قرارگاه بازارپردازی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود + صوت
کد خبر: 4033889
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
سیدمجید امامی به ایکنا خبر داد؛

قرارگاه بازارپردازی فرهنگی راه‌اندازی می‌شود + صوت

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه بزرگترین رسالت این شورا تحول در سبک زندگی برای مقابله با موج معنویت‌ستیزی و اخلاق‌گریزی است، از ایجاد قرارگاه بازارپردازی فرهنگی خبر داد و گفت: این قرارگاه، با حضور نهاد‌های فرهنگی و شخصیت‌های برجسته فرهنگی، هنری، برنامه زیست‌بوم حمایت از توسعه کسب‌وکار‌های بازارپردازی فرهنگی را تدوین و تا پایان سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهد کرد.

سیدمجید امامی

به گزارش ایکنا، سبک زندگی دارای مبانی و اصولی است که از ارزش‌های اعتقادی و دینی و مسائل عرفی حاکم بر جامعه و افراد آن سرچشمه می‌گیرد و سبک زندگی اسلامی برایند اصولی است که از آموزه‌های اسلامی نشئت گرفته و جریانی ساخته است که افراد به آن شیوه در جامعه حرکت و زندگی می‌کنند.

واقعیت امروز جامعه این است که بسیاری از افراد از گفتمان و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی فاصله گرفته‌اند؛ لذا به جای چالش، در تغییر سبک زندگی با بحران مواجه هستیم که اگر به آن رسیدگی نکنیم عنان کار از کف خارج می‌شود.

در همین راستا با سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرده‌ایم و نظر وی را در مورد نحوه ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و همچنین لزوم بازارپردازی صنایع فرهنگی جویا شده‌ایم.

سیدمجید امامی در رابطه با مطالبات مقام معظم رهبری درباره ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: بحث سبک زندگی آن‌قدر مهم، اساسی، گسترده و مبسوط است که رهبر معظم در بیانیه گام دوم انقلاب زمانی که به این مبحث رسیدند، فرمودند که در مورد این موضوع در آینده صحبت خواهم کرد. سعی ما این است که به سکوت ایشان لبیک گوییم و ادامه آن مسیر را بپیماییم. به عنوان سیاست‌گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی، زمانی می‌توانیم مشکل سبک زندگی را حل کنیم که حلقه‌های متکثر این فرآیند متراکم را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر در دانشکده‌های قرآن و حدیث و در حوزه‌های علمیه بتوانند شخصیت‌ها، اخلاقیات، امور و هنجار‌های قرآنی را به ظرفیت شخصیت‌سازها، پویانماها، قصه‌گو‌ها و روایت‌پرداز‌ها نزدیک کنند، ما درصدی از وظیفه خود را انجام دادیم.

کد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به بیان لزوم بازارپردازی صنایع فرهنگی پرداخت و گفت: به عنوان سیاست‌گذار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی باید تمامی این افراد را به یکدیگر نزدیک کنیم چراکه وظیفه ما به هم‌رسانی، هم‌افزایی و با هم عمل کردن است، چون ما قصه‌گو و روایت‌پرداز نیستیم و وظیفه ما به هم‌ رسانی است. بزرگترین رسالت این شورا تحول در سبک زندگی برای مقابله با موج معنویت‌ستیزی و اخلاق‌گریزی است و این مهم را در بیانیه لزوم بازارپردازی صنایع فرهنگی نیز آورده‌ایم.

هجمه بیگانگان به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

امامی تصریح کرد: با گذشت سال‌ها از طرح مسئله و دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی(به‌ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)، همچنان حوزه‌های مختلف فرهنگ عمومی آماج نمادها، الگو‌ها و آثاری است که مروج سبک زندگی بیگانه است. کودکان و نوجوانان ناخودآگاه از شخصیت‌ها و روایت‌پردازی‌های بیگانه تأثیر پذیرفته و از شخصیت‌های محبوب خود در بازی‌های رایانه‌ای، گروه‌های موسیقی، پویانمایی‌ها و فیلم‌های سینمایی الگو‌هایی می‌سازند و خود را مابه‌ازای حقیقی آن‌ها تصور کرده و رفتار آن‌ها را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل کرده و با آن‎ها زندگی می‌کنند.

کد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این در حالی است که با ورود فناوری فراگیتی(متاورس) سرعت و حجم و شدت درگیری شهروندان با صنایع فرهنگی و هویت‌ساز، صدچندان خواهد شد. امروز برخی شخصیت‌های محبوب جهانی بیش از ۵۰ سال فعالیت مستمر دارند و علاوه بر ایجاد درآمد سرشاری که گاه بیش از درآمد نفت در ایران است، توانسته‌اند در ابعاد و لایه‌های گوناگون زندگی نفوذ کنند.

وی ادامه داد: مواجهه با این مسئله از سال‌ها پیش، مدنظر نظام فرهنگی کشور بوده است و مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی علائم و نشانه‌ها، راهبرد «طراحی و نهادینه‌سازی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» به عنوان راهبرد کلان پنجم در نقشه مهندسی فرهنگی کشور از این دست است. از سوی دیگر ذیل ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در خصوص موضوع سبک زندگی و به‌ویژه بند «پ» به مقابله فعال و هوشمند با جنگ نرم در عرصه خانواده و منع نشر برنامه‌های مخل ارزش‌ها و برنامه‌سازی، آموزش، پژوهش و تبلیغ توسط تمامی دستگاه‌های ذیربط در جهت تحکیم خانواده تصریح کرده است.

سهم 2 درصدی تولیدکنندگان داخلی

امامی در ادامه به سهم تولیدکنندگان اسباب‌بازی یا بازی‌های ویدئویی از کل گردش مالی این محصولات در کشور اشاره کرد و گفت: اسناد و سیاست‌های فوق به خاطر گذر زمان، نبود مسئله‌مندی و نیز ترک‌ فعل‌های متمادی، منجر به اصلاح وضعیت و بهبود سبک زندگی نشده است؛ زیرا راه‌حلی اساسی برای تحول در سبک زندگی نگشوده و از تولید پایدار محصولات فرهنگی بومی و اثرگذار غافل مانده است؛ به‌گونه‌ای که سهم تولیدکنندگان اسباب بازی یا بازی‌های ویدئویی از کل گردش مالی این محصولات در کشور در حدود ۲ درصد است. همچنین بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده پویانمایی تعطیل شده‌اند.

کد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تبیین تجربه کشور‌های دیگر در زمینه سبک زندگی پرداخت و گفت: بررسی تجربه کشور‌های دیگر نیز نشان می‌دهد، تحول در سبک زندگی و ایمنی و امنیت فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی، فقط از طریق تولید پایدار آثار فرهنگی و هنری و بازتولید آن در ابعاد و حوزه‌های متنوع زندگی مردم رخ می‌دهد. آثاری که نماد‌ها و الگو‌های متناسب با ارزش‌های اسلامی‌ ـ ایرانی را در زندگی و رفتار مصرف‌کنندگان، سبک‌جویان و به‌ویژه کودکان جاری کنند. البته در سال‌های اخیر نمونه‌های موفقی در زمینه کتاب، اسباب‌بازی، پویانمایی و فیلم تولید و ترویج شده است. برای نمونه می‌توان به پویانمایی فیل‌شاه با حدود ۱۰ میلیون قطعه فروش بلیت سینمایی اشاره کرد.

لزوم تحقق راهبرد بازارپردازی فرهنگی

امامی افزود: برای تحقق راهبرد بازارپردازی فرهنگی، لازم است یک دیدگاه تحول‌گرا در بازسازی ساختار نهاد‌های فرهنگی کشور در نظر گرفته شود تا زمینه ظهور، بروز و توسعه فعالیت‌های بازارپردازی فرهنگی فراهم شود. از این منظر نظام نهادی بازارپردازی فرهنگی شامل ساختار زنجیره ارزش بازارپردازی فرهنگی، نگاشت نهاد‌های ذینفع و ساختار شبکه‌ها و فناوری‌هاست که مبتنی بر آن، هماهنگ‌سازی و هم‌راستاسازی ظرفیت‌های تولیدی، توزیعی و ترویجی نهاد‌های فرهنگی در جهت تحقق بازارپردازی در کشور صورت می‌گیرد. دراین راستا، شورای فرهنگ عمومی، پس از برگزاری نمایشگاه تخصصی الگونما توسط دبیرخانه و به منظور تحقق بازارپردازی فرهنگی، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» را با حضور نهاد‌های فرهنگی مؤثر و نخبگان فرهنگی کشور به منظور برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تشکیل می‌دهد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به تاریخ راه‌اندازی قرارگاه بازارپردازی فرهنگی اشاره کرد و گفت: این قرارگاه، با حضور نهاد‌های فرهنگی و شخصیت‌های برجسته فرهنگی، هنری برنامه ملی با عنوان «برنامه زیست‌بوم حمایت از توسعه کسب‌وکار‌های بازارپردازی فرهنگی» را تدوین و تا پایان سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهد کرد. این برنامه، سندی ملی برای عملیات هم‌گرایی و هم‌افزایی بین نهاد‌های فرهنگی مطابق با نظام نهادی بازارپردازی فرهنگی است و از طریق توسعه ریل‌های بنیادی در نظام بازارپردازی فرهنگی تحقق می‌یابد.

کد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: قرار گذاشتیم تا ذیل برنامه تحولی وزارت فرهنگ، برنامه زیست بوم بازارپردازی صنایع فرهنگی ایرانی و اسلامی را قبل از اتمام سال در یک قرارگاه به امضا برسانیم و سپس ابلاغ کنیم. در واقع ما یک قرارگاه بازار پردازی فرهنگی راه‌اندازی کردیم که از پشت میز خود خارج شده و در کف میدان، برنامه زیست‌بوم بازارپردازی صنایع فرهنگی را عرضه کنیم و بر اساس آن برنامه عمل کنیم و رسانه‌ها نیز ما را قضاوت کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عاطفه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۱۱:۲۸
1
8
این همه قرارگاه راه انداختین چه گلی به سرمون زدین
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۱۷:۰۷
0
5
شب دراز است و قلندر بیدار
captcha