مباهله مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است/ جشن بگیریم
کد خبر: 4031657
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
در نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله مطرح شد؛

مباهله مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است/ جشن بگیریم

با حضور وعاظ و پژوهشگران حوزه دین و مسئولان ستاد مردمی مباهله، راه‌‌های ترویج پیام مباهله بررسی و تصریح شد: نباید پس از جشن غدیر بلافاصله به سراغ عزاداری محرم برویم بلکه باید جشن عید مباهله از عید غدیر تا روز مباهله ادامه داشته باشد.

مباهله مباهلات شیعه و رفعت و رافت اسلامی است/ جشن بگیریم

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست اعضای منادیان «مباهله» و وعاظ و کارشناسان دینی سراسر کشور با هدف «هم‌اندیشی برای ترویج پیام مباهله» امروز چهارشنبه ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

علی انسانی، دبیر ستاد مردمی مباهله در این نشست، با مطرح کردن این سوال که چرا مباهله تا این حد مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: عید غدیر تاج سر است و باید به آن توجه کرد اما در مباهله پیامبر(ص) با این عظمت حضرت علی(ع) را معرفی می‌کنند، پس باید به این رخداد مهم توجه شود.

وی در ادامه به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته برای معرفی هر چه بیشتر مباهله به مردم پرداخت و گفت: با همکاری رسانه‌‌ها از جمله شبکه دوم سیما، برنامه‌های مختلف رسانه‌‌ای در خصوص مباهله تولید شد. مجالس مختلفی نیز برای معرفی روز مباهله برگزار شده، شعرا به میدان آمدند و نویسندگان دست به قلم شده‌اند اما «کفاف کی دهد این باده‌ها به مستی ما». 

انسانی از تمام کسانی که مجلس وعظ دارند دعوت کرد در مجالس خود در خصوص عید مباهله که مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است صحبت کنند و برای امیرالمؤمنین(ع) کم نگذارند.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسین هاشمی‌نژاد از وعاظ کشور با تأکید بر اهمیت مباهله، گفت: مأمون به امام رضا(ع) گفت دلیل بر ولایت جد تو چیست؟ امام رضا(ع) فرمود؛ آیه مباهله. آیات زیادی در قرآن کریم در شأن امام علی(ع) مطرح شده است اما امام رضا(ع) با استناد به آیات مباهله در خصوص ولایت حضرت علی(ع) استدلال کردند. یعنی مباهله به حدی مهم است که امام رضا(ع) به بخش « أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ» آیه اشاره می‌کنند.

مباهله مباهلات شیعه و رفعت و رافت اسلامی است/ جشن بگیریم

حجت‌الاسلام خدامی نیز پیشنهاد کرد: حد فاصل عید غدیر تا روز مباهله به عنوان روزهای جشن و سرور در کشور ترویج و طی این روزها وعاظ در خصوص حقانیت حضرت علی(ع) صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه مباهله برخلاف تصور عمومی، واقعه‌ای یک یا چند روزه نیست و بیش از سه ماه رخدادهای آن به طول کشیده شده است، گفت: حضرت رسول(ص) حضرت علی(ع) را به سوی مسیحیان نجران فرستاد و آنها را به اسلام دعوت کرد. مسیحیان روزهای طولانی جلسات متعدد برگزار و در خصوص این پیشنهاد صحبت و همفکری کردند و سپس نزد حضرت رسول(ص) آمدند. 

حجت‌الاسلام فاضل طباطبایی نیز با اشاره به اسناد بسیار زیادی که در خصوص واقعه مباهله وجود دارد اما از آنها غفلت شده است، گفت: خداناباوران به شدت در شبکه‌های مجازی به خصوص کلاب‌هاوس در حال فعالیت‌ هستند و نشست‌های طولانی با حضور تعداد زیادی از افراد برگزار می‌کنند؛ ما به همه مباحث آنها تنها با مباهله می‌توانیم پاسخ دهیم. ریشه اسلام در یهودیت و مسیحیت را می‌توان از طریق مباهله تحلیل کرد.

حجت‌الاسلام ادیب یزدی نیز با تأکید بر اینکه مباهله جنبه مادری نسبت به سایر فضائل اهل بیت(ع)، دارد گفت: مباهله راهکاری برای علمای حق است، وقتی در مقابل دشمنانی قرار می‌گیرند که عناد دارند و با مباحثه و منطق، حق را نمی‌پذیرند. باید از نهادهای اصلی کشور از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم و حتی وزارت گردشگری در جلسه ستاد مباهله نماینده وجود داشته باشد. هر وزارتخانه‌ای باید بخش ترویج فضایل اهل بیت(ع) داشته باشد تا بتوان مسئله مباهله را برای عموم مردم تبیین کرد.  

جشن مباهله را از عید غدیر تا روز مباهله برگزار کنیم

در ادامه نشست علی انسانی به اعلام حمایت وزیر ارشاد و جمعی از علما از برنامه‌های ستاد مباهله اشاره کرد و حاضران نیز تأکید کردند نباید پس از جشن غدیر بلافاصله به سراغ عزاداری محرم برویم بلکه باید جشن عید مباهله از عید غدیر تا روز مباهله ادامه داشته باشد.

مباهله مباهلات شیعه و رفعت و رافت اسلامی است/ جشن بگیریم

حجت‌الاسلام کاشانی نیز گفت: در تفسیر آیات مباهله و جمع‌آوری اسناد مربوط به آن خلأ وجود دارد و باید کار پژوهشی گسترده در این خصوص انجام شود. مباهله دفاع از اسلام است اما چون امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) محور این واقعه تاریخی هستند، با بی‌مهری‌های عجیبی از سوی مفسران و شعرا و ... مواجه شده است و با اینکه دفاع از اسلام است، تفاسیر روایی بسیار کمی در خصوص آن مطرح شده است. یعنی با اینکه مباهله اتحاد اسلام در مقابل جبهه غیرمسلمانان است، متأسفانه جبهه‌گیری شدیدی علیه آن از سوی عده‌ای از مسلمانان صورت گرفته است.

وی مسئله مهم بعدی را فضیلت مباهله نسبت به سایر فضائل حضرت علی(ع) برشمرد و گفت: واقعه غدیر از نظر تعداد افراد حاضر و شرایط زمانی و مکانی مهم‌ترین واقعه مربوط به بیان فضائل حضرت علی(ع) است اما مباهله عمیق‌ترین فضیلتی است که حضرت علی(ع) دارند و لازم نیست در قیاس با کسی مطرح شود.

حجت‌الاسلام کاشانی تصریح کرد: مباهله حتما راهکار است اما هر کسی نباید در مباهله شرکت کند. اگر هر کسی می‌توانست مباهله کند لازم نبود اهل بیت(ع) وارد آن شوند. کتب درسی ما نیز مشکلات فراوانی دارند که بهتر است اول دیده شوند و با کارشناسان کتاب‌های درسی در خصوص ورود مباهله به این کتاب‌‌ها صحبت شود.

حجت‌الاسلام محمد مهدی معماریان نیز گفت: در سیره حضرت رسول(ص) به غیر از مباهله هیچ موردی نیست که منکران دین با پیامبر(ص) مناظره کرده باشند و پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرده باشد. حتی وقتی وارد مدینه شدند نیز با دشمنان قرارداد صلح امضا کردند. مباهله معرفی شرکای رسول خدا در امر رسالت است. مباهله فقط فضیلت امام علی(ع) نیست؛ بلکه فضیلت حضرت فاطمه(س) امام حسن و امام حسین(ع) نیز است. از 27 تا 29 ذی‌الحجه ایام شادی است و باید به کمک فضای مجازی به ترویج عید مباهله بپردازیم.

در ادامه دقیقی، عضو ستاد مباهله نیز به ارائه گزارش عملکرد این ستاد پرداخت و گفت: آنچه در شش سال گذشته در ستاد مردمی مباهله انجام شده است، دغدغه‌ای بوده‌ که جمعی از فعالان فرهنگی در زمینه ترویج مباهله داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه اولین مراسم ویژه مربوط به عید مباهله در تهران برگزار شد و سپس در شهرستان‌ها نیز به این امر توجه و مورد استقبال هیئت‌ها و نهادهای فرهنگی قرار گرفت، گفت: تولید آثار هنری مثل سرود، کلیپ و انیمیشن فعالیت‌هایی است که ستاد مباهله به عنوان وظیفه خود تعریف کرده است.

دقیقی با تأکید بر اینکه مباهله رخدادی است که می‌تواند از مرزها و ادیان عبور کرده و به تشریح تشیع برای جهان بپردازد، گفت: برای معرفی تشیع به خارج از مرزها کاری نکرده‌ایم. اگر یک مسیحی بخواهد، اسلام از منظر تشیع را بشناسد، منبعی ندارد.

یادآوری می‌شود، حجت‌الاسلام شهاب مرادی و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد از دیگر حاضران در جلسه بودند که نظرات خود را مطرح کردند.

 برای مشاهده گزارش تصویری مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha