حضرت خدیجه(س) بانوی اسلام که مورد غفلت مسلمانان قرار گرفته است
کد خبر: 4048647
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
شهاب مرادی در گفت‌وگو با ایکنا:

حضرت خدیجه(س) بانوی اسلام که مورد غفلت مسلمانان قرار گرفته است

حجت‌الاسلام شهاب مرادی، با بیان اینکه باید نسبت به حضرت خدیجه(س) ادای دین کنیم، گفت: ایشان مهم‌ترین زن در خلقت است که فقط سه زن دیگر یعنی حضرت زهرا(س)، آسیه و حضرت مریم در خلقت همانند او هستند.

شهاب مرادی

امروز بیست و سوم فروردین، مصادف با دهم رمضان، سالروز رحلت بانوی بزرگ اسلام و همسر پیامبر یعنی حضرت خدیجه(س) است. ایشان اولین همسر پیامبر اسلام و مادر حضرت زهرا(س) است که سال‌ها قبل از بعثت با پیامبر اسلام ازدواج کرد. وی از زنان برجسته قریش بود که به وی لقب طاهره نیز داده‌اند و مهمترین حامی پیامبر اسلام بود که همه ثروت خود را در راه اسلام صرف کرد. 
 
برای بررسی بیشتر جایگاه ایشان در اسلام و در نزد پیامبر با حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی به گفت‌وگو نشستیم.
مرادی ابتدا درباره جایگاه حضرت خدیجه(س) در میان مسلمانان گفت: هرکسی که مسلمان است مدیون خدیجه کبری(س) است اما متأسفانه اسم «خدیجه» در بین دختران ایرانی و مسلمان کم است. بنده در مقطعی به سختی آمار گرفتم و برایم بسیار عجیب بود که در یک شهر یعنی همدان در طی ده سال، فقط سه دختر با عنوان خدیجه نامگذاری شده و در شهر سنندج بر هیچ دختری نام خدیجه نهاده نشده است. این در حالی است که ما مسلمان هستیم و حضرت خدیجه(س) مادر همه ماست. در کرمان، کرمانشاه، تهران، اصفهان و ... اسم خدیجه به تعداد زیادی وجود ندارد و فقط در خوزستان، اسم خدیجه فراوانی خوبی دارد. 

قدردانی اندک از حضرت خدیجه(س)

وی در ادامه افزود: قدردانی از حضرت خدیجه(س) بسیار کم است و روز یادبود در تقویم ما برای افراد زیادی همانند سعدی و حافظ و ... وجود دارد که البته بنده به آنها علاقه دارم اما برای حضرت خدیجه(س) چنین روزی نیست در حالی که خیلی از امامزادگان نیز روز یادبود دارند. لقب خدیجه در دوره جاهلیت، طاهره بود و وی موحد و به دین حضرت ابراهیم بود. بنده چندین بار و حتی در تلویزیون گفتم که سکه طلای خاص به اسم حضرت خدیجه بزنید و این درخواستی است که مجددا از رئیس جمهور دارم. چراکه باید نسبت به حضرت خدیجه ادای دین کنیم چون ایشان مهم‌ترین زن در خلقت است که فقط سه زن دیگر یعنی حضرت زهرا(س)، آسیه و حضرت مریم در خلقت همانند او هستند.
 
حجت‌الاسلام مرادی یادآور شد: او اولین کسی است که نماز جماعت خوانده است و اولین الله اکبر پشت سر پیامبر اسلام(ص)، متعلق به وی و پس از او متعلق به حضرت علی(ع) است. اما شما در کدام مسجد رفته‌اید که قدردانی از حضرت خدیجه بر روی در و دیوار آن دیده باشید؟ جبرئیل به رسول خدا عرض کرد که نشد از «سدرة المنتهی» نازل شوم و خدا برای حضرت خدیجه سلام نفرستد اما نام همین شخص را وقتی می‌گویند برایشان سخت است «سلام الله علیها» بگویند. وی شخص بسیار بزرگی است و اگر او را به خوبی می‌شناسید باید خوشحال باشید که به یک سِرّ بزرگ دست پیدا کرده‌اید چون هرکسی لیاقت این را ندارد که دلش علاقه‌مند به این‌کار باشد.

روابط عاشقانه پیامبر با حضرت خدیجه(س)

رئیس سابق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بیان کرد: عاشقانه‌ترین رابطه بین یک زن و شوهر در طول تاریخ بین پیامبر و حضرت خدیجه وجود داشته است. عایشه نقل می‌کند که هر روز که پیامبر می‌خواست از از منزل بیرون برود دمِ در برای خدیجه گریه می‌کرد و یکبار غیرت زنانه من غلبه کرد و اعتراض کردم و گفتم خداوند بهتر از خدیجه را به تو داده است اما پیامبر(ص) فرمود خداوند هیچ وقت بهتر از خدیجه به من نداده است چون وی من را تصدیق کرد در هنگامی‌که دیگران من را تکذیب می‌کردند. 
 
این فعال فرهنگی تأکید کرد: حضرت خدیجه(س) با بهترین اصحاب پیامبر همانند سلمان و عمار هم قابل مقایسه نیست چراکه همان‌ها هم زمانی طول کشید تا ایمان آورند اما وی و حضرت علی(ع) به سرعت ایمان آوردند و پیامبر همیشه به آن افتخار کرده و آن را اعلام کرده است. ایشان خدیجه را هم بسیار دوست داشت و در مواقع گوناگون از او یاد می‌کرد. از سوی دیگر حضرت خدیجه(س) از زیباترین و پولدارترین دختران جزیرة العرب هم بوده است که چندین شتر فقط دفاترِ مالیِ حساب وی را می‌بردند و می‌آوردند اما همه آن را به پای پیامبر اسلام ریخت و این از پاک بازی‌های بی‌نظیر او است که در تاریخ ثبت شده است.

کسی نمی‌تواند فضایل حضرت خدیجه را انکار کند

حجت‌الاسلام مرادی تأکید کرد: در تاریخ آمده که معاویه بسیار تلاش کرد بابت جعل روایات در مورد حضرت علی(ع) در راستای تخریب وی پاداش دهد و حتی برای یکی از روایات جعلی در مورد حضرت علی(ع)، حکومت مدینه را داد. زنی آمد و گفت من از پیش بخیل‌ترین انسان می‌آیم، معاویه گفت منظورت کیست؟ وی گفت علی بن ابی‌طالب. معاویه با اینکه از حضرت علی بدش می‌آمد اما گفت صفت بخل به علی نمی‌چسبد بنابراین اگر می‌خواهی دروغی بگویی چیزی بگو که به وی بچسبد چراکه اگر علی دو خانه داشته باشد که یکی پر از طلا و دیگری پر از کاه باشد اول طلا را انفاق و سپس کاه را انفاق می‌کند.
 
وی افزود: هیچ کس در میان دوست و دشمنِ اسلام نیست که قبول نداشته باشد اولین کسی که مسلمان شده حضرت خدیجه(س) است و هیچ کسی هم فضایل حضرت خدیجه(س) را انکار نکرده است فقط برخی از دشمنان گفته‌اند که وی دوشیزه نبوده است و اینگونه در صدد تخریب ایشان برآ‌مده‌اند اما خدای متعال در قرآن کریم فرموده است: «فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْكَارًا؛ و همیشه آن زنان را با کره گردانیده‌ایم» (واقعه/ 36) خداوند فرموده هر زنی که به بهشت می‌رود را دوشیزه قرار می‌دهد.

جایگاه حضرت خدیجه(س) نزد خداوند

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: گاهی پیامبر اسلام(ص)، امام حسین(ع) را روی شانه خود قرار می‌‌دادند و در کوچه‌ها می‌رفتند و می‌گفتند ای مردم این حسین بهترین مردم است چون یک جدش من و یک جدش خدیجه است و این نشانه مباهات به خاطر حضرت خدیجه است. در حدیث کساء نیز آمده که گاهی که پیامبر(ص) عبا را دور اهل بیت(ع) می‌کشید می‌‌گفت خدایا اینها خانواده و فرزندان خدیجه هستند لذا اینها را از آلودگی پاک کن و در اینجاست که آیه تطهیر نازل می‌شود. لذا حضرت خدیجه(س) رمزی بین رسول خدا و آسمان است و تنها کسی است که در بین همه افراد و اولیای خدا از آقایان و خانم‌ها در طول تاریخ، برای مرگش از آسمان کفن می‌آید و به خاطر او برای رسول خدا، حضرت صدیقه و امام حسین و امام حسین علیم السلام کفن می‌آید.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: خداوند به میزان زیادی هوای حضرت خدیجه را دارد و وسعت رزق زیادی به وی داده است. البته پول و ثروت گوشه‌ای از این رزق است. خداوند فرزندی همانند حضرت فاطمه(س) یعنی خیرِ کوثر و ازدواج با پیغمبر گرامی اسلام را به او داده است. از سوی دیگر حضرت علی(ع) در کودکی در دامن حضرت خدیجه بوده و حق مادری بر وی دارد. در روایتی آمده است که یکبار حضرت صدیقه طاهره به رسول خدا گفتند که من از خروج از قبرم می‌ترسم، رسول خدا فرمودند فاطمه جان نترس چون تو در پناه خدیجه هستی و وقتی بخواهی از قبر بیرون بیایی مادرت با هفتاد هزار ملک که همه آنها پرچم تکبیر در دست دارند به استقبال تو می‌آیند و نوید بهشت را به تو می‌دهند. حضرت خدیجه را اینگونه بشناسیم و هرکاری که می‌توانیم را برای ایشان انجام دهیم.
 
 
انتهای پیام
captcha