرودهای برتر در شهر مشهد مقدس خاتمه یافت.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، پنجمین جشنواره سراسری سرود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامگاه پنجم بهمن‌ماه، در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی زیارتی صدف شهر مقدس مشهد با معرفی و تجلیل از برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا مصطفی‌لو، معاون فرهنگی و روابط عمومی اداره عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پنجمین آئین اختتامیه سرود نداجا، اظهار کرد: سرود از مردمی‌‌ترین مصنوعات ادبی است که با طیف وسیعی از مردم ارتباط برقرار می‌‌کند.

وی افزود: سرود متشکل از اشعار بسیار اثرگذاری است که گسترش و سرعت تأثیرگذاری آن بسیار بالاست پس می‌توان سرود را یک نیاز نامید که امروز هم به آن احتیاج داریم.

معاون فرهنگی و روابط عمومی اداره عقیدتی سیاسی نداجا دو حوزه ظاهری و محتوایی را از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده سرود نامید و ادامه داد: عدم نیاز به آلات موسیقی یکی از ویژگی‌های ظاهری سرود است، اگرچه همراهی موسیقی در بعضی از فرازها موجب زیبایی بیشتر سرود می‌‌شود، اما ماهیت سرود و حیات آن به موسیقی بستگی ندارد، به همین دلیل در لحظه و مکانی که هیچ وسیله‌ موسیقیایی وجود نداشته باشد باز هم سرود قابلیت اجرا دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه محتوایی سرود بیانگر سخن مردم و زبان آن‌ها در بیان اهداف و خواسته‌‌هاست، این قالب در عین‌ حال باید به‌گونه‌‌ای باشد که طیف وسیعی از مردم بتوانند آن را درک و با آن ارتباط برقرار کنند. در حقیقت تنظیم کردن شعر با آهنگی مناسب، به‌همراه یک محتوای مفید، به‌گونه‌ای که سرودی را شکل دهد و مورد اقبال و پسند مردم قرار بگیرد، یک فرایند هنری و فنی بسیار سخت و پیچیده است.

حجت‌الاسلام مصطفی‌لو افزود: در واقع سرودها نه‌ تنها حرکت مردم را در همان زمان شکل دادند، بلکه در انتقال این تجربه به نسل‌های بعدی نیز مؤثر واقع شدند و به‌‌عنوان نمونه، اگر در دهه‌ فجر سرودهای انقلاب از مجموعه‌‌های رسانه‌‌ای و تبلیغی حذف شود، در می‌‌یابیم که دستمان خالی است و بضاعت کمی برای عرضه خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و روابط عمومی اداره عقیدتی سیاسی نداجا آمار شرکت‌کنندگان در پنجمین جشنواره سراسری سرود این نیرو را با توجه به شرایط کرونایی کشور بسیار امیدوارکننده دانست و تصریح کرد: تعداد کل شرکت‌کنندگان در این دوره ۲۳۰ نفر است که این تعداد تشکیل‌دهنده، ۱۰ گروه سرود از دختران، ۱۱ گروه سرود از پسران، و در حوزه تک‌خوانی هشت تک‌خوان پایور، هشت تک‌خوان وظیفه و هفت تک‌خوان از پسران است که در ۱۰ بخش با هم به رقابت پرداختند.

نیروی دریایی ارتش به نیروی تعیین‌کننده در منطقه تبدیل شده است

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه این نیرو به نیروی تعیین‌کننده منطقه در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است، گفت: اینک دشمنان به دنبال از صحنه خارج کردن ما هستند ولی این آرزوی خود را به گور خواهند برد.

فرمانده نداجا ادامه داد: یکی از فعالیت‌های عقیدتی سیاسی این نیرو استفاده از برنامه‌های هنری است و از آنجایی که در بخش سرود علاقه‌مندان بسیاری جذب شده‌اند سعی شده است با برگزاری این مسابقات شور و هیجان در کنار برنامه‌های عقدیتی و فرهنگی شکل گیرد.

نقطه مثبت هنر

دریادار ایرانی با تأکید بر اینکه اگر از هنر به‌درستی استفاده شود به هدف و نقطه مثبت خواهیم رسید، اظهار کرد: هنر دارای پیچیدگی‌های مختص به خود است و می‌تواند باعث هدایت یا گمراهی مردم شود و از این نظر از جایگاه والا برخوردار است، به‌طوری که امام راحل، هنر را در مسیر جهاد معرفی کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره سراسری سرود نیروی دریایی ارتش در مشهد ادامه داد: از آنجایی که نظامیان نیروی دریایی به علت نوع فعالیت خود کمتر در کنار خانواده خود هستند، لذا توجه ما بر برنام‌ های فرهنگی برای اعضای خانواده آنهاست.

فرمانده نداجا با اشاره به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ که با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی کشورهای چین، روسیه و ایران در منطقه شمال اقیانوس هند به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع و با شعار «با هم برای صلح و امنیت» برگزار شد، گفت: در شرایطی که برخی کشورها تلاش دارند یک تک قطبی در جهان تعریف کنند، این سه کشور مستقل در کنار هم قرا می‌گیرند که در تمامی حوزه های ژئوپلتیک منطقه‌ای اثرگذار است و یک هژمونی جدیدی را شکل می‌دهد.

وی افزود: ما الگویی را به جهان ارائه کردیم که می‌شود کشورها در کنار هم با رعایت احترام، امنیت جهانی را برقرار کنند زیرا امروزه نیروی دریایی در فاصله حداقل دو هزار کیلومتری کشور مشغول تأمین امنیت شاهرگ اقتصادی کشور است.

دریادار ایرانی ادامه داد: سعی می‌کنیم هر سال یک ناوگروه در تمرینات مشترک نظامی داشته باشیم تا پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در پهنه‌های مختلف آبی جهان افراشته باشد.

نمایش اقتدار ارتش ایران در صحنه بین‌المللی

وی گفت: در طول ۴۳ سال حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، مثلث شوم توطئه، تحریم و تهدید علیه کشور ما شکل گرفت و نیروی دریای کشور توانست با بهره‌گیری از ظرفیت علمی نخبگان، دانشمندان و جوانان کشور تجهیزات خود را در سطح روز نگه دارد زیرا باید در صحنه بین‌الملل حضور فعال داشته باشیم.

فرمانده نداجا همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به استفاده از هوش مصنوعی، بیان کرد: به دنبال آن هستیم که بتوانیم از زبان ماشین به نحو احسن استفاده کنیم و براساس هوش مصنوعی تسلیحات و تجهیزات خود را به درجه‌ای از توانمندی برسانیم که بتوانیم عکس‌العمل جدی و به موقع در برابر تهدیدات کشورهای استکباری داشته باشیم.

یادآور می‌شود، پویا بیاتی، هنرمند و خواننده کشورمان در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره سراسری سرود نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که میزبانی خراسان رضوی برگزار شد به اجرای برنامه پرداخت.

حامد فکوری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی منظمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۰:۱۲
0
0
مجدد از آقای پویا بیاتی هم دعوت کنید
captcha