اثرگذاری تاریخ شفاهی در «جهاد تبیین» +فیلم
کد خبر: 4032062
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
محجوب در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

اثرگذاری تاریخ شفاهی در «جهاد تبیین» +فیلم

دبیرکل خانه کارگر و نماینده سابق مجلس گفت: مهمترین ویژگی جهاد تبیین روایت‌گری و تنظیم بی‌طرفانه گفته‌های راویان تاریخ انقلاب اسلامی است اما متأسفانه تا به امروز نه در حوزه جمع‌آوری روایت‌ها عملکرد خوبی داشتیم و نه این روایت‌ها به درستی تنظیم شده است.

علیرضا محجوب

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره تأثیرگذاری تاریخ شفاهی در پیشبرد «جهاد تبیین» گفت: تاریخ شفاهی از تاریخ مکتوب مهمتر است. آثار بسیار زیادی در حوزه تاریخ مکتوب به‌جای مانده اما در حوزه تاریخ شفاهی ضعیف عمل شده است. درباره انقلاب اسلامی باید یک روایت‌گری وسیع آغاز شود و تاریخ شفاهی می‌تواند منبع و منشأ این کار باشد.

وی افزود: قطعاً وظیفه ما گردآوری منابع و سپس تربیت افرادی است که بتوانند تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را ترویج دهند. روایت‌گری تاریخ انقلاب اسلامی نیازمند هوشمندی و اقدامات استادانه است و اساس این روایت‌گری بایستی منابع روایی و کلامی باشد.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: حزب جمهوری اسلامی یکی از کانون‌های اصلی در حوزه فعالیت‌های حزبی محسوب می‌شد. متأسفانه بسیاری از اعضای این حزب که می‌توانستند روایت‌گری کنند درگذشتند، اما هنوز هستند افرادی که از انقلاب و تاریخ انقلاب خاطراتی را در ذهن دارند و باید آنها را مورد توجه قرار دهیم. این افراد خاطرات بسیاری را چه از پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب به یاد دارند که می‌توان در حوزه روایت‌گری و جهاد تبیین از آنها بهره جست.

محجوب ادامه داد: البته به غیر از اعضای حزب جمهوری اسلامی، گروه‌ها و اشخاص بسیاری وجود دارند که می‌توان از خاطرات آنها استفاده کرد. به‌عنوان مثال جامعه روحانیت مبارز، مجمع روحانیون مبارز و اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از گروه‌های تأثیرگذار در انقلاب محسوب می‌شوند و هرچند گرایش‌های مختلفی دارند اما در تاریخ شفاهی باید گردآوری بی‌غرض و بی‌طرفانه داشت تا در نهایت آنچه که گفته می‌شود، روایت انقلاب اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی جهاد تبیین روایت‌گری و تنظیم بی‌طرفانه گفته‌های راویان تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: متأسفانه تا به امروز نه در حوزه جمع‌آوری روایت‌ها عملکرد خوبی داشتیم و نه این روایت‌ها به درستی تنظیم شده است.

محجوب اظهار کرد: ما آماده هستیم آنچه را که می‌دانیم در حوزه جهاد تبیین و روایت‌گری بیان کنیم و در این میان فعالان حزبی به‌ویژه‌ آن‌هایی که در آن زمان حضور داشتند در صورت مطالبه می‌توانند در حوزه جهاد تبیین و روایت‌گری فعال باشند. این فعالیت، فعالیت پرهزینه و سختی است که باید سودمند بودن آن مشخص شود.

انتهای پیام
captcha