درگذشت اندیشمند فلسطینی حوزه تفسیر و علوم قرآنی
کد خبر: 4032040
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

درگذشت اندیشمند فلسطینی حوزه تفسیر و علوم قرآنی

شیخ صلاح عبدالفتاح الخالدی، از عالمان برجسته فلسطینی و اندیشمند در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم که شماری از تألیفات او هم به زبان فارسی ترجمه شده است، روز گذشته، 8 بهمن در 74 سالگی وداع حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از عربی21، شیخ صلاح عبدالفتاح الخالدی، اندیشمند حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

الخالدی 74 ساله متخصص در تفسیر قرآن در شهر جنین فلسطین به دنیا آمد و سپس با خانواده‌اش به اردن مهاجرت کرد.

این نویسنده فلسطینی در سال 1965، تحصیلاتش را با بورسیه تحصیلی در الازهر پی گرفت و سپس وارد دانشکده شریعت و در سال 1970 فارغ‌التحصیل شد. او 1977 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض گرفت. عنوان پایان‌نامه‌ وی در این مقطع «سيد قطب والتصوير الفني في القرآن»(سید قطب و صحنه‌های هنری در قرآن) است.

صلاح عبدالفتاح در سال 1984 مدرک دکترا را در رشته تفسیر و علوم قرآن از دانشگاه امام محمد بن سعود گرفت و عنوان رساله او «في ظلال القرآن، دراسة وتقويم»(در سایه‌سار قرآن؛ پژوهش و ارزیابی) بود.

او پس از فارغ‌التحصیلی از الازهر، مبلغ وزارت اوقاف اردن در شهر طفیله و در سال 1974م ناظر ارشاد اسلامی (دستیار مدیر اوقاف) در شهر سلط شد.

درگذشت اندیشمند فلسطینی حوزه تفسیر و علوم قرآنی

او در سال 1980 پس از اخذ مدرک فوق‌ لیسانس به دانشکده علوم اسلامی امان رفت و تا 1991، در آنجا ماند. دو سال پایانی این مقطع زمانی، ریاست این دانشکده را برعهده داشت و بعد از سال 1991 در جایگاه مدرس دانشکده اصول دین دانشگاه «البقاء التطبيقية» فعالیت کرد.

الخالدی ده‌ها کتاب در تفسیر دارد که در برخی از آنها به اعجاز علمی در قرآن کریم پرداخته است. کتاب تفسیر طبری و التفسیر والتأويل في القرآن از جمله پژوهش‌های اوست.

عناوین کتاب‌های این نویسنده در ادامه آمده است:

  1. سيد قطب: الشهيد الحي؛
  2. أمريكا من الداخل بمنظار سيد قطب؛
  3. تصويبات في فهم بعض الآيات؛
  4. ثوابت للمسلم المعاصر؛
  5. الرسول المبلغ؛
  6. الشخصية اليهودية من خلال القرآن: تاريخ وسمات ومصير؛
  7. لطائف قرآنية؛
  8. الخطة البراقة لذي‌النفس التواقة؛
  9. مفاتيح للتعامل مع القرآن؛
  10. القصص القرآني عرض وقائع وتحليل أحداث؛
  11. مدخل إلى ظلال القرآن؛
  12. أفراح الروح؛
  13. القرآن ونقض مطاعن الرهبان؛
  14. صور من جهاد الصحابة؛
  15. الكليني وتأويلاته الباطنية للآيات القرآنية في كتابه أصول الكافي؛
  16. حقائق قرآنية حول القضية الفلسطينية.

درگذشت اندیشمند فلسطینی حوزه تفسیر و علوم قرآنی

برخی از کتب و مقالات این نویسنده اهل تسنن به زبان فارسی هم ترجمه شده که از جمله آن اصلاحاتی در فهم برخی آیات قرآن کریم، قرآن و رد شبهات، داستان‌های پیشینیان در قرآن کریم، نکته‌های نغز قرآنی، وعده‌های قرآنی در خصوص پیروزی اسلام، این است قرآن و اسرائیلیات معاصر است.

انتهای پیام
captcha