مخالف پولی کردن آموزش قرآن هستیم
کد خبر: 4031703
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
رئیس دارالقرآن خانه کارگر:

مخالف پولی کردن آموزش قرآن هستیم

رئیس دارالقرآن خانه کارگر گفت: از مخالفان پولی کردن آموزش قرآن هستیم و هزینه دریافتی را بعد از موفقیت در پایان دوره، به قرآن‌آموزان برمی‌گردانیم.

صلوات؛ تنها وجه ممیزه‌ ما با سایر فرق است / مخالف پولی کردن آموزش قرآن هستیم

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه مرحله مقدماتی پنجمین دوره جشنواره قرآنی فجر خانه کارگر، ششم‌ بهمن‌ماه با حضور علیرضا محجوب، رییس دارالقرآن خانه کارگر و جمعی از مدیران مراکز دارالقرآن خانه کارگر با قرائت حسین قلعه نویان، قاری ممتاز کشورمان برگزار شد.

محمدصادق محسنی کبیر، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر در ابتدای این مراسم با اشاره به تاریخچه جشنواره قرآنی فجر خانه کارگر گفت: سازمان دارالقرآن خانه کارگر از سال ۱۳۸۵ با هدف توسعه قرآن کریم در میان قشر کارگر فعالیت خودش را آغاز کرد و از همان ابتدا سعی کردیم عموم مردم را در فعالیت قرآنی دخیل کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های قرآنی تلاش کردیم تا تنوع و خلاقیت وجود داشته باشد، افزود: در همان ابتدا به واسطه اینکه بسیاری از کارگران سرکار می‌رفتند، به فکر این افتادیم تا دوره‌هایی را به شکل غیر حضوری طراحی کنیم؛ لذا طرح ملی تلفنی حافظ قرآن کریم را راه‌اندازی کردیم. در این طرح بیش از ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که توانستیم تعداد قابل توجهی حافظ قرآن کریم تربیت کنیم.

محسنی کبیر ادامه داد: تربیت حفاظ برای ما بسیار جذاب و امیدوار کننده بود و به ما انگیزه می‌داد تا بیشتر در این زمینه فعالیت کنیم لذا بعد از مرحله حفظ به فکر آموزش روخوانی و مفاهیم تلفنی قرآن کریم افتادیم. این طرح‌ها مخاطبان زیادی داشت به همین خاطر دو طرح با عنوان مفتاح و اقرأ را راه‌اندازی کردیم. همچنین بسته‌های متنوع آموزشی و دوره‌های مربی‌گری قرآن کریم و دوره تخصصی کارشناس حفظ قرآن کریم را برگزار کردیم.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر اظهار کرد: از سال ۹۶ رویکرد مجموعه را تغییر دادیم، چراکه دبیرکل خانه کارگر از ما خواستند کمی پرشورتر این مسابقات را برگزار کنیم؛ لذا آموزش‌های ما تماما به سمت رایگان شدن حرکت کرد. در اولین اقدام، آموزش‌های تلفنی را به صورت رایگان ارائه کردیم و تا امروز هم تمام این آموزش‌‌ها رایگان است.

وی با اشاره به اینکه در بحث تربیت مربی قرآن کریم اتفاق مشابهی صورت گرفت و آن‌ها هم رایگان شدند، گفت: همه این‌ها به برکت خود قرآن انجام شد و امیدواریم که در این مسیر پرقدرت و با امید پیش برویم.

محسنی کبیر با بیان اینکه از سال ۹۶ جشنواره قرآنی فجر طراحی شد، گفت: در آن سال این جشنواره فقط مربوط به شهر تهران بود و در اولین جشنواره حدود دو هزار نفر شرکت کردند. تعداد شرکت‌کنندگان در سال‌های بعد بیشتر شد تا اینکه در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا مجبور شدیم جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم. برگزاریِ جشنواره به صورت مجازی سبب شد ما به سمت ملی کردن این جشنواره‌ قرآنی برویم.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود پنج هزار نفر در این جشنواره ثبت نام کردند. امسال نیز بیش از 10 هزار نفر از سراسر کشور در این جشنواره ثبت نام کرده‌اند. این دوره امسال به صورت ملی و به سه شکل حضوری، تلفنی و مجازی برگزار می‌شود.

محسنی کبیر گفت: این جشنواره در ۲۲ رشته و در گروه حفظ شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، حفظ سوره مبارکه فجر، جزء ۳۰ و حفظ ۱۰ سوره از قرآن (ویژه کودکان)، قرائت قرآن شامل صوت و لحن، ترتیل و تفسیر قرآن و اذان، همچنین تفسیر سوره مبارکه فجر و بخش هنر شامل خوشنویسی آیات قرآن و نقاشی موضوعی قرآن ویژه کودکان برگزار می‌شود.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به اینکه دارالقرآن خانه کارگر در طول سال دو مسابقه‌ بزرگ قرآنی برگزار می‌کند، تصریح کرد: یک مسابقه ویژه‌ کارگران و خانواده‌های آن‌هاست که در هفته‌ کارگر برگزار می‌شود و دیگری در دهه‌ فجر است که مسابقه‌ای عمومی است و همه می‌توانند در آن ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از آرزو‌های مرحوم طه محجوب، بنیانگذار دارالقرآن خانه کارگر این بود که مسابقات قرآنی کارگران جهان اسلام را برگزار کنیم، گفت: این آرزوی همه ماست که امیدوارم بتوانیم آن را محقق کنیم. ایشان در مقطعی برای تحقق برگزاری مسابقات جهانی بسیار تلاش کردند، اما ملاحظاتی وجود داشت که باعث شده این امر محقق نشود، هرچند ما به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

مخالف پولی کردن آموزش قرآن هستیمعلیرضا محجوب، دبیر اجرایی خانه کارگر دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه تجربه برگزاری مسابقات قرآنی فجر از گذشته سابقه دارد و امسال با توجه به ثبت نام‌های اخیر نشان می‌دهد که شوق مردم برای حضور در این مسابقه بیش از گذشته شده است، گفت: امسال تعداد بیشتری از مردم برای حضور در این مسابقات ثبت نام کرده‌اند که امیدوارم این مسابقات با شکوه و عظمت بیشتری برگزار شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقه‌‌ای با عنوان صلوات، در این دوره از مسابقات، گفت: سال‌هاست که نسبت به برگزاری مسابقه‌‌ای با عنوان صلوات تاکید می‌کنم چراکه معتقدم صلوات تنها وجه ممیزه‌ ما با سایر فرق است. صلوات شعار ماست. شعاری که کوتاه است و همه‌ معانی و مفاهیم را دورن خود دارد؛ بنابراین به همه توصیه می‌کنم در این مسابقه شرکت کنند.

محجوب با بیان اینکه انتظار داریم تعداد زیادی در این مسابقه شرکت کنند، گفت: حضور در مسابقات قرآنی به‌نوعی یک نمایش و حرکت باشکوه است و به همین جهت از تمام کسانی که در این مسابقات شرکت کرده‌اند، تشکر می‌کنم. چراکه اگر کسی در جهت اعتلای قرآن و فرهنگ و مفهوم قرآن کاری انجام دهد، کار با ارزشی انجام داده است.

رئیس دارالقران خانه کارگر با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این مسابقات اعتلای فرهنگ قرآنی است، اظهار کرد: ما می‌توانیم با برگزاری و شرکت در این مسابقات به بخشی از تکلیف خود در قبال قرآن عمل کنیم. قرآن یک کتاب نیست بلکه آیه به آیه و کلمه به کلمه‌ آن کتاب است. لذا نباید از این کتاب غفلت کنیم و غفلت خود از این کتاب را به قرآن ربط دهیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر با اشاره به اینکه جزو مخالفین پولی کردن آموزش قرآن هستم، گفت: البته ما برای تشویق شرکت‌کنندگان به حفظ قرآن، به ناچار مجبور شدیم شهریه‌ای در ابتدا از آن‌ها بگیریم که این شهریه بعد از آنکه افراد موفق به گذراندن دوره و حفظ قرآن شدند، به آن‌ها پس داده می‌شود. ابتدا فکر می‌کردیم با رایگان کردن دوره‌ها می‌توانیم تعداد حافظان را بالا ببریم، اما متاسفانه این امر تحقق پیدا نکرد و برای اینکه خروجی کلاس‌ها را بالا ببریم برای رایگان کردن کلاس‌ها شرط گذاشتیم که این شرط، همانطور که گفتم، موفقیت در آن دوره‌ قرآنی بود.

محجوب تصریح کرد: قرآن را بخشی از کار خود می‌دانیم و معتقدیم برای آنکه اعمال ما پاک شود، باید آموزش و تعلیم قرآن را هیچ زمانی فراموش نکنیم. امروز سازمان تبلیغات از ما تقاضای کمک برای آموزش در محلات کرده است، چرا که ما به آموزش رایگان قرآن اعتقاد داریم و اینگونه عمل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اساس کار ما تعلیم رایگان در همه‌ زمینه‌ها خصوصا در آموزش قرآن است، گفت: اگر می‌خواهیم در محضر قرآن رو سفید باشیم، نباید آموزش و تعلیم آن را فراموش کنیم.

در حاشیه این مراسم، مسابقه‌ای قرآنی با حضور خانواده‌های حاضر برگزار و به برگزیدگان هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام
captcha