تلاش برای احیای نفس‌های به شماره افتاده صنعت گردشگری
کد خبر: 4032559
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
ایکنا از نمایشگاه گردشگری گزارش می‌دهد؛

تلاش برای احیای نفس‌های به شماره افتاده صنعت گردشگری

نمایشگاه گردشگری فرصت مطلوبی برای معرفی ظرفیت گردشگری ایران و شبکه‌سازی گسترده در این‌ زمینه است و عزم راسخی برای احیای صنعت گردشگری که به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدت دو سال به حالت نیمه تعطیل درآمده است، در این نمایشگاه دیده می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

به گزارش ایکنا، در حالی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده که سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نیز به آن اضافه‌ شده است. سه سالی می‌شود که صنایع‌دستی به جمع نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران اضافه‌ شده است.

محل برگزاری، نمایشگاه بین‌المللی تهران است که ۱۰ غرفه برای نمایش محصولات گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داده‌ شده و روزها و ساعت بازدید هم در پیک جدید کرونا کوتاه‌تر شده است. سالن‌های «۳۵، ۳۸، ۳۸ آ، ۳۸ ب، ۴۱، ۳۱ آ، ۳۱ ب» مخصوص گردشگری است و در سالن‌های خلیج‌فارس و ۳۵ نیز محصولات صنایع‌دستی عرضه‌ شده است.

استان هرمزگان در نوروز ۱۴۰۱ پذیرای ۵ میلیون گردشگر

در ابتدای بازدید از غرفه‌های گردشگری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی به استان هرمزگان رسیدیم و با یکی از مسئولان غرفه که اتفاقاً سمتی در اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان داشت به گفت‌وگو نشستیم.

سهراب بناوند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا از آسیب‌هایی که کرونا به صنعت گردشگری استان هرمزگان وارد کرد سخن به میان آورد و گفت: شیوع پاندمی کرونا باعث شد که گردشگر کمتری به استان هرمزگان وارد شود. در این شرایط اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان تمام توان خود را معطوف به حمایت و ارائه تسهیلات و امکانات به واحدهای گردشگری و بوم‌گردی کرد تا گردشگری از رونق نیفتد و فعالان این حوزه ضرر کمتری متحمل شوند.

کد

بناوند افزود: ادغام نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی فرصت‌های فراوانی برای ما ایجاد کرده است و خوشبختانه از وقتی گردشگری و میراث فرهنگی ادغام شد مخاطبان و بازدیدکنندگانی که قصد سفر به استان هرمزگان داشتند بیشتر با صنایع‌دستی استان آشنا شدند و همین امر سبب شد تا سفارش‌های فراوانی از بازدیدکنندگان دریافت کنیم.

مدیرکل اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در پاسخ به سؤال ایکنا که «برای سفرهای نوروزی چه تدابیری اتخاذ کردید؟» گفت: با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی استقبال گرمی از مسافران نوروزی خواهیم کرد و فرصتی به وجود می‌آوریم تا گردشگران بتوانند به‌راحتی وارد استان شوند و از مراکز گردشگری استان بازدید کنند و اقامت خوبی تجربه کنند.

بناوند در پایان اظهار کرد: اگر شدت فراگیری سویه جدید امیکرون فروکش کند، فکر می‌کنم با توجه به اینکه مردم تشنه سفر هستند استان ما پذیرای حداقل ۵ میلیون گردشگر باشد ولی اگر وارد پیک‌های ششم و هفتم کرونا شویم قطعاً گردشگر کمتری وارد استان خواهد شد؛ با این‌ حال پیش‌بینی می‌کنم در این شرایط بیشتر از یک و نیم میلیون نفر وارد استان شوند.

قوانین و ضوابط مرتبط با مالیات فعالان صنعت گردشگری

در ادامه بازدید از غرفه‌ها با علیرضا نیکومتین، معاون امور مالیاتی جنوب تهران برخورد کردیم و نظر او را درباره قوانین جدید مالیاتی فعالان صنعت گردشگری جویا شدیم. علیرضا نیکومتین گفت: نگاه نظام مالیاتی به این سمت رفته است که موردی محور شود؛ یعنی فرایندهای مالیاتی را طوری تغییر داده است که از این نگاه حمایت کند. در این نگاه فرایندهای رسیدگی بر مبنای اسناد و مدارک ارائه‌ شده گذاشته‌ایم. هر چند هنوز کل این فرآیند به‌طور کامل اجرایی نشده است ولی ما تمام تلاشمان را کرده‌ایم تا از نگاه سلیقه‌ای و شخصی در نظام مالیاتی دوری‌ کنیم. البته اجرای کامل این فرایند به افراد هم‌ بستگی دارد؛ یعنی نباید کتمان درآمد داشته باشند.

نیکومتین تأکید کرد: در بحث گردشگری تا قبل از قانون جدید، بحث مالیات بر ارزش‌افزوده وجود داشت، اما با تغییر قانون اتفاقات دیگری در این بخش افتاده است. در ماده ۱۳۲ که بسیاری از اماکن گردشگری مانند هتل‌ها و تأسیسات گردشگری را مدنظر قرار می‌دهد، معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی بسیاری قرار داده‌ایم؛ یا در ماده ۱۴۳ قانون که به بحث صنایع‌دستی اشاره دارد، کارگاه‌های تولیدکننده صنایع را از نظر مالیات به نرخ صفر رسانده‌ایم. تمام تلاش و نگاه ما به سمت تشویق کردن تولیدکنندگان صنایع و درآمدزایی بیشتر است.


بیشتر ببینید: 

گزارش تصویری نمایشگاه گردشگری


نیکومتین ادامه داد: حتی فرض کنید در بحث تأسیس اقامتگاه یا ساخت هتل ما این اشخاص را تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف کردیم، البته در مناطق محروم این معافیت تا ۱۰ سال است. ولی پس از این زمان نیز گزینه‌هایی برای این افراد وجود دارد که می‌تواند به آن‌ها در معافیت‌های مالیاتی کمک کند؛ مثلاً اگر شما ۵۰ کارمند داشته باشید و بتوانید تا ۵۰ درصد تعداد آن‌ها را افزایش دهید، شامل معافیت مالیاتی خواهید شد.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

معاون امور مالیاتی جنوب تهران با اشاره به اهمیت ارائه اسناد و مدارک از سوی صاحبان کسب‌وکار گفت: مهم‌ترین نکته این است که فعالان صنعت گردشگری از فعالیت‌هایشان اسناد و مدارک کافی برای ارائه به سازمان مالیات داشته باشند؛ در این صورت است که می‌توانند از مشوق‌ها و معافیت‌ها بهره‌مند شوند. همچنین باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند. اگر این مسائل را رعایت نکنند، نمی‌توانند از این مشوق‌ها استفاده کنند.

نیکومتین همچنین با اشاره به مالیات بر ارزش‌افزوده توضیح داد: این قانون صرفاً شامل فعالیت‌هایی است که در ایران انجام می‌شوند، هر فعالیت دیگر آژانس‌های مسافرتی که در خارج از ایران انجام می‌شوند، شامل مالیات‌های ما نمی‌شود؛ به همین منظور همیشه به دوستان توصیه کردیم که در پلتفرم‌هایشان هتل محل اقامت و بقیه موارد خارج از کشور را جدا لحاظ کنند که در هنگام پرداخت مالیات دچار مشکل نشوند.

«آفرود» واژه صحیحی برای طبیعت‌گردی در بیابان نیست

در ادامه بازدید از نمایشگاه سوژه‌ای که توجه همگان را به خود جلب می‌کرد غرفه‌ای بود که ماشین غول‌پیکری درون خود جای‌داده بود که برای آفرود از آن استفاده می‌کردند. در حین بازدید از این غرفه با یکی از کویرنوردان باسابقه کشور به‌صورت اتفاقی برخورد کردیم و نظر او را در مورد آفرود و طبیعت‌گردی جویا شدیم.

محسن ادیب، کویرنورد باسابقه که با تأسیس سایت کویر و بیابان فعالیت‌های خود را به‌صورت تخصصی و مستند در سایت بارگذاری می‌کند، اظهار کرد: همه از اهمیت حفاظت کویر و بیابان آگاهیم. شکلی که ما برای کویرنوردی استفاده می‌کنیم به‌گونه‌ای است که بیابان‌های ما را به سمت نابودی می‌برد و به‌هیچ‌عنوان در جهت گردشگری پایدار نیست و خسارت‌های زیادی به این نوع گردشگری وارد می‌کند.

ادیب با بیان اینکه سه نوع کویر بزرگ در ایران داریم، گفت: اولین مورد کویر بزرگ یا کویر مرکزی نام دارد و از شمال تا جنوب کشیده شده است. دومین مورد در جنوب شرقی بین کرمان، سیستان و خراسان است و بیابان لوط نام دارد. سومین مورد نیز که محل اتصال دو کویر مذکور است ریگستان نام دارد و هر بخش آن یک نام دارد و کویر به آباد نیز شناخته می‌شود. 

این کویرنورد ادامه داد: مهم‌ترین کویر در ایران همان بیابان لوط است. لوط خواص متعددی دارد و دارای رتبه بیست و چهارم از نظر وسعت در دنیاست. این کویر و شاخصه‌هایش شباهت بسیاری به سیاره مریخ دارد. مهم‌ترین آن از نظر فاقد پوشش گیاهی بودن در این وسعت است. علت هم کم آبی و شوری نیست بلکه قدرت زیاد باد در این منطقه اجازه رشد هیچ گیاهی را نمی‌دهد. 

این کویرنورد باسابقه افزود: ویژگی دوم آن قطب گرمایی کره زمین است که دو سال پیش رکورد خودش را هم شکست. ویژگی سوم این است که بلندترین ماسه‌های جهان را دارد که البته سر این مورد در جهان اختلاف است. از دیگر شاخص‌های بیابان در منطقه‌ای از کویر، مارون‌های الوان دارد که می‌تواند به‌ عنوان اثر طبیعی به ثبت جهانی برسد. 

ادیب با اشاره به آفرود نوردی در بیابان‌های ایران گفت: آفرود واژه صحیحی برای طبیعت‌گردی در بیابان نیست؛ به نظر من بیراهه نوردی نام درست‌تری است. این منطقه باید بررسی شود؛ اصلاً ببینیم ظرفیت پذیرش خودرو و توریست چقدر است؟ مسئله‌ای که اصلاً به آن توجهی نمی‌شود. 

ماشین آفرود

وی با اشاره به اینکه کویر مرنجاب نابود شده است، گفت: این وضعیت برای سایر بیابان‌ها نیز در حال رخ دادن است. هیچ جای دنیا چنین اجازه‌ای نمی‌دهند و ما داریم ارزشمندترین بیابان‌های خاورمیانه را نابود می‌کنیم؛ ما به‌عنوان گردشگر هم مسئولیت اجتماعی‌مان را رعایت نمی‌کنیم. موزیک بلند، آشغال ریختن و آتش زدن پوشش گیاهی کمیاب و ارزشمند بیابان و … از بزرگ‌ترین صدمات ما به طبیعت است.

ادیب گفت: من موافق محدودیت نیستم اما باید حضور بی‌ضابطه گردشگر را با رویکرد صیانت محور جایگزین کنیم. باید سطح آگاهی جامعه را بالا ببریم. تحقیقی که در بیابان‌های تگزاس انجام شد نشان داد که حیوانات شنواییشان را در مناطقی که انسان‌ها می‌رفتند از دست‌ داده بودند، چون گردشگران با صدای بلند موزیک آن‌ها را مورد آزار قرار داده بودند اما ایران هیچ‌گونه تحقیق و بازرسی‌ در این زمینه ندارد.

وی اضافه کرد: حرکات نمایشی در بیراهه نوردی ما زیاد است و همین موضوع نیز حیوانات را بسیار آزار می‌دهد. بعد از سال‌ها حتی پیست استاندارد در این زمینه نداریم که هم محیط‌ زیست حفظ شود هم جوانان تخلیه انرژی شوند. من ۲۵ سال است کویرنوردم و به راحتی نمی‌توانم وارد منطقه حفاظت شده شوم. همه چیز را کلاً یا آزاد گذاشتیم یا در‌ها را بستیم. باوجود ضعف‌های زیرساختی خودمان باید رفتار مسئولانه داشته باشیم.

گردشگری در دوران کرونا متحمل آسیب‌های قابل‌توجهی شد

در ادامه بازدید از غرفه‌ها به استان یزد رسیدیم؛ استانی که یکی از اصلی‌ترین محورهای گردشگری کشور محسوب می‌شود. یکی از مسئولان غرفه در جمع حاضران نمایشگاه به ارائه توضیحاتی درباره این غرفه پرداخت. رحیمه گنجی‌زاده، مسئول کمیته گردشگری استان یزد گفت: غرفه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد کاملاً مناسب‌سازی شده و حضور معلولان در غرفه دسترس‌پذیر است. دسترس‌پذیری در یزد یک جریان است. 

مسئول کمیته گردشگری یزد با بیان اینکه یزد شهر پایلوت دسترس‌پذیری است و برای اولین بار دسترس‌پذیری ایران از یزد آغاز شده است، افزود: افراد با نیازهای خاص مشتری‌های وفادار گردشگری هستند. آن‌ها به مقصد گردشگری برمی‌گردند حتی اگر این نمایشگاه مربوط به شهر خودشان باشد. هموطنان دارای معلولیت که به یزد سفر کردند رضایت داشتند و مجدداً به این سفر رفته‌اند. 

گنجی‌زاده تصریح کرد: در سال ۹۸، اولین جشنواره ملی گردشگری در دسترس به میزبانی یزد برگزار و تورهای معلولان برای اولین بار از بناهای تاریخی یزد بازدید کردند.

همچنین سیدعلیرضا سالارحسینی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد نیز با بیان اینکه یزد یکی از استان‌های پیشرو در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: گردشگری در دوران کرونا متحمل آسیب‌های قابل‌ توجهی شده است، به‌ طوری که بخش قابل‌ توجهی از زیرساخت‌های این حوزه نیمه تعطیل و تعطیل شدند. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با بیان اینکه احیا و توسعه گردشگری پساکرونا نیازمند اهتمام دولت و بخش خصوصی است، تصریح کرد: امروز شاید برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ شاهد بزرگترین رویداد گردشگری کشورمان هستیم که می‌توانیم آن را بزرگترین اجماع گردشگری ایران تلقی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری در پساکرونا باید جنبه تبلیغات خود را پررنگ‌تر کند، گفت: نمایشگاه گردشگری فرصت عظیمی برای معرفی ظرفیت گردشگری ایران و شبکه‌سازی گسترده در این زمینه است.

رحیمه گنجی زاده، مسئول کمیته گردشگری استان یزد

نمایشگاه گردشگری هر سال فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های استان‌هاست که همزمان آیین‌های محلی نیز به اجرا گذاشته می‌شود که کمتر فضایی برای نمایش آن‌ها در سطح ملی اختصاص داده می‌شود. این اجراهای شاد محلی معمولاً پرمخاطب‌ترین بخش نمایشگاه گردشگری شناخته می‌شود، هر چند سر و صدای سازهای آن‌ها مخل مذاکرات و گفت‌وگوهای شرکت‌های گردشگری است.

تلاش برای احیای نفس‌های به شماره افتاده صنعت گردشگری

آژانس‌های مسافرتی حاضر در نمایشگاه نیز مثل هر سال، بیشتر مشغول تبلیغ تورهای خارجی و فروش ویزا در آستانه تعطیلات نوروز هستند و حضور آن‌ها در نمایشگاه فرصتی است برای قیاس قیمت و دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی سفر در دنیایی که کرونا محدودیت‌های مسافرتی آن‌ را بیشتر کرده است.

در حاشیه نمایشگاه نیز هر روز از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۵:۳۰ کارگاه‌های آموزشی و میزگردهایی درباره چالش‌ها و مقررات گردشگری، تجربه‌ها و تازه‌های دنیای گردشگری همچون «نشست b۲b گردشگری سلامت»، «نشست گردشگری ماجراجویانه افراد دارای معلولیت»، پنل تخصصی با موضوع «گردشگری الکترونیک»، پنل تخصصی با عنوان «جامعه گردشگری سلامت»، «کارگاه آموزشی گردشگری مبتنی بر طب سنتی و ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی آن در ایران» و بسیاری از نشست‌ها و کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی دیگر برگزار می‌شود.

گردشگری در پساکرونا به چه صورت خواهد شد؟/ هزینه بلیت ورودی به نمایشگاه ۲۰ هزار تومان است

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی تا روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه ادامه دارد و از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ قابل بازدید است. نکته قابل توجه پرداخت هزینه بلیت ورودی به نمایشگاه بین‌المللی تهران است که ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

باید منتظر ماند و دید که این نمایشگاه تا چه حد می‌تواند به وضعیت گردشگری در کشور که در شرایط کرونایی به مراتب وخیم‌تر شده است یاری رساند و گردشگران خارجی را راهی ایران کند. کرونا فرصت مناسبی بود برای بررسی چالش‌های گردشگری تا در پساکرونا بتوانیم میزبان گردشگران باشیم؛ امید است که مسئولان پس از پایان روزهای تلخ کرونایی با تدابیر ویژه حمایتی از فعالان صنعت گردشگری  به رونق این صنعت در کشور کمک کنند.

گزارش از علیرضا اصغرزاده

انتهای پیام
captcha