روایت فیلم‌ساز اسرائیلی از قتل عام فلسطینیان در 1948
کد خبر: 4033234
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

روایت فیلم‌ساز اسرائیلی از قتل عام فلسطینیان در 1948

یک فیلمساز اسرائیلی که فیلمی درباره قتل عام فلسطینیان در سال 1948 ساخته است، می‌گوید با وجود انتقادات از ساخت این فیلم در اسرائیل، جوانان یهودی باید حقایق تاریخی را بدانند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پروثومالو، الون شوارتز، کارگردان اسرائیلی اعتراف می‌کند که ممکن است به دلیل فیلم مستندش درباره کشتار فلسطینیان در سال 1948 با واکنش شدید مواجه شود، اما می‌گوید اسرائیلی‌ها باید تاریخ ما را درک کنند.

فیلم طنطوره که هفته گذشته در جشنواره فیلم ساندنس آمریکا اکران شد، یک روایت بحث برانگیز از جنگی را که در زمان ایجاد رژیم صهیونیستی در جریان بود، مرور می‌کند که در آن بیش از 760 هزار فلسطینی از خانه‌های خود فرار کردند یا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

این فیلم مبتنی بر تحقیقات تئودور کاتز است که در سال 1990 به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد، شهاد‌ت‌هایی را از سربازان سابق صهیونیستی و شاهدان عرب جمع‌آوری کرد که نشان می‌داد سربازان، فلسطینی‌های غیرمسلح را در طنطوره خارج از صحنه نبرد قتل عام کردند.

مقاله کاتز در ابتدا نمره برتر را از دانشگاه حیفا به دست آورد، اما پس از اینکه یافته‌های او توسط رسانه‌های صهیونیستی در سال 2000 منتشر شد، به منبع بحث و جدل ملی تبدیل شد.

کاتز، شخصیت اصلی مستند شوارتز است که شامل شهادت‌های گسترده سربازان و شاهدان سابق عضو تیپ الکساندرونی است و ادعاهای قتل عام در طنطوره را تأیید می‌کند.

این کارگردان اسرائیلی می‌گوید: من یک صهیونیست هستم. من طرفدار این هستم که یهودیان کشور خود را داشته باشند، اما فکر می‌کنم درک تاریخ برای ما حیاتی است.

برخی از سربازان مصاحبه شده در طنطوره کشته شدن فلسطینی‌ها در خارج از میدان نبرد را انکار می‌کنند. اما برخی دیگر به صراحت تأیید می‌کنند که نیروهای اسرائیلی، عرب‌ها را دور از منطقه جنگی به قتل رساندند. با این حال، تخمین‌ها در مورد تعداد کشته‌ها بسیار متفاوت است.

طنطوره روستایی فلسطینی است که در جنوب شهر حیفا در فلسطین اشغالی قرار دارد. این روستا در سواحل دریای مدیترانه در شمال غربی سرزمین‌های اشغالی کنونی واقع است و صحنه درگیری بین نیروهای یهودی و عرب در ماه می 1948 بود.

انتهای پیام
captcha