حوزه به‌دنبال تعریف نظام جامع بانکداری است + صوت
کد خبر: 4036209
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹

حوزه به‌دنبال تعریف نظام جامع بانکداری است + صوت

استاد اقتصاد اسلامی مرکز جامع علوم اسلامی گفت: حوزه در زمینه بانکداری در کنار طرح کوتاه‌مدت، طرح بلندمدتی را در دست تدوین دارد و به همین جهت در طرح بلندمدت به‌دنبال تعریف نظام جامع بانکداری هستیم تا اقتضائات کار به‌صورت کامل اندیشیده شود.

کمیل قنبرزاده

حجت‌الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده، استاد اقتصاد اسلامی مرکز جامع علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اقدام حوزه در تدوین پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکداری گفت: این کاری که مجموعه حوزه انجام می‌دهد و بنده هم توفیق حضور در این کارگروه را دارم، فعلاً یک طرح کوتاه‌مدت است و در بلندمدت هم عمیقاً معتقدیم برای سیستم بانکی باید یک طرح جامع نوشته شود.

ضرورت وجود تعریف مشخص از نظام بانکی

وی درباره اصلاح ساختار بانک مرکزی اظهار کرد: باید عملاً مشخص شود برای چه سیستمی می‌خواهیم بانک مرکزی وجود داشته باشد؟ تا زمانی‌که تعریف مشخصی از تمام سیستم بانکی وجود نداشته باشد، طبیعتاً نمی‌توان به‌صورت دقیق و آشکار اختیارات و وظایف بانک مرکزی را تبیین کرد.

کارشناس اقتصاد اسلامی افزود: حوزه در کنار طرح کوتاه‌مدت، طرح بلندمدتی را در دست تدوین دارد و به همین جهت در طرح بلندمدت به‌دنبال تعریف نظام جامع بانکداری هستیم تا اقتضائات کار به‌صورت کامل اندیشیده شود، اما در طرح کوتاه‌مدت با توجه به اینکه مجلس در گام نخست به سمت اصلاح بانک مرکزی پیش رفته، برای اینکه بتوانیم از اقدام مجلس حمایت فکری کرده باشیم و نظرات اصلاحی را به گوش مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش رسانده باشیم، یک تلاش پژوهشی را شروع کرده‌ایم که در این کار پژوهشی اصلاح ساختار بانک مرکزی در دستورکار ما هم قرار گرفته و الحمدالله به نتیجه رسیده و با طی یک فرآیندی روی آن کار شده و اکنون هم آماده ارائه به مجلس و دولت است.

بانک جزء مسائل اساسی کشور

قنبرزاده اضافه کرد: البته مکرر این را عرض کرده‌ایم که معتقدیم بانک جزء مسائل اساسی کشور است و ابزار جدی دولت برای اجرای سیاست‌ها محسوب می‌شود؛ از این جهت حتماً باید دولت لایحه اصلاح قوانین بانکی را ارائه کند. مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان تأکید داشته‌اند که «امور مهم را بگذارید دولت انجام دهد؛ چون خود او مجری است و لوازم اجرا را می‌داند» لذا از این جهت می‌خواهیم که خود دولت لایحه را بنویسد و حتی در این باره با دولت نامه‌نگاری‌هایی را انجام داده‌ایم که حوزه آماده همراهی و هم‌فکری با دولت است و این طرحی که در دستورکار مجلس قرار دارد از دستورکار خارج شود و دولت به‌عنوان لایحه اصلاح قوانین بانکی ورود کند و چون دولت جدید هم تازه‌نفس، پرتوان و باانگیزه است این کار را امکان‌پذیر می‌دانیم.

وی با بیان اینکه حوزه حمایت فکری از نظام اسلامی انجام می‌دهد، گفت: یعنی رسالت حوزه این است که مباحث اسلامی را نسبت به هر بخش و هر سازمان استخراج کند و این را به گوش مسئولان نظام برساند، اما اینکه چه میزان عزم راسخ بین همه مسئولان در رده‌های مختلف برای عمل کردن و التزام به پیشنهادات متخصصان اسلامی وجد داشته باشد، آن حرف دیگری است. ما به‌عنوان حوزه موظف هستیم که حمایت فکری را از دولت انجام دهیم. نماینده مجلسی که بر کرسی قانونگذاری نشسته نیازمند این حمایت فکری است؛ نماینده مجلس باید بداند نظر حوزه و متفکران اسلامی در رابطه با مباحث بانکی و اقتصادی چیست و حتی اگر نقدی وجود دارد از نمایندگان توقع می‌رود به نقد حوزویان درباره تبعات تصمیماتشان گوش فرا دهند.

تعامل مجلس و حوزه در اصلاح نظام بانکی

استاد اقتصاد اسلامی مرکز جامع علوم اسلامی درباره ضرورت تعامل مجلس با حوزه در رابطه با تصویب پیش‌نویس لایحه اصلاح نظام بانکی عنوان کرد: برای اینکه تعامل جدی میان مجلس و حوزه انجام شود، با نمایندگان قم و نمایندگان بعضی شهرستان‌ها همکاری‌های خوبی وجود داشته و با این نمایندگان جلسات متعدد به منظور هم‌فکری برگزار شده است. در کنار این موارد رایزنی‌های دیگری هم انجام شده است. مثلاً فراکسیون راهبری مجلس همایشی را در خود مجلس برگزار کردند و متخصصان حوزوی هم به این همایش دعوت شده بودند و مطالبی را ارائه دادند.

وی افزود: همچنین آخرین و کامل‌ترین این رایزنی‌ها نامه‌نگاری آیت‌الله اعرافی با مرکز پژوهش‌های مجلس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. ایشان در این نامه‌نگاری مطرح کردند که حوزه پیشنهاداتی را در رابطه با اصلاح نظام بانکی در اختیار دارد و شما نمایندگان را که مرتبط با بحث بانک مرکزی معرفی کنید که هم وزیر اقتصاد، هم رئیس کل بانک مرکزی و هم رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نمایندگان خود را معرفی کردند و در روزهای یکم، دوم و سوم دی ماه سال جاری از ساعت هشت صبح تا هشت شب جلسات فشرده‌ای را برگزار می‌کردند و الحمدالله پیشنهادات حوزه با حضور این ارگان‌ها به بحث و بررسی گذاشته شد. محتواها کاملاً پیاده شد، پیوست‌های فکری‌اش استخراج شد و مجدداً در حوزه درباره نظرات این مراجع ثلاثه بحث شد و اکنون هم مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

قنبرزاده در پایان گفت: این توضیحات گویای این حقیقت است ما برای اینکه ارتباط خود را با نمایندگان حفظ کنیم، این فعالیت‌ها انجام شده، اما اصل ماجرا این است که رسالت خودمان می‌دانیم تا از همه نهادهای نظام اسلامی حمایت فکری داشته باشیم و این نهادها هم حق دارند که از ما طلب حمایت فکری و نظری داشته باشند.

کد
گفت‌وگو از سعید امینی
انتهای پیام
captcha