فلسطین خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی برای بررسی جنایات اسرائیل شد
کد خبر: 4030496
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰

فلسطین خواهان تشکیل کمیته بین‌المللی برای بررسی جنایات اسرائیل شد

وزارت خارجه فلسطین روز شنبه خواستار تشکیل یک کمیته بین‌المللی برای بررسی جنایات اسرائیل در سال 1948 شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، این بیانیه پس‌ از آن منتشر شد که روزنامه عبری هاآرتص کشف یک گور دسته‌جمعی متعلق به شهدای روستای فلسطینی «طنطوره» (در شمال فلسطین) را فاش کرد که در سال 1948 توسط «باندهای صهیونیستی» قتل عام شدند.

در این بیانیه تصریح شده است: جنایت اشغالگران در سال 1948 متوقف نشد، بلکه همچنان و به شیوه‌ای نژادپرستانه و نفرت‌انگیز ادامه دارد، از این رو آغاز تحقیقات درباره این جنایات و تشکیل کمیته مستقل تحقیقات بین‌المللی برای بررسی آن ضروری است. همچنین بررسی تمام پرونده‌ها، استماع اظهارات شاهدان و وادار ساختن اشغالگران به باز کردن آرشیو خود برای روشن شدن واقعیت و حجم جنایت‌های انجام شده از جمله مسئولیت‌هایی است که بر عهده این کمیته خواهد بود.

از طرفی در این بیانیه، تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان افشای شیوه‌هایی شده است که اسرائیل از آن‌ها برای محو و پنهان کردن گورهای دست جمعی و سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی و جنایت خود علیه بشریت استفاده می‌کند.

همچنین تأکید شده است: به راه انداختن کارزار گسترده بین‌المللی برای اجرای عدالت در حق قربانیان فلسطینی و مجازات مقامات اسرائیلی و دولت اسرائیل، که همچنان به کتمان و پنهان کردن این جنایات و کشتارها ادامه می‌دهند، ضرورت دارد.

هاآرتص خبر داده است: فیلم مستندی به کارگردانی آلون شوارتز با عنوان «الطنطوره» هفته آینده به صورت آنلاین اکران خواهد شد و شهادت سربازان اسرائیلی را که در این کشتار شرکت داشتند، به نمایش خواهد گذاشت.

به نوشته این روزنامه، حدود 200 فلسطینی پس از اعدام در یک گور دسته‌جمعی که در حال حاضر در زیر یک پارکینگ ساحلی قرار دارد، دفن شده اند.

مورخان فلسطینی پیش‌تر قتل‌عام طنطوره را که در شب 22 و 23 مه 1948 رخ داد، گزارش کرده بودند.

به گفته مورخان، گروه‌های مسلح یهودی در طول جنگ 1948 قتل‌عام‌های زیادی را در روستاهای فلسطینی انجام دادند تا ساکنان این روستاها را مجبور به ترک آن کنند.

 

انتهای پیام
captcha