استعداد قرآنی استاد شعیشع را یک مسیحی کشف کرد
کد خبر: 4033988
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
در سمینار قاهره مطرح شد؛

استعداد قرآنی استاد شعیشع را یک مسیحی کشف کرد

در سمیناری که نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره درباره دو قاری برجسته مصری، استاد شعیشع و البهتیمی برگزار کرد، تصریح شد که استعداد قرآنی استاد شعیشع را یک مسیحی کشف کرده است.

استعداد قرآنی استاد شعیشع را یک مسیحی کشف کرد

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، پنجاه و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره روز جمعه با حضور شخصیت‌هایی فرهنگی و دینی شاهد برگزاری سمیناری با عنوان «شخصیت‌های قاری مصری، ابوالعینین شعیشع و کامل یوسف البهتیمی» بود.

محمد زکى یوسف، مشهور به شیخ کامل یوسف البهتیمی  (زاده ۱۹۲۲ و درگذشته۱۹۶۹ م) و ابوالعینین شعیشع (زاده ۲۲ اوت ۱۹۲۲ – درگذشته ۲۳ ژوئن ۲۰۱۱) از قاریان بنام مصری بودند.

حسام صقر یک هنرمند موسیقی مصر، حسن خلیل، سردبیر مجله منبر الاسلام و عمرو الشریف، دبیر کل اتحادیه قاریان از جمله حاضران در این سمینار بودند.

صقر با بیان اینکه شعیشع اولین قاری بود که مقام نهاوند را به مقام صبا وارد کرد تا از غم و اندوه در قرائت جلوگیری کند، گفت: بنابراین این قاری بدون اینکه شنونده متوجه تفاوت میان این دو مقام شود، تلاوت را شروع می‌کرد و پایان می‌داد.

استعداد قرآنی استاد شعیشع را یک مسیحی کشف کرد

این هنرمند مصری شعیشع را یکی از قاریان برتر مصر خواند و گفت: او یک مبتهل برجسته هم بود و شیوه قرائت شیخ شعیشع و الهتیمی با هم شباهت داشت، زیرا معلم هر دو آنها شیخ محمد رفعت صاحب مکتب قدیم در استفاده از یک مقام و قرائت به شیوه سؤال و جواب بود.

حسن خلیل نیز به نوبه خود گفت: کامل یوسف البهتمی و ابوالعینین شعیشع هر دو مانند گلی هستند که عطر صوت آنها همه جا را فرا می‌گیرد در عین حال هر کدام شیوه مستقل خود را در قرائت داشتند و از کسی تقلید نمی‌کنند و همین باعث شده است که جایگاهی در مصر داشته باشند.

او درباره البهتیمی گفت که این قاری خودش استعدادش را در قرائت در کودکی کشف کرد و وقتی حسن صوت خود را احساس کرد به مجسد روستایش در بهتیم رفت و با صوت عالی شروع به خواندن قرآن کرد پس از اینکه مردم متوجه صوت خوب او شدند شهرتش در روستا پیچید و مردم او را برای قرائت در مناسبت‌های دینی دعوت می‌کردند.

حسن خلیل افزود: شیخ البهتیمی در سال 1953 به رادیو قرآن مصر دعوت شد و بدین ترتیب جایگاهش در دل مردم مصر محکم‌تر از قبل شد و عبدالناصر هم از صوت او شگفت‌زده شده بود و او را به عنوان یکی از قاریان نهاد ریاست جمهوری مصر برگزید.

در ادامه، عمرو الشریف هم شعیشع را یکی از پیشگامان تلاوت قرآن خواند و گفت: او در شش سالگی شروع به حفظ قرآن کرد و وقتی 10 ساله بود حافظ کل قرآن شد به طوری که کوچکترین قاری در رادیو قرآن مصر بود.

وی افزود: استاد شعیشع در مسجدالاقصی و مسجد‌النبی هم قرآن خوانده است و با وجود اینکه متأثر از استاد خود، شیخ محمد رفعت بوده اما شیوه خاص خود را خلق کرد. او همچنین از برجسته‌ترین افراد تأثیرگذار در تأسیس اتحادیه قاریان مصر بود.

حسام صقر درباره خاص بودن صوت شعیشع همچنین گفت: توجه داشته باشید که در علم موسیقی صداهایی وجود دارد که سازها می‌توانند آنها را بسازند، در حالی که برای صدای انسان دشوار است و بالعکس صداهایی هستند که تقلید آنها برای سازها دشوار است، مانند صدای انسان، اما شعیشع موفق شد این کار را بدون احساس شنونده انجام دهد. 
وی اشاره کرد که شعیشع از اولین کسانی بود که توانست صوت خود را در  مقام صبا به‌کار گیرد و این امر در قالب سوره حضرت یوسف(ع) بر شنوندگانش ظاهر شد.

حسن خلیل هم استاد شعیشع را از پیشگامان صداهای موسیقایی خواند و گفت که باید صوت او در جهان تدریس شود. او همیشه می‌گفت من یک قاری هستم که یک مسیحی مرا کشف کرد.

حسن خلیل به یکی از خاطرات استاد شعیشع اشاره دارد که گفته بود: نخستین کسی که صوت من را شنید «فخری عبدالنور» از سیاستمداران بزرگ مسیحی مصر بود و من هرگز او را فراموش نمی‌کنم که من را به جرجا(از شهرهای مصر) فراخواند تا سه روز در خانه او حضور داشته باشم. او و فرزندانش پایین پای من می‌نشستند تا با اهالی جرجا به تلاوت قرآن گوش دهند.

انتهای پیام
captcha