ظرفیت بالای گوشت شکار حلال در بازار جهانی غذا
کد خبر: 4062544
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
پایگاه پژوهش‌های اقتصادی اسلامی بررسی کرد؛

ظرفیت بالای گوشت شکار حلال در بازار جهانی غذا

پایگاه پژوهش‌های اقتصادی اسلامی جهان امارات با انتشار مقاله‌ای نوشت: با وجود اینکه قوانین برای گوشت شکار ممکن است کمی مبهم باشند، اما این بازار جهانی با توجه به اقبالی که از سوی افراد متمول در کشورهای اروپایی و آمریکا دارد از ظرفیت بالایی برخوردار است.

ظرفیت بالای گوشت شکار حلال در جهان

به گزارش ایکنا، پایگاه پژوهش‌های اقتصادی اسلامی جهان امارات موسوم به Salaam Gateway در این مقاله آورده است: گوشت شکار حلال به عنوان یک محصول جایگزین سالم‌تر و ممتاز در کشورهای ثروتمندتر با جوامع مسلمان، قابل توجه و به‌طور فزاینده در حال محبوب شدن است.

هیچ استاندارد بین‌المللی برای شکار حلال وجود ندارد، اما براساس راهنمای جدید مسلمانان(The New Muslim Guide) که از سوی فهد بن سالم باهمام نوشته شده، علمای اسلامی عقیده دارند مسلمانان مجاز به شکار حیوانات و پرندگان حلال هستند که به‌راحتی نمی‌توان آنها را گرفت.

به نوشته Salam Gateway، علمای دینی می‌گویند که این بدان معناست که شکار تفریحی ممنوع است، اما شکارهایی که توسط سگ‌های آموزش دیده یا شاهین‌ها صید می‌شوند، در قرآن حلال شمرده می‌شود. با این حال، راهنمای جدید مسلمانان سختگیرانه‌تر است؛ «شکار در اسلام فقط در صورت لزوم برای غذا مجاز است. گرفتن جان حیوان برای ورزش بدون قصد خوردن آن و یا منفعت دیگری از آن حرام است.»

در سلاح‌های مجاز نیز محدودیت‌هایی وجود دارد؛ «اسلحه شکاری باید به دلیل تیز بودن آن مانند تیر یا گلوله کشنده باشد و در هنگام شلیک سلاح شکاری نام خدا گفته شود. اگر حیوانی، مثلاً با سنگ یا تله زخمی شود، باید بعداً به روش حلال (مجاز) ذبح شود».

به گفته محققان دانشگاه میلان ایتالیا و دانشگاه ایالتی میشیگان ایالات متحده، در سال‌های اخیر علی‌رغم چنین مشکلاتی، افزایش قابل توجهی در محبوبیت گوشت شکار در بازارهای حلال و غیر حلال مشاهده شده است، اگرچه فقدان زنجیره تأمین حرفه‌ای باعث شده این بخش رشد محدودی داشته باشد.

مصطفی فاروق، از محققان Ag Research Ltd ـ یک مؤسسه علوم زیستی و توسعه بیولوژیکی دامداری دولت نیوزلند ـ در این باره اظهار کرد با توجه به اینکه شکار حلال جایگزینی برای مسلمانان در کشورهای اروپایی مانند دانمارک است که در آن حیوانات باید قبل از ذبح بیهوش شوند، این وضعیت ممکن است تغییر کند.

علاوه بر این، رستوران‌های گران‌قیمت در کشورهای با اکثریت مسلمان نیز تقاضا را افزایش خواهند داد. بسیاری از رستوران‌های سطح بالا در خاورمیانه مشتاقانه منتظر این نوع محصول (گوشت شکار) خواهند بود.

فقدان آمار در مورد بازار جهانی شکار حلال 

هیچ اطلاعات جهانی در مورد شکار حلال وجود ندارد و در بسیاری از نقاط گوشت شکار برای امرار معاش بدون ثبت رسمی شکار می‌شود. با این حال، بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، تولید کلی گوشت شکار در جهان، در سال 2020 به 1,950,395 تن رسید.

این نشان‌دهنده رشد 25 درصدی گوشت شکار از سال 2000 است که عمدتاً کشور غیر مسلمان پاپوآ گینه نو بزرگترین تولیدکننده در این حوزه است و پس از آن ایالات متحده آمریکا (3.45 میلیون مسلمان) و نیجریه با حدود 100 میلیون مسلمان قرار دارند. کشورهای آفریقایی 59.1 درصد از کل تولید را در این بخش تشکیل می‌دهند (حدود 500 میلیون مسلمان در این قاره وجود دارد)، پس از آن اقیانوسیه (22.4درصد) قرار دارند، در حالی که اروپا بسیار کمتر (0.7 درصد) در تولید گوشت شکار نقش دارد.

نگاهی به پتانسیل بالای گوشت شکار حلال در جهان

فاروق، که یک مقاله آکادمیک درباره شکار حلال نوشته است، گفت که بازارهای صادراتی گوشت شکار حلال بیشتر در اروپا، استرالیا، نیوزیلند و بخشی از آفریقا است. با این حال، در بزرگترین کشورهای تولید کننده، مردم فقط برای خود شکار می‌کردند. او چند دوست مسلمان و شکارچی دارد که در نیوزلند به همراه دوستان خود گوشت شکار می‌خورند.

کارشناس Ag Research Ltd معتقد است که تعداد بسیار کمی از مسلمانان برای خود در اروپا شکار می‌کنند و بر اساس تحقیقات او، بزرگترین کشورهای واردکننده (گوشت شکار) عمدتاً کشورهای ثروتمند اروپایی هستند.

شکار حلال در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی طیف وسیعی از حیوانات وحشی قابل شکار دارد و نیوزلند زنجیره تأمین خوبی برای گوشت شکار شده دارد. در نتیجه، فاروق می‌خواهد تولیدکنندگان گوشت شکار نیوزلندی را تشویق کند تا از اصول حلال برای گسترش تجارت خود پیروی کنند.

مفتی محمد یوسف سیدات، مدیر کل مرجع ملی حلال آفریقای جنوبی (SANHA) نیز در این باره گفت که سازمان او با تعداد کمی از تولیدکنندگان گوشت شکار حلال کار می‌کند، اما معتقد است که این بخش دارای پتانسیل عظیم رشد در آینده است.

ابی لاکهات، مسئول روابط عمومی SANHA گفت: در آفریقای جنوبی، با توجه به آب و هوا و زمین آن، شکار به همراه گردشگری رشد کرده است. بنابراین، دولت کنترل می‌کند که کدام حیوانات باید شکار شود تا محیط زیست پایدار بماند.

سیدات هم توضیح داد که بیشتر شکارها در نواحی مرکزی کشور و بسیاری از آنها در شب، در دمای سرد و توسط شکارچیان ماهر و آموزش دیده انجام می‌شود. در بیشتر شکارها، تک‌تیراندازها در پشت وسایل نقلیه قرار دارند و گاهی اوقات به حیوانات نیز از هلیکوپتر شلیک می‌شود. تیم‌ها در اسرع وقت به سمت آن حیوانات رفته و ذبح را انجام می‌دهند. SANHA سرپرستانی را با تیم‌های شکار می‌فرستد تا از رعایت قوانین غذایی اسلامی اطمینان حاصل کنند.

مراحل خاصی که معمولاً در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود ـ مانند برداشتن روده‌ها ـ قبل از مهر و موم شدن کامیون‌ها در مزرعه انجام می‌شود و گوشت برای پردازش بیشتر تحت نظارت به کشتارگاه‌های تأیید شده ارسال می‌شود. پس از آن، گوشت صادر و یا برای مصرف داخلی، بسته‌بندی و ارسال می‌شود. چنین الزاماتی شکار حلال را خیلی گران نمی‌کند زیرا قیمت آن به ارزش بازار حیوان مبدأ مربوط می‌شود.

نگاهی به پتانسیل بالای گوشت شکار حلال در جهان

سیدات گفت: با توجه به برخی از حیوانات، مانند دویکر (نوعی غزال جهنده)، ممکن است هزینه شکار، حمل و نقل و فروش آن به همراه هزینه‌های صدور گواهینامه 100 دلار یا کمتر هزینه بردارد. با این حال، برخی از حیوانات هزینه‌های نظارتی و پردازش بیشتری دارند، به عنوان مثال بز کوهی و گاومیش بزرگ آفریقایی، می‌توانند قبل از فروش، 100 هزار راند (6691 دلار) برای شکارچیان هزینه داشته باشند، به‌ویژه اگر این حیوانات از یک منطقه محدود که دسترسی به آن هزینه‌بر بوده یا کمیاب باشند؛ بنابراین، اگر به اشتباه شلیک کنید، هزینه زیادی خواهید پرداخت.

تلاش برای ترویج مصرف گوشت شکار حلال در بریتانیا

محمدحسین نسیم، مؤسس Onlinemeatshop.com بریتانیا که بخشی از گروه قصاب‌های حلال با 29 سال سابقه را تشکیل می‌دهند، گفت که شرکت او در تلاش برای ترویج گوشت گوزن حلال در بریتانیا بوده است. وی با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد رشد بیش از 100 درصدی فروش گوشت گوزن بوده‌ایم، گفت: فروش گوشت حلال آهو و خرگوش حداقل 11 تا 12 درصد از فروش ما را تشکیل می‌دهد. سایت ما 60 مشتری خصوصی و چهار رستوران دارد که ماهیانه گوشت شکار حلال را خریداری می‌کنند.

برای بیش از دو سال، این کارآفرین با شکارچیان مسلمان کار کرده است که در مکان‌های مجاز دولتی در پیترزفیلد، همپشایر، دانسفولد، ساری و برینتری و اسکس در جنوب انگلستان، فعالیت می‌کند.

نسیم توضیح داد: آنها از گلوله استفاده نمی‌کنند، بلکه از پیکان، تله یا مکانیسم‌های بیهوش‌کننده استفاده می‌کنند و زمانی که حیوان زخمی می‌شود، معمولاً 20 دقیقه طول می‌کشد تا آن را پیدا کرده و ذبح کنند. این پیگیری باید با دقت و سرعت انجام شود، زیرا گوزن زخمی می‌تواند وحشی شده و انسان را تکه پاره کند.

نسیم استدلال کرد که این کار به کاهش تعداد گوزن‌ها به سطح ایمن کمک می‌کند، از تصادفات جاده‌ای جلوگیری کرده و اکوسیستم‌های بدون شکارچی را برای این حیوانات بزرگ متعادل می‌کند.

او یک تجارت گوشت حلال را به جای افزایش مداوم پیش‌بینی می‌کند زیرا افراد بیشتری با این اعتقاد که راهی برای کمک به جامعه است، وگان یا گیاهخوار می‌شوند.

با این حال، او استدلال می‌کند که شکار حلال یک گزینه پایدار است: 100 کیلوگرم گاو 60 کیلوگرم گوشت مرغوب خوراکی به دست می‌دهد در حالی که 100 کیلوگرم گوزن می‌تواند 80 کیلوگرم گوشت خوراکی با کیفیت بالا را ارائه دهد.

مترجم: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha