شیعه شدن برخی افراد با مطالعه کتابی از آیت‌الله صافی
کد خبر: 4035049
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
حسینی قمی بیان کرد:

شیعه شدن برخی افراد با مطالعه کتابی از آیت‌الله صافی

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی، تدوین حدیث، تدوین فقه، مبارزه با آفت‌ها و افکار باطل، ترویج دین و مبارزه با استعمار و استبداد را از خدمات عالمان بزرگ شیعه در طول غیب حضرت ولی عصر(عج) دانست و در ادامه به تشریح ابعاد شخصیتی و کمالات ایشان پرداخت. 

حسینی قمیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی، کارشناس دینی و مبلغ در مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی که شامگاه 19 بهمن در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، «تدوین حدیث، تدوین فقه، مبارزه با آفت‌ها و افکار باطل، ترویج دین و مبارزه با استعمار و استبداد» را از خدمات عالمان بزرگ شیعه در طول غیب حضرت ولی عصر (عج) دانست و گفت: در تدوین حدیث، افراد بزرگی همچون شیخ صدوق، شیخ طوسی و مرحوم کلینی در این راستا هستند؛ البته صرف جمع‌آوری روایت نبوده است؛ شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه می‌نویسد که روایاتی را جمع کرده‌ام که بر طبق آنها فتوا می‌دهم.

وی با اشاره به دومین خدمت عالمان بزرگ که تدوین فقه است، تصریح کرد: شخصیت‌هایی همچون شیخ طوسی، محقق حلی، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی از فقهایی هستند که به تدوین فقه پرداختند.

این کارشناسی دین، آفت‌زدایی از افکار و عقاید و مبارزه با مکتب‌های انحرافی را سومین خدمت عالمان برشمرد و افزود: شخصیت‌هایی همچون وحید بهبهانی، علامه بحرالعلوم، صاحب الریاض و صاحب کاشف الغطا در دوران رواج صوفی‌گری، اوج وهابی‌ها و جاگیری اخبارگری خدمات بزرگی را در مقابله با این تفکرات انجام دادند.

وی شرح و نشر احادیث و معارف اهل بیت(ع) و مبارزه با استعمار را اقدام چهارم و پنجم علما دانست و ادامه داد: فاصله زیادی با مبارزه میرزای شیرازی اول و دوم نداریم، شیعه جا افتاده و حدیث و فقه مدون دارد، دشمن برای نفوذ طمع می‌ورزد و بزرگانی به مبارزه بی می‌خیزند.

استاد حوزه با اشاره به شخصیت والای آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: انصاف سخن این است که در همه ۵ خدمت، ایشان خدمات کثیری را انجام دادند؛ این فقیه، متکلم، محدث بخش عظیمی از تدوین حدیث در موضوع امام زمان(عج) را با نگاه حساب شده‌ای انجام داد.

وی دقت در تحقیقات را از ویژگی‌های بارز ایشان عنوان کرد و ادامه داد: ایشان می‌گفتند: برای تألیف کتاب منتخب الأثر ۱۴ جلد تاریخ بغداد را صفحه به صفحه مطالعه کردم تا چند روایت متناسب با موضوعی که به دنبالش بودم را یافتم؛ این کتاب یک مرجع بی نظیر و از مصادر تاریخ شیعه است و بعد از گذشت ۷۰ سال به عنوان کتاب مرجع است.

سخنران این مراسم، جدیت در تحصیل را از ویژگی‌های بارز آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی برشمرد و گفت: استادش در وصف ایشان می‌فرماید: اعلام العلم علامه الفاضل الکامل علم العلامه؛ ۱۷ سال در قم در تمام مباحث آیت‌الله بروجردی شرکت کرد، از أصحاب افتاء و جزو ممتحنین قم بود.

شیعه شدن برخی افراد با مطالعه کتابی از آیت‌الله صافی

وی، این مرجع بزرگ را جدی در پاسخ به شبهات و قاطع در مبارزه با افکار انحرافی و آفت‌زدایی دانست و ادامه داد: یک کتاب ۵۰ صفحه‌ای مشتمل بر ۳۳ پرسش را یک شب تا سحر نوشتند که منشأ آشنایی افراد زیادی با مکتب شیعه شد؛ فردی از اندونزی آمده بود و با شنیدن اسم ایشان با حالتی گریان می‌گفت با کتاب ایشان شیعه شدم.

حسینی قمی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی روزی که خطر نفوذ استعمارگران را می‌بیند، قیام می‌کند، بیان کرد: این مرد بزرگ یک انقلابی به تمام معنا و یک مبارز با استبداد و استعمار بود؛ انقلابی‌ای بود که از اصول و مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کرد، در مجلس خبرگان حضور داشت، اما محکم سخن می‌گفت، عضو و دبیر شورای نگهبان بود اما از مواضع خودش کوتاه نمی‌آمد.

وی در ادامه به تحقیقات خود در کلمات پر استعمال از سوی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی پرداخت و گفت: در موضوع زنان، ایشان در همه دیدارها مناسب با موضوع، بیانشان عدم موافقت با اشتغال بانوان در رشته‌های غیر ضرور بود.

اهتمام به حجاب

محقق علوم اسلامی حجاب و عفاف را از واژه‌های پرتکرار ایشان دانست و گفت: دشمنان به دنبال گرفتن هویت دینی جوانان و فرزندان ما هستند، بارها به زنان می‌گفتند این عبایی که من به دوش گرفتم عبادت نیست، ولی چادری که شما به سر دارید عبادت است؛ ایشان مخالف مجالسی بود که به اسم هنر انحراف را در میان جوانان رونق می‌دهند و از صدا و سیما گلایه داشتند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را سومین عبارت پرتکرار برشمرد و افزود: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: «و ما أعمالُ البِرِّ کُلُّها و الجِهادُ فی سَبیلِ اللّه ِ عِندَ الأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ، إلاّ کَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّیٍّ» همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر نیست مگر همچون آب دهانی که در دریایی ژرف انداخته شود؛ ایشان در برابر ظلم‌ها و جرم‌ها فریاد می‌زدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه به ویژگی‌های بارز و ارزشی این فقیه عالیقدر پرداخت و گفت: بر اعزام مبلغ در ایام مختلف تأکید داشتند؛ احیاگر فاطمیه و دسته‌جات فاطمیه بودند؛ افعال خوب را تحسین می‌کردند و افعال زشت را تقبیح می‌کردند.

انتهای پیام
captcha