واکنش الازهر به نمایش فیلم عربی مروّج فحشا در مصر
کد خبر: 4032159
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

واکنش الازهر به نمایش فیلم عربی مروّج فحشا در مصر

مرکز جهانی فتوای الازهر با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن پخش یک فیلم عربی مروّج فحشا و انحراف تأکید کرد: نمایش این فیلم مصداق دعوت به عمل مذموم و منکر است که هم نقض آموزه‌های ادیان و خلاف فطرت آدمی بوده و هم جرم تلقی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، اسامه الحدیدی، مدیر اجرایی مرکز  جهانی فتواهای الکترونیکی الازهر ضمن تأکید بر اهمیت هنر در ارائه و بحث در مورد موضوعات مورد علاقه جامعه، خواهان پرهیز از افشای موضوعاتی مانند همجنس‌گرایی شد.

پخش فیلم «اصحاب ولا اعزاء» نخستین فیلم عربی محصول نتفلیکس طی روزهای اخیر و از طریق این سامانه اینترنتی در بین جوامع عربی جنجال به پا کرده است.

این فیلم با حضور بازیگران مصری و لبنانی ساخته شده، اما به دلیل ترویج موضوع همجنس‌گرایی مورد اعتراض شدید جوامع عربی قرار گرفته است.

این فیلم که از روی نسخه ایتالیایی «perfect strangers» اقتباس شده و اولین فیلم عربی محصول نتفلیکس است، به دلایل متعددی از جمله دیالوگ‌های صریح، نمایش صحنه‌های شوکه‌کننده و بیان موضوع همجنس‌گرایی با موجی از انتقادها در کشورهای عربی به ویژه مصر همراه شده است. در این فیلم، فؤاد یمین، بازیگر لبنانی، نقش شخصیتی همجنس‌گرا را ایفا کرده است.

مدیر اجرایی مرکز فتوای الازهر در واکنش به این فیلم گفت: ما در تلاشیم تا نظام ارزشی و اخلاقی جامعه را احیا کنیم و به هر چیزی که هدفش ساختن انسان و اصلاح رفتار او باشد، اهتمام زیادی قائلیم.  سؤالات زیادی به ما می‌رسد که به ذهن هیچکس نمی‌رسد و مربوط به بسیاری از مسائلی است که از نظر عقل سلیم غیرطبیعی است، در حالی که ما به روش‌های علمی، رفتاری و روان‌شناختی و نه صرفاً از منظر دینی به آن‌ها می‌پردازیم.

وی افزود: همجنس‌گرایی در اسلام مردود و رفتاری است که از لحاظ شرعی جرم و حرام است و داستان‌های قرآن کریم نیز مؤید این مطلب است.

الحدیدی با اشاره به اینکه باید ماهیت همجنس‌گرایی و رفتار یا بیماری بودن آن را بررسی کرد، تصریح کرد: اگر این بیماری ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد، درمان آن از طریق پزشکان انجام می‌شود و برای هر بیماری دارویی وجود دارد، اما ما رفتار همجنس‌گرایی را کاملاً رد می‌کنیم و مقابله با آن وظیفه شرعی ماست، زیرا فطرت انسانی و اسلامی این موضوع را رد می‌کند.

مرکز جهانی فتوای الازهر هم با صدور بیانیه‌ای به پخش این فیلم واکنش نشان داده و تأکید کرده است: وجدان‌های هوشیار صاحبان خود را به سمت خلاقیت روشنگرانه و آگاهانه سوق می‌دهد که ملت‌ها را می‌سازد، اخلاق را بهبود می‌بخشد و امنیت و ثبات جوامع را به دست می‌آورد.

این مرکز در بیانیه‌ای با عنوان «مفاهیم الگوها، آزادی و هویت» گفت: اقدام علیه فضیلت‌های اخلاقی و نفی ارزش‌های عادی جامعه از طریق برنامه‌هایی نظام‌مند؛ بیانگر آزادی، رهایی و خلاقیت نیست؛ بلکه فساد و تضعیف جوامع و غوطه‌ور ساختن آنها در منجلاب رذیلت است.

این مرکز افزود: مشارکت در گسترش بداخلاقی، اشاعه فحشاء و کم اهمیت جلوه دادن آن نزد مردم، گناهی است که باعث گسترش گناهان و جنایت‌ها می‌شود و ارزش‌ها، امنیت و ثبات جامعه را تهدید می‌کند.

در ادامه آمده است: تحریف مفاهیم دینی و ارزش‌های اخلاقی با هدف جنجال‌آفرینی، افزایش شهرت و بیننده، منفعت‌خواهانه و منفورانه است که آثار منفی آن به سلامت، انضباط و آرامش جامعه بازمی‌گردد. این الگوهای بد در جوامع نه تجلیل می‌شوند و نه با اشتباهشان همدردی می‌شود، بلکه اعمالشان نفرت‌انگیز است.

مرکز فتوای الازهر با بیان اینکه خیانت زناشویی در همه اشکال آن جرمی است که به هیچ وجه موجه نیست و توجیه آن نیز جرم است، خاطرنشان کرد: رابطه نامشروع زن و مرد، زنا، حرام و گناه کبیره است و تلاش برای عادی جلوه دادن آن، تضییع حقوق، تخریب جوامع و نقض آشکار آموزه‌های اسلام است.

در پایان این بیانیه آمده است: همجنس‌گرایی ناپسند و مذموم، انحطاط اخلاقی نفرت‌انگیز، نقض آموزه‌های ادیان و خلاف فطرت عادی انسان است و جرم عادی‌ جلوه دادن و ترویج آن تحریف هویت ما و مخدوش کردن امنیت است.

 ریاض عبدالستار، عضو مجلس نمایندگان مصر از استان المنیا هم در اظهار نظر فوری درباره این فیلم گفت: در خصوص اجازه اکران فیلم سینمایی عزیزترین دوستان شکایتی را علیه سندیکای بازیگران و رئیس نظارت بر آثار هنری تقدیم رئیس مجلس می‌کنم.

وی افزود: فیلمنامه و بازی بازیگران فیلم با ارائه روابط غیرقانونی همجنس‌گرایان که با قوانین آسمانی و آداب و رسوم و آموزش‌های اصیل شرقی ناسازگار است، دعوت صریح به فحشاء و انحراف است.

عبدالستار ادامه داد: چنین محتوایی دعوت به انحراف و عمل به منکر است که در جامعه مصر قابل قبول نیست و بر لزوم روشن شدن موضوع در مورد فیلم که اخیراً غوغایی در جامعه به راه انداخته است، تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha