رژیم بحرین اقدام به بازداشت خودسرانه کودکان کرده است
کد خبر: 4034965
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
دیده‌بان حقوق بشر:

رژیم بحرین اقدام به بازداشت خودسرانه کودکان کرده است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از بازداشت شش کودک بحرینی از سوی مقامات این کشور بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی، برای چندین هفته متمادی خبر داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، این سازمان در گزارشی مشترک با مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین، تصریح کرد: کودکان بازداشت شده بین 14 تا 15 سال دارند و مقامات بحرینی هیچ مدرکی برای لزوم بازداشت آن‌ها ارائه نکرده‌اند. علاوه بر این درخواست خانواده‌های آن‌ها برای حضور در جلسه بازجویی یا انجام ملاقات نیز رد شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این کودکان که اهل منطقه «ستره» هستند، به دستور دادستانی کل در مرکز نگهداری از کودکان «بیت بتلکو» در حومه الضیف، بازداشت شده‌اند. دولت بحرین این مکان را موسسه‌ای برای نگهداری از کودکان بدون سرپرست توصیف کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر دادستانی عمومی بحرین منتشر شد، ادعا شده است: این کودکان با پرتاب کوکتل مولوتف به خودرویی در نزدیکی ایستگاه پلیس آسیب رسانده اند.

از سویی، معاون بخش حقوق کودکان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز بیان کرد: در سال گذشته بحرین مدعی انجام اصلاحات قانونی در زمینه حقوق کودکان شده است، اما حبس کردن کودکان در یتیم‌خانه به جای زندان، بهبود شرایط محسوب نمی‌شود و بازداشت آن‌ها در حال حاضر خودسرانه است.

وی تأکید کرد: رفتار با این کودکان، آزمونی برای احترام به حقوق کودکان در بحرین است و مقامات بحرینی تاکنون در این آزمون مردود بوده‌اند.

وکلای مدافع پنج تن از این کودکان نیز گفته‌اند: آن‌ها متهم به تهیه و ساخت کوکتل مولوتف هستند، اما مشخص نیست که آیا حادثه خاصی به آن‌ها نسبت داده شده است یا اینکه به طور کلی متهم شده اند.

تهیه کنندگان این گزراش تصریح کرده اند: مقامات بحرین باید قانون شماره 4 مصوب سال 2021 در مورد عدالت ترمیمی برای کودکان و حمایت از آنها در برابر بدرفتاری را مورد بازنگری قرار داده و به وضوح حق کودکان برای حضور والدین و وکلای خود در هنگام بازجویی و عدم محرومیت آنها از آزادی را به رسمیت بشناسد.

آنها تاکید کردند: مقامات بحرین همچنین باید قانونی را لغو کنند که تصریح می‌کند کودکانی که در تجمعات عمومی غیرمجاز شرکت می‌کنند، می‌توانند در معرض خطر تلقی شده و در نتیجه از آزادی خود محروم شوند.

انتهای پیام
captcha