تدوین مقررات تازه ذبح حلال در هلند
کد خبر: 4034875
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۸

تدوین مقررات تازه ذبح حلال در هلند

یک سازمان اسلامی در هلند برای همخوان کردن قوانین اسلامی مربوط به ذبح حیوانات با مقررات اتحادیه اروپا در این زمینه، روش تازه‌ای برای ذبح حلال پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سلام گیت‌وی، با بالاگرفتن مجادلات درباره تناقض قوانین اتحادیه اروپا در زمینه ذبح حیوانات با اصول ذبح حلال، سازمان رسمی نماینده مسلمانان هلند استانداردهای تازه‌ای را تدوین کرده که در آن هم اصول اسلامی رعایت و هم به قوانین اروپایی عمل می‌شود.

هدف از این طرح، ذبح حیوانات بدون وارد کردن شوک الکتریکی قبل از ذبح است. در این روش اجازه داده می‌شود که 40 ثانیه پس از بریدن گردن حیوان، به او شوک داده شود تا کمتر درد بکشد.

این استاندارد از سوی سازمان اسلامی Contactorgaan Moslims en Overheld که رابط بین دولت هلند و جامعه مسلمانان این کشور و صاحبان صنایع مربوطه بوده ارائه شده است. این استاندارد ملی حلال با هدف اجماع بر روی اینکه چه محصولاتی می‌توانند دارای مجوز حلال باشند تدوین شده است.

محسن کوکتاش، رئیس این سازمان اسلامی اعلام کرد این استانداردها برای گوشت و فرآورده‌های گوشتی و شیر و فرآورده‌های لبنی نیز در آینده تدوین خواهد شد.

یکی از اهداف تدوین این استاندارد جدید همخوانی با قانون شماره 1009/2009 اتحادیه اروپا درباره محافظت از حیوانات در زمان ذبح است. بنابر این قانون، وارد کردن شوک الکتریکی به حیوان قبل از ذبح ضروری است تا حیوان بیهوش شود. کوکتاش می‌گوید این استاندارد تازه با استفاده از قوانین هلند تدوین شده که مبتنی بر آزادی دینی است که در قانون اساسی هلند آمده است.

پارلمان هلند در سال 2019 با پیشنهاد ممنوعیت ذبح دینی حیوانات موافقت کرد که این امر خشم مسلمانان هلند را در پی داشت. آنها سال‌ها مجبور بودند برای برطرف کردن نیازهای خود به گوشت حلال وارداتی اتکا کنند.

انتهای پیام
captcha