فیلم | مسجد صورتی «پوترا»؛ نگین تابنده معماری ایرانی _ اسلامی
کد خبر: 4032679
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

فیلم | مسجد صورتی «پوترا»؛ نگین تابنده معماری ایرانی _ اسلامی

مسجد پوترا در قلب کوالالامپور، پایتخت مالزی، با نمای صورتی‌رنگ خود ترکیبی منحصر به فرد از معماری ایرانی و اسلامی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش ایکنا، مسجد پوترا در کوالالامپور مالزی معروف به «مسجد صورتی» از جمله مساجدی است که معماری آن با آنچه به‌طور سنتی در دیگر مساجد به چشم می‌خورد تفاوت دارد. در این مسجد از ویژگی‌های سنتی معماری دیگر مساجد مثل دیوارهای خشتی و گنبدهای فیروزه‌ای‌رنگ، خبری نیست.

در واقع ویژگی منحصر به‌فرد این مسجد، رنگ صورتی آن است که با آب دریاچه پوتراجایا در مرکز کوالالامپور احاطه شده و قسمتی از مسجد درون دریاچه ساخته شده است.

ساخت مسجد پوترا در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و به مدت سه سال تا ۱۹۹۹ میلادی به طول انجامید و به افتخار اولین نخست‌وزیر مالزی «تانکو عبدالرحمان پوترا الحاج»، پوترا نام‌گذاری شد.

این مسجد در مساحتی بالغ بر یک هکتار ساخته شده و شامل سه بخش شبستان، صحن مسجد و اتاق‌هایی آموزش و برپایی کلاس‌های دینی است.  

صحن مسجد دارای ۱۲ ستون است و محراب آن با آثار هنر خوشنویسی اسلامی تزئین شده است.

مسجد پوترا همچنین دارای ۹ گنبد است. گنبد اصلی این مسجد حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و شکوهی خاص به بنا بخشیده است.

از ویژگی‌های دیگر مسجد این که معماری آن نمادی از هنر اسلامی و ایرانی دوره صفویه است و می‌توان گفت که این مسجد جلوه‌ای ویژه از ترکیب طرح‌های مالایی، عربی، فارسی و اسلامی است. برای مثال نمای کلی مسجد و معماری آن شبیه به مساجد ایرانی است و شیشه‌های رنگی به کار رفته در درها و پنجره‌های مسجد نیز ساخت آلمان هستند که در نوع خود بی‌نظیرند.

ورودی مسجد نیز شبیه به دروازه بناهای ایران قدیم بوده و مناره ۱۱۶ متری‌ آن با الهام از مسجد «عمر شیخ» در بغداد ساخته شده است، همچنین دیوارهای زیرزمین پوترا بازدیدکنندگان را به یاد مسجد «ملک حسن» در کازابلانکای مراکش می‌اندازد.

انتهای پیام
captcha