آمریکا در پی غار‌تگری است نه مذاکره / غیرت دینی؛ تبلور خردورزی
کد خبر: 4031930
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
خطیب جمعه تهران:

آمریکا در پی غار‌تگری است نه مذاکره / غیرت دینی؛ تبلور خردورزی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، گفت: آمریکا در پی غار‌تگری است نه مذاکره؛ آمریکا می‌گوید من این طرف میز و شما آن طرف میز اما هر چه من می‌گویم بشنو. آمریکا خواب و خیال غارتگری قبل از 43 سال را دارد؛ خوابی که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد.

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهرانجهاد در عرصه سیاسی تسلط مؤمنان بر تعیین سرنوشت خود است

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز 8 بهمن، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران در ادامه خطبه‌های اول قبلی به بحث سبک زندگی دینی براساس «یا ایها الذین آمنوا»های قرآن پرداخت و گفت: این کلیدواژه 90 بار در قرآن آمده و محتوای اکثر آنها ارائه سبک زندگی است. سخن قرآن این است که زندگی آیین‌نامه می‌خواهد؛ با آیین‌نامه خدایی زندگی کنید، نه آیین‌نامه شیطانی.

وی در تشریح مؤلفه‌های آیین‌نامه زندگی خدایی گفت: در آیه 24 سوره «انفال» آمده است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چون خدا و پيامبر، شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‌بخشد، آنان را اجابت كنيد، و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‌گردد، و هم در نزد او محشور خواهيد شد.» اگر می‌خواهید زندگی انسانی داشته باشید این با دستورات خدا و پیامبر(ص) پیوند خورده است و باید به این دستورات عمل کنید.

خاتمی بیان کرد: در قرآن به 5 نوع زندگی اشاره شده است؛ زندگی گیاهی (آیه 17 سوره حدید)، زندگی حیوانی (آیه 39 سوره فصلت)، حیات انسانی (آیه 122 سوره انعام)، حیات جاویدان دیگر (آیه 24 سروه فجر) و زندگی برپایه علم و توانایی بی‌انتها‌ (آیه 58 سوره فرقان). این آیه؛ آیه 58 سوره فرقان بیان می‌دارد که اگر می‌خواهید زندگی انسانی داشته باشید به دعوت خدا و پیامبر(ص) لبیک بگویید.

خطیب جمعه تهران در ادامه به نکات مهم این آیه اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه رسالت دین فقط آبادی آخرت نیست. دین هم آبادی دنیا و هم آبادی آخرت را می‌خواهد. کسانی که به خاطر آخرت و دنیا دیگری را فراموش می‌کنند مطلوب دین نیستند. قرآن نسخه حیات دوطرفه است. این سخن نقطه مقابل تفکرات سکولاریسم مذهبی است؛ آنهایی که خود را مسلمان می‌دانند اما می‌گویند کار دین فقط آبادی آخرت است و دنیا را باید به دنیایی‌ها سپرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: نکته دوم اینکه ستوان فقرات زندگی دو مؤلفه خداباوری و عمل صالح است. به عبارتی باید ایمان‌مدار باشید نه ایمان‌شعار. سومین نکته این است که حیات واقعی در سایه دین و دستورات خدا و پیامبر(ص) است. برای کسی که از دین عبور کند خبری از زندگی نیست و زندگی نما و زندگی حیوانی است و سرنوشت این افراد هم در آتش است.

خاتمی تصریح کرد: نکته چهارم اینکه از مصادیق عمل صالح در این آیه جهاد و تلاش در راه خدا است. این تلاش در عرصه نظامی، قتال است؛ آیه 76 سوره «نسا». این جهاد در عرصه فرهنگی، تبیین است که رهبر معظم انقلاب مکرر به جهاد تبیین اشاره فرمودند؛ آیات 54 و 39 سوره‌های «مائده» و «احزاب». این جهاد در عرصه سیاسی براین مبناست که خودمان بر سرنوشت خود مسلط باشیم و بیگانگان نتوانند برای سرنوشت ما تصمیم بگیرند؛ آیه 141 سوره «نسا».

خطیب جمعه تهران تأکید کرد: بیگانگان حق ندارند برای مؤمنان تصمیم بگیرند و به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ملت ما خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند. جهاد در عرصه اقتصادی همان اقتصاد مقاومتی است به نحوی که اقتصاد داخل را به شکلی بسازیم که تکانه‌های خارجی آن را نلرزاند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با دعوت همگان به تقوا گفت: ماه رجب را در پیش داریم؛ سه ماهی که ماه‌های سیر و سلوک اولیای خداست؛ ماه رجب ماه امیرالمومنین علی(ع)، ماه شعبان ماه رسول الله(ص) و مناجات شعبانیه و ماه رمضان ماه عید اولیای خداوند. این فرصت‌های الهی را دریابیم.

وی ادامه داد: اولیای خداوند به روزه این سه ماه مقید بودند و اگر نمی‌توانیم ولو یک روز هم شده روزه مستحبی بگیریم. سیر و سلوک با انجام واجبات و مستحبات است. شب جمعه آینده «لیلة‌الرغائب» است که با اعمالی که در این ماه است می‌توان خواسته‌های خود را از خداوند خواست.

خاتمی با تبریک افتخارآفرینی جوانان کشور در ورزش و ششمین صعود ایران به جام جهانی بیان کرد: امیدوارم جوانان عزیز ما آن چنان که در این عرصه درخشیدند در همه عرصه‌های رشد و کمال بدرخشند.

وی در ادامه با تسلیت ارتحال آیت‌الله گرایلی؛  از علما و بزرگان حوزه علمیه خراسان، گفت: ایشان عالمی انقلابی و همراه با نظام بود که سالیان طولانی در مسجد گوهرشاد اقامه نماز می‌کرد. به حوزه علمیه خراسان و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گویم.

خطیب جمعه تهران با اشاره به موج ششم کرونا گفت: این موج واگیری بسیار زیادی دارد به نحوی که که حدود 700 مبتلا به حدود 14 هزار مبتلا رسیده‌ایم و در حالی که همه شهرها آبی شده بودند امروز برخی از این شهرها زرد، نارنجی و قرمز شده‌اند. این بیماری فراگیری است که فقط مختص ایران نیست. آنچه از شما خوبان انتظار می‌رود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن به خصوص دوز سوم است که اینها سبب می‌شود همانطور که موج‌های قبلی را پشت سر گذاشتیم، این موج را پشت سربگذاریم.

وی یادآور شد: بدانیم این مسئله جزو حق الناس است. کسی که ماسک نمی‌زند تصور نکند خیلی شجاع است؛ ماسک نزدن باعث بیماری دیگران می‌شود و این حق الناس است. تقاضا می‌کنم همانطور که تاکنون همراهی کردید این مدت باقیمانده را هم همراهی کنید و به زودی خبر خوش رخت بربستن این ویروس منحوس اعلام شود.

عضو هیئت‎رئیسه مجلس خبرگان رهبری سپس به مسئله تحولات یمن پرداخت و گفت: امروز مسئله یمن واقعا یک فاجعه انسانی است. ائتلاف عبری ـ عربی مدام یمن را بمباران می‌کنند و در بمباران اخیر 60 نفر از کودکان و زنان و غیر نظامیان به شهادت رسیدند و صدها نفر مجروح شدند و اینترنت انها را هم قطع کردند تا فریاد مظلومیت مردم یمن به جهانیان مخابره نشود.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: مایه تأسف این است که سازمان‌های بین المللی اسلامی مانند همکاری اسلامی در برابر این همه آدم‌کشی و مظلوم‌کشی خفه‌خون گرفته‌اند و حرفی نمی‌زنند. انصارالله یمن از خودش دفاع کرده و جواب داده است؛ « فَمَنِ اعْتَدي‏ عَلَيْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدي‏ عَلَيْکُمْ» انصارالله را محکوم کردند اما متجاوزان را محکوم نکردند و این همان عوض شدن جای ظالم و مظلوم است. این است حقوق بشر شما؟

وی بیان کرد: بشریت باید به فکر یک مجامع بین‌المللی حقوقی دیگر باشد. این مجامع به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند حقوق بشر است. آنچه مایه افتخار است مقاومت مردم مجاهد یمن است. عربستان با تجاوز به یمن در دو هفته می‌خواست که این کشور را بگیرد اما نزدیک به 8 سال است مردم یمن با مقاومت خود دشمن را عقب زدند. این ملت با این مقاومت شایسته تحسین و تکریم و همراهی است. راهپیمایی امروز خداپسند و دشمن‌ستیز شما راهپیمایی همدلی است که به مردم یمن این پیام را می‌دهید که ما همراه و همدل با شما هستیم و مقاومت شما را تحسین می‌کنیم.

خاتمی با اشاره به نزدیک شدن به 12 بهمن و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: به جد دهه فجر از مصادیق «ذکرهم بایام الله» است؛ ایام الله روزهایی است که خداوند نعمت ویژه‌ای به ملت داده است. مطمئن باشید جز با عنایت خدا این انقلاب پیروز نمی‌شد؛ «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی». دنیای استکبار از شاه حمایت می کرد. آمریکا، انگلیس، شوروی و سایر کشورهای اروپایی بر روی حفظ شاه اتفاق نظر داشتند اما مقاومت مردم زمینه‌ساز شد که با «مرگ بر شاه» شما شاه برود و شاه رفت. این نعمت خداوند است.

وی افزود: خداوند یک سنت دارد؛ «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» شکر نعمت به جا بیاورید، این نعمت می‌ماند که مانده است. 43 سال است که این انقلاب علیرغم تمام توطئه‌ها مانده است. کفران نعمت علاوه بر اینکه نعمت را خداوند می‌گیرد عذاب هم می‌شوید. شکر این نعمت این انقلاب چیست؟ حضور همیشه شما در صحنه است؛ در عرصه دفاع مقدس کار بزرگ و ستودنی را شما صورت دادید، حضور در تمام این انتخابات‌ها اعم از خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که در طول این 43 سال چند ده بار پای صندوق آمدید، حضور در راهپیمایی‌ها و مهمتر از این مورد، تداوم انقلاب است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار تصویری 19 دی مردم قم با ایشان برای تداوم انقلاب بر چهار نکته تأکید کردند؛ نکته اول این بود که ایشان بر غیرت دینی تأکید کردند که ما باید پای دین بایستیم و 19 دی حاصل غیرت دینی بود. بعضی افراد نام غیرت دینی را خشونت و بی‌منطقی می‌گذارند در حالی که غیرت دینی تبلور خردورزی است. کسی که غیرت دینی دارد برای دینش ارزش قائل است. این غیرت دینی در بزنگاه‌ها انقلاب را نجات داده، می‌دهد و خواهد داد.

وی ادامه داد: نکته دوم که فرمودند این بود نقشه دشمن حساسیت‌زدایی از مردم و متدینین است و به ارزش‌ها تهاجم و تجاهر کند و مردم هم حرفی نزدند. از اصول انقلاب شکل‌گیری حکومت و جامعه براساس مهندسی دینی است و لذا می‌آیند حکومت دینی را می‌زنند و در جلسات خود می‌گویند سکولاریسم چیز بدی نیست. این در حقیقت نقشه دشمن است. ایشان فرمودند تسلیم نشدن در برابر دشمن از اصول انقلاب است؛ 43 سال تسلیم نشدید و این منطق دین است و تنها یک بحث سیاسی نیست.

خاتمی درباره مبتنی بودن این تسلیم نشدن بر منطق دینی گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید در مقابل آنهایی که می‌خواهند شما را بشکنند و به ذلت بنشانند، باید ایستاد و آنها را به روز سیاه نشاند. آمریکا در پی غار‌تگری است نه مذاکره؛ آمریکا می‌گوید من این طرف میز و شما آن طرف میز اما هر چه من می‌گویم بشنو. آمریکا خواب و خیال غارتگری قبل از 43 سال را دارد؛ خوابی که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد.

خطیب جمعه تهران افزود: آمریکا در طول این 43 سال هرچه توانست علیه انقلاب اسلامی توطئه کرد و اگر توطئه‌ای هم نکرده، نه اینکه نخواسته بلکه نتوانسته و از این پس هم به یاری خداوند نخواهد توانست. به صراحت عرض می‌کنم خط مقام معظم رهبری در این عرصه روشن است، باید تمام تحریم‌ها، نه فقط تحریم‌ هسته‌ای، لغو، نه تعلیق، شود و نه موقت بلکه دائم. این ملت هم تا اینجا ایستاده است.

وی ابراز کرد: ایشان همگان را مجدد دعوت به وحدت و انسجام ملی کردند و البته تأکید داشتند در صورتی که بعضی در مقابل انقلاب بایستند انقلاب در مقابل آنها خواهد ایستاد. در این جهت تردید نکنند. همچنین ایشان بر لزوم تقویت امید به آینده هم تأکید داشتند.

خاتمی درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: این سفر از سفرهای کلیدی بود که نسبت به این سفر پرفایده بی‌مهری شد. رئیس‌جمهور 17، 18 هدف داشتند که در این سفر به همه آن اهداف رسیدند. قانون اساسی می‌گوید با تمام دنیا می‌توانیم براساس منافع متقابل ارتباط داشته باشیم. البته هیچگاه با رژیم صهیونیستی رابطه نخواهیم داشت و با آمریکا هم تا وقتی که آدم نشده رابطه نداریم و این سیاست ما و رهنمود مقام معظم رهبری است.

وی بیان کرد: ما با هه جای دنیا رابطه داریم اما بعضی‌ها می‌گویند نداریم. آنها که می‌گویند نداریم دنیا را فقط آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی می‎دانند و انگار بقیه دنیا حساب نمی‌شود. اولویت سیاست خارجی کشور همسایگان است. ایران 15 همسایه با ظرفیت‌های فراوان دارد که ما می‌توانیم با ارتباط قانونی و عادلانه مشکلات خود را به فضل خدا حل کنیم.

خاتمی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی درست تحویل نگرفتن رئیس‌جمهور در روسیه گفت: این صحبت‌ها درست نیست. دوما در حالی که تعطیل بود اما خود مسئولان روسی گفتند پای سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان بیش از 410 نفر آمدند و مدام ایشان را تشویق و تأیید کردند و در عرصه‌های مختلف هم حریم ایشان را نگه داشتند.

خطیب جمعه تهران در پایان بیان کرد: مایه افتخار این است که رئیس‌جمهور مردمی ما از کرملین یکسره به کرمان برای بازدید از مناطق سیل‌زده می رود. آفرین بر این رئیس‌جمهور مردمی، بانشاط و انقلابی. رئیس‌جمهور مردمی یعنی همین.

انتهای پیام
captcha