آغاز تلخ دوباره شیوع کرونا/ ساده‌انگاری‌ها به امیکرون باخت
کد خبر: 4031876
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
بر خط جامعه؛

آغاز تلخ دوباره شیوع کرونا/ ساده‌انگاری‌ها به امیکرون باخت

بالاخره امیکرون در ایران نیز همانند سایر کشورهای جهان سویه غالب شد و عملاً ایران وارد ششمین پیک کرونا پس از تقریباً دو سال مبارزه سخت با این بیماری شد.

پیک ششم کرونا در ایران با امیکرون

به گزارش ایکنا، در هفته‌ای که گذشت تبعات سیل در مناطق جنوب کشور، برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام مادر و روز زن، غالب شدن پیک امیکرون و ورود به پیک ششم شیوع کرونا از جمله سرخط خبرهای سرویس اجتماعی ایکنا بود.

در ابتدای این هفته بخش جامعه سرویس اجتماعی اخبار خود را با اعلام خبر برگزاری جشنواره حضرت علی اکبر(ع) آغاز و اعلام کرد: چهاردهمین جشنواره حضرت علی اکبر(ع) و پاسداشت مقام جوانان نخبه سرباز در سطح سپاه برگزار شد. سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه در این جشنواره گفت: اجازه ندادیم استکبار در جنگ سخت به پیروزی برسد، همین شیوه را می‌توان در سایر عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز اجرا کرد و به پیروزی رسید.

برگزاری مانور سراسری یاوران انقلاب ویژه ایام‌الله دهه مبارک فجر، حرکت کاروان «لبخند مادری» در خیابان‌های پایتخت، برگزاری نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه»، آغاز واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال به صورت داوطلبانه، برگزاری پویش مجازی «دست‌بوسِ مادر» در شبکه شاد و اجرای ویژه‌برنامه‌های «مادرانه» در فرهنگسراهای پایتخت از دیگر اخبار این بخش از سرویس اجتماعی این هفته بود.

مردم مناطق سیل‌زده همچنان نیازمند کمک هموطنان هستند

وحید سلیمی، سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایکنا، به کمک ۱۰ میلیارد تومانی خیران به سیل‌زدگان پنج استان کشور اشاره کرد و گفت: محرومیت استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان قبل از وقوع سیل موجب شده که خسارت‌های سیل زیاد و نیازهای مردم پس از وقوع سیل نیز بسیار بیشتر باشد.

وی افزود: نیازهای ضروری مردم متأثر از سیل، همچون اسکان و تغذیه اضطراری از محل انبارهای هلال احمر و کمک‌‌های مردمی تا حدود زیادی مرتفع شده اما مردم مناطق سیل‌زده همچنان نیازمند کمک هموطنان هستند.

در هفته جاری محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت اعلام کرد: از تیرماه سال جاری تاکنون و با اجرای پویش ملی «به روستا برمی‌گردیم» شش هزار و ۲۵۰ خانواده از شهرها به روستاهای خود بازگشته و مشغول کار و زندگی شده‌اند. سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تأیید، محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد. میکائیل باقری، مدیرکل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز از ارسال ۲۷ هزار اثر به دبیرخانه کشوری اجلاسیه نماز دانش‌آموزی خبر داد. همچنین حسن گروسی، رئیس نخستین همایش ملی «حقوق و رسانه» از برگزاری نخستین همایش «حقوق و رسانه» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از استادان دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، دعوت می‌شود تا در این همایش مشارکت کنند.  

پیک ششم کرونا در ایران با امیکرون

دوگانه‌ «جامعه» و «خانواده» در نگاه دینی وجود ندارد

همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر با عنوان «زندگی کن که زندگی بخشی» با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. مریم اردبیلی در این مراسم با اشاره به اینکه در رابطه با بانوان دچار دوگانه خانواده و جامعه شده‌ایم، تصریح کرد: در نگاه دینی ما دوگانه‌ای به نام جامعه و خانواده وجود ندارد.

از دیگر اخبار هفته جاری سرویس اجتماعی می‌توان به اخبار: عملیات ساخت کتابخانه و بخش اداری حرم مطهر علوی به پایان رسید، نمایشگاه «کوثر حیات» در متروی میدان ولیعصر(عج) افتتاح شد، 13 هزار زائر ایرانی طی دو ماه اخیر به عراق سفر کرده‌اند، خانواده‌ شهیدان منطقه ۱۳ تجلیل شدند، رضا فریدزاده به عنوان سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی منصوب شد، انتصاب سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی، اولین رویداد ایده‌پردازی حل مشکلات مهریه برگزار می‌شود، آغاز پیش ثبت نام سفرهای زیارتی به سوریه و «کلانتر مهرجردی» سرپرست دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی شد، اشاره کرد.

رئیس فرهنگسرای رسانه از ایکنا بازدید کرد

مهدی شکیبایی، رئیس فرهنگسرای رسانه به همراه امیرعباس صادقی، معاون فرهنگ و رسانه، شیما احمدی، مدیر روابط عمومی و یعقوب ساعدی، معاون مالی و اداری این فرهنگسرا یکشنبه سوم بهمن‌ماه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کردند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در مراسم بزرگداشت مقام مادر و روز زن، گفت: شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسیر ما شکل‌گیری تهرانی بر مدار خانواده است و باید بین رفاه و آرامش در خانواده نسبتی مناسب برقرار کنیم، گفت: امروز پارک‌های فرامنطقه‌ای بانوان از تعداد کافی در تهران برخوردار نیستند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم روز زن، با اشاره به بخشی از سیره تربیتی حضرت فاطمه(س)، گفت: امروز برای ما در نظام تعلیم و تربیت پرداختن به سیره تربیتی حضرت زهرا(س) مهم‌ترین ذکر است.

آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای قبول مسئولیت‌های بزرگ در برنامه‌های توسعه‌ای دولت

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در مورد دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور و نتایج آن گفت: رئیس‌جمهور علیرغم ابراز علاقه به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های جهاددانشگاهی، عنوان کردند که به علت شدت اشتغالات امکان بازدید برایشان فراهم نشد؛ لذا من نیز طی نامه‌ای بعد از نمایشگاه درخواست کردم که رئیس‌جمهور فرصتی را در اختیار من قرار دهند تا ضمن ارائه گزارش دستاوردهای جهاددانشگاهی آمادگی کامل این نهاد را برای گرفتن مسئولیت‌های بزرگ در برنامه‌های توسعه‌ای دولت به استحضار ایشان برسانم.

در هفته جاری سیدحسین علوی، مدیرکل دفتر ارزیابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی در گفت‌وگویی مفصل با ایکنا از ضرورت بازگشت به دوران طلایی صنایع‌دستی سخن به میان آورد و تصریح کرد: نباید تمایزی بین هنرمندانی که در قالب هنر، ارزش‌های دینی و اسلامی را ترویج می‌کنند با سایر هنرمندان صنایع‌ دستی قرار داد.

وی با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا صنایع‌دستی به دوران طلایی خود بازگردد، گفت: آئین‌نامه ماده ۱۵ قانون حمایت از تولیدکنندگان و استادکاران صنایع‌دستی شهریور امسال مصوب شد و آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بلافاصله آن را به وزرای نفت و نیرو ابلاغ کرد تا غیر از تولیدکنندگان خانگی، تعرفه بخش صنعت درباره انرژی به هنرمندان صنایع‌ دستی اختصاص یابد.

دعوت از نهادهای دانشگاهی برای همکاری با دبیرخانه مسابقات مناظره دانشجویان

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اقدام برخی دانشگاه‌ها در برگزاری جداگانه مسابقات مناظره دانشجویی با الگوبرداری از مدل مسابقات سازمان دانشجویان خاطرنشان کرد: امیدوارم سایر نهادهای دانشگاهی و متولیان دانشگاه‌ها در کشور با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به برگزاری این مسابقات بپردازند تا با هم‌افزایی بتوانیم ید واحده‌ای شویم و این فرهنگ را در مجموعه دانشگاهی کشور ترویج کنیم.

پیک ششم کرونا در ایران با امیکرون

مباهله مباهات شیعه و رفعت و رأفت اسلامی است

تیتر گزارش خبری ایکنا از نشست اعضای منادیان «مباهله» و وعاظ و کارشناسان دینی سراسر کشور بود که با هدف هم‌اندیشی برای ترویج پیام مباهله ششم بهمن‌ماه برگزار شد. در این نشست علی انسانی، دبیر ستاد مردمی با مطرح کردن این سوال که چرا مباهله تا این حد مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: عید غدیر تاج سر است و باید به آن توجه کرد اما در مباهله پیامبر(ص) با این عظمت حضرت علی(ع) را معرفی می‌کنند، پس باید به این رخداد مهم توجه شود.

چگونه تک‌گویی را به راه مبارک گفت‌وگو برسانیم

صفحه رسم زندگی ایکنا در هفته‌ای که گذشت برای درک بیشتر اهمیت و جایگاه نقش گفت‌وگو در خانواده و آسیب‌های ناشی از خلأ آن و رسیدن به راهکارهایی برای رفع این نقیصه به گفت‌وگو با کامران فلاحتی، کارشناس و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه پرداخت.

در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: متأسفانه برخی افراد بیان احساس را مساوی با خارشدگی تلقی می‌کنند، این موضوع ریشه در برداشت‌های غلط از سنت‌ها دارد و البته شرایط فرهنگی تولد و رشد افراد در این موضوع نقش بسزا دارد. گفت‌وگو صحیح زن با مرد، مرد با زن، والدین با فرزندان و فرزندان با والدین هر یک الگوی مشخص و جداگانه‌ای دارد. عدم بلوغ گفت‌وگو در خانواده‌ها باعث تزاید بحران‌ها می‌شود، به طور مثال در زمان بحران کرونا و تعطیلی‌ها و قرنطینه‌هایی که اعمال شد به واسطه عدم وجود گفت‌وگو، این بحران به شکل افزایش خشونت در خانواده‌ها رو به تزاید گذاشت؛ چراکه بلد نبودن آداب گفت‌وگو در سطح خانواده خود نوعی بحران است و وقتی که با شرایط بحرانی مثل کرونا ممزوج می‌شود، تزاید بحران را شاهد هستیم.

سیما فردوسی، روانشناس بالینی و کارشناس مسائل خانواده نیز در گفت‌وگو با ایکنا به موضوع سلامت روان مادر در خانواده پرداخت و گفت: نیازهای عاطفی مادر به دلیل زحماتی که در خانواده از جمله در حوزه تربیت فرزندان و همسرداری، مدیریت اقتصاد و ... متحمل می‌شود، باید به خوبی رفع شود. این موجود شایستگی آن را دارد که اهمیت بیشتری برای او قائل شویم.

مادران عواطف زیادی را نسبت به فرزندان خود ابراز می‌کنند و این مسئله در ذات آن‌ها نهفته است. مسلماً زمانی که مادران این‌چنین نسبت به ابراز احساسات خود اقدام می‌کنند، خود نیز نیازهای عاطفی دارند که باید از جانب فرزندان به ایشان بازگردد. اگر پدر خانواده نیازهای عاطفی مادر را برآورده کند و در مناسبت‌های مختلف نسبت به تکریم همسر خود اقدام کند، فرزندان نیز وظیفه خود را در برابر رفع نیازهای عاطفی مادر فراگرفته و انجام می‌دهند.

ضعف در تحقق عدالت آموزشی در پی کلاس‌های پرجمعیت و معلمان کم‌تجربه

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ۱۲ درصد از دانش‌آموزان در کلاس‌های بالای ۴۰ نفر درس می‌خوانند. عدالت آموزشی با وجود کلاس‌های پرجمعیت و اعزام برخی معلمان کم‌تجربه به مناطق محروم محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا در رابطه با نقش تربیتی مادران در محیط خانواده و تأثیرگذاری ایشان در ارتباط با موضوع تربیت فرزندان، اظهار کرد: صحبت در رابطه با نقش تربیتی مادران بسیار مفصل است، اما می‌توان در این زمینه به چند موضوع اصلی اشاره کرد. اولین مسئله در این زمینه اعتقادات است و مادران مهمترین نقش در زمینه آموزش و انتقال اعتقادات صحیح به فرزندان را دارا هستند.

وی دومین موضوعی که مادران باید نسبت به انتقال دقیق و صحیح آن به فرزندان اقدام کنند را مسئله اخلاقیات دانست و گفت: مادران جامعه ما وظیفه دارند تا فرزندان خود را با اخلاقیات و خلق و خوی مناسب و برگرفته از آموزه‌های دینی و انسانی به درستی آشنا کنند.

پیک ششم کرونا در ایران با امیکرون

نرم‌افزار جامع قرآنی رونمایی می‌شود

مراقب پیامک‌های جعلی هشدار قطع برق باشید، تجلیل از برترین تولید محتواهای مجازی با موضوع مادران و بانوان، جزئیات دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع)، رسانه‌ها چگونه انگیزه‌های رفتاری را شناسایی می‌کنند و اتصال هزار روستا به شبکه پرسرعت گام نخست دولت است نیز اخبار بخش سواد رسانه‌ای سرویس اجتماعی را تشکیل می‌داند که در این بخش همچنین گزارشی از نرم‌افزار جامع قرآنی منتشر و امکان دانلود این نرم افزار برای مخاطبان ایکنا ارائه شد.

پیک امیکرون در ایران / ماسک‌های پارچه‌ای کارایی ندارند

بخش قابل توجهی از خبرهای بخش سلامت سرویس اجتماعی در هفته جاری به مسئله غالب شدن سویه امیکرون و ورود ایران به پیک ششم شیوع کرونا اختصاص داشت.

در این هفته تعداد فوتی‌های روزانه کرونا بین 20 تا 40 نفر در نوسان بود اما تعداد مبتلایان از سه هزار نفر در اول هفته به 11 هزار نفر مبتلا در روز در آخر هفته رسید.

در این هفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد: با توجه به روند افزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور به نظر می‌رسد که نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم.

امضای تفاهم نامه همکاری بین هلال احمر ایران و عراق و افتتاح بیمارستان امام علی(ع) توسط هلال احمر ایران در نجف، وضعیت نامطلوب تزریق دز سوم واکسن کرونا، وضعیت اضطراری هوای تهران و بازگشت رنگ قرمز کرونایی به کشور از دیگر خبرهای بخش سلامت سرویس اجتماعی در هفته جاری بود.

مجید مسلمی، معاون اداره کل انتقال خون استان تهران نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه اهدای خون موجب کم‌خونی نمی‌شود و باید این تفکر غلط با آموزش و اطلاع‌رسانی اصلاح شود، گفت: پویش یکشنبه‌های اهدای خون موجب افزایش اهدای خون از سوی بانوان شده است.

انتهای پیام
captcha