توزیع کاغذ بهترین کمک به اقتصاد نشر است/ ضرورت تداوم نمایشگاه مجازی کتاب
کد خبر: 4032612
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹
غبرایی در گفت‌وگو با ایکنا:

توزیع کاغذ بهترین کمک به اقتصاد نشر است/ ضرورت تداوم نمایشگاه مجازی کتاب

مهدی غبرایی گفت: توزیع کاغذ بهترین کمک به ناشران و بهبود اقتصاد نشر است و در حال حاضر کتاب‌های بسیاری به دلیل کمبود کاغذ برای چاپ و انتشار معطل مانده‌اند.

مهدی غبرایی

مهدی غبرایی؛ مترجم در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: امروزه نسل جوان با فضای مجازی و دیجیتال ارتباط و انس بیشتری دارد و در طول سال‌های گذشته این مسئله در بین نسل امروز بیشتر شده است. از این‌رو نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند مورد استقبال نسل جوان قرار بگیرد.

مترجم کتاب‌های «بادبادک‌باز» با بیان این‎که در این شرایط که امکان برگزاری نمایشگاه حضوری نیست، برگزاری این نمایشگاه را می‌توان غنیمت شمرد، افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان حداقلی در غیاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که می‌توان از آن در حوزه کتاب بهره‌برداری کرد و این ظرفیت را دارد که تا اندازه‌ای جبران‌کننده نمایشگاه اصلی باشد.

وی گفت: نمایشگاه بین‌‌‌‌المللی کتاب تهران فرصت دیدار مولفان، مترجمان، ناشران و مخاطبان علاقه‌مند به کتاب بود تا با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند. امیدوارم دوباره فرصت و امکان برگزاری این نمایشگاه فراهم شود.

غبرایی با تأکید بر تداوم نمایشگاه مجازی کتاب تهران در طول سال‌های آینده، ادامه داد: اگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران چند سال دیگر هم تداوم یابد و یا بعدها در کنار نمایشگاه اصلی کتاب جریان داشته باشد، بسیار می‌تواند در حوزه کتاب و بازار نشر موثر باشد.

وی فراهم شدن امکان ارسال رایگان کتاب از طریق پست را اقدامی بسیار خوب و مفید دانست و گفت: سال‌‌های اخیر در ارسال پست کتاب وضعیت مطلوبی نداشتیم. در کشورهای دیگر ارسال کالای فرهنگی به‌صورت پست رایگان یا با هزینه بسیار اندک نسبت به دیگر کالاهای تجاری انجام می‌شود. گاهی وقتی می‌خواهم کتاب‌هایی را برای دوستانم ارسال کنم، هزینه پست آن بیشتر از قیمت کتاب می‌شود که به‌صرفه نیست. بر این اساس درنظر گرفتن پست رایگان کتاب‌ها در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز اقدامی موثر و کمک‌کننده است.

این مترجم پیشکسوت با تأکید بر توزیع کاغذ در میان ناشران ادامه داد: توزیع کاغذ بهترین کمک به ناشران و بهبود اقتصاد نشر است و در حال حاضر کتاب‌های بسیاری به دلیل کمبود کاغذ برای چاپ و انتشار معطل مانده‌اند. حل این مسئله در کنار فعالیت‌ها و اقدامات دیگر همانند نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند برای فعالان حوزه نشر و مخاطبان کتاب تاثیرگذار باشد.

غبرایی در پایان اظهار‌ کرد: کمک به ناشران، کمک به خوانندگان کتاب است. زمانی که قیمت کتاب ارزان‌تر تمام شود، خوانندگان و علاقه‌مندان کتاب به‌ویژه اقشار کم‌درآمد جامعه تمایل و انگیزه بیشتری برای خرید کتاب پیدا خواهند کرد.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا یازدهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه دارد. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha